بازی، تخیله کنندۀ هیجانات

بازی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شودکه کودک در آن افکار، احساسات و هیجاناتش را بیان می کند و حل مشکلات را می آموزد. همانطور که بزرگسالان به کمک کلمات احساساتشان را ابراز می کنندکودکان این کار را به واسطه بازی انجام می دهند. در عین حال بازی وسیله ای برای تشخیص مشکلات کودکان […]

بازی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شودکه کودک در آن افکار، احساسات و هیجاناتش را بیان می کند و حل مشکلات را می آموزد. همانطور که بزرگسالان به کمک کلمات احساساتشان را ابراز می کنندکودکان این کار را به واسطه بازی انجام می دهند. در عین حال بازی وسیله ای برای تشخیص مشکلات کودکان توسط بازی درمانگر و روشی برای درمان مسائل هم است.

 

کودکان قدرت طلب همیشه در بازی رهبر می شوند و کودک پرخاشگر در بازی با ماشین ها، تصادف بازی را انتخاب می کند یا عروسک هایش را کتک می زند. درمانگر فقط با دیدن بازی این کودکان میتواند متوجه مشکلات رفتاری کودک شود و به واسطه بازی راهکارهای درمانی ارائه دهد و کنترل هیجانات کودک را در دست بگیرد.

 

هدف در بازی درمانی، کاهش و تخلیه هیجانات کودک است. بازی درمانی برای کودکان مبتلا به انواع اختلالات اضطرابی، وسواس، بیش فعالی، افسردگی، اوتیسم و لجبازی، کاربرد زیادی دارد. در کودک بیش فعال که کنترل کمی بر حرکات بدنی خود دارد، بازی درمانگر به کمک بازی های آرام بخش و بازی هایی که نیاز به نشستن، توجه و تمرکز دارد، کمک می کند تا کودک تنش خود را کمتر کند.

 

بازی درمانی در مواردی که کودک دچار حادثه ای شده، مثلاً تصادف کرده یا در معرض آزار جسمی، کودک آزاری یا حتی تعرض جنسی یا عاطفی قرار گرفته، می تواند اضطراب مرتبط با آن اتفاق را تخلیه کند. با بازی های تکراری، اتفاقی که افتاده، در عالم بازی بازسازی می شود و هفته ها و ماه ها تکرار خواهدشد تا کودک یاد بگیرد هیجان یا احساس آزاردهنده خود را در بازی تخلیه و اضطرابش را کنترل کند.

 

گاهی کودک در معرض اتفاقاتی قرار می گیرد که در نهایت احساس گناه می کند و خود را در آن مقصر می داند. در این شرایط کودک به کمک بازی تکراری از حس گناه و ترس رها می شود و بر احساساتش غلبه می کند. بر اساس بسیاری از تعاریف، بازی باید اختیاری باشد و هدفمند طراحی شود تا فعالیتی لذت بخش محسوب شود.

 

بازی های مختلفی وجود دارد که هر یک موضوعی خاص را به کودک آموزش می دهد، به طور مثال بازی های خلاقانه که در آن از وسایل مختلف استفاده می شود، ذهن کودک را فعال می کند. شن بازی، نقاشی، پازل آموزشی یا لگو جزو این بازی هاست.

 

پازل و لگو، توجه و تمرکز و توانایی حل مساله را در کودک تقویت میکند. پازل به کودک یاد می دهد چطور از جزییات به کلیات دست یابد یا شن بازی و خمیربازی به کودک می آموزد چطور از مواد برای ساخت وسایل کمک بگیرد و زمانی که شن را با دستانش خراب می کند، میفهمد برخی مسایل برگشت پذیر است.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما