ژانویه 15
بازدید : 23295
نظرات : بدون دیدگاه
اهمیت تزیین کلاس درس

همه مربی‌ها و معلمین مدارس از تزیین کلاس درس و تزیین مهد کودک لذت می‌برند. به غیر از هر مسئله‌ای این فضایی هست که بیشترین زمان در روز در آن سپری می‌کنند. دکور و تزیین کلاس و مهد کودک هرچه شادتر و زیباتر باشد بچه‌ها بیشتر دوست دارند تا در فضا بمانند و یادگیری داشته […]

همه مربی‌ها و معلمین مدارس از تزیین کلاس درس و تزیین مهد کودک لذت می‌برند. به غیر از هر مسئله‌ای این فضایی هست که بیشترین زمان در روز در آن سپری می‌کنند. دکور و تزیین کلاس و مهد کودک هرچه شادتر و زیباتر باشد بچه‌ها بیشتر دوست دارند تا در فضا بمانند و یادگیری داشته باشند. همیشه فضاها و دیوارهای یکدست، برآمدگی هایی در گوشه و کنار اتاق هست که میشه با نزیینی زیبا تغییرات بزرگی در آن ها ایجاد کرد.

 

باید توجه داشت که انواع خاصی از تزیین کلاس و پیش دبستانی وجود دارد که به یادگیری کمک می‌کنند. مربی‌های مهدکودک و معلمین مدارس علاقه زیادی به تزیین دیوار، در، دور تخته سیاه و دور پنجره‌ها دارند خصوصا در روزهای آغاز بازگشایی مدارس و یا مناسبت ها ایده‌های زیادی را طرح ریزی می‌کنند. در ادامه سه نکته را اشاره داریم که در تزیین کلاس درس باید به آن ها توجه کرد:

 

۱- در تزیین کلاس درس باید به این فکر کرد که شاگردها چه فضایی دوست دارند و در آن یادگیری بهتری دارند. معمولا اثر بخشی آویزها بر روی دیوار گاهی نادیده گرفته می‌شود. یکی از تزیینات مهدکودک و کلاس درس پوسترها هستند. که می‌توانند جذب اطلاعات غیر فعال زیادی داشته باشند. اگر قصد دارید پوستری برای بیشتر از یک ماه به دیوار کلاس بزنید یا برای یکسال بعد هم نگهش دارید، حتما پوستر را لمینت کنید. پوسترها با محتواهایی آماده کنید که ذهن کودک خلاق و درگیر کند. تصاویر پوسترها طوری باشد که دانش آموزان به محتوا علاقمندتر شوند.

 

۲- همیشه در تزیینات قسمتی از کلاس را به کارهای کلاسی بچه‌ها اختصاص دهید. وقتی شاگردها آنچه را که یاد گرفتند و تجربه کردند را در فضای عمومی ببینند، حس غرور و مالکیت خاصی بدست می‌آورند. وقتی کار کودک در معرض نمایش عمومی قرار می‌گیرد یک تاییدی بر ارزش کار او هست.

 

۳- قسمتی از تزیین مدرسه برای توسعه حس ارتباطات و تعاملات باید گذاشت. این بیشتر برای دانش آموزان سن بالایی مهم هست. برای مثال آنچه دانش آموزان در حال خواندن هستند را روی نمودار بزرگی بنویسید و یک دیوار سوال درست کنید. شاگردها کنجکاوی‌ پیرامون موضوع آموزشی را بر روی آن یادداشت کنند و فضایی برای درج پست ها و سوالات دانش آموزان باشد.

 

تصور کنید اگر تزیین کلاس مناسب نباشد، پوستر بدرد نخوری آویزان شود، تصویر بی‌معنی تزیین شود یا عبارت نادرستی نوشته شود صرفا یک نمایش بی‌مزه و بی‌کیفیتی خواهد بود. حتما باید از ایده و طرح تزیین مطمئن بود و اینکه چقدر تاثیر گذار هست کامل بررسی شود. در مورد فضاها باید خوب فکر کرد ولی به جز فضا سه موردی که در بالا به آن اشاره شد (حس یادگیری، فضایی برای کار بچه‌ها و فضایی برای تعاملات) حتما در نظر باید باشد.

 

با وسایل یکبار مصرف و کمی خلاقیت تزیین دیوار کلاس زیبایی داشته باشید. اگر فضایی مدل طاقچه زیر پنجره دارید قبل از این که تبدیل به کمد وسایل بچه ها بشه آن را با طرح گل های زیبا تزیین کنید. حتما در تزیین کلاس از تزیین سقف و آویزها غافل نشوید. چند نمونه کاردستی آویز سقف ببینید. راهروها یکی از فضاهایی هست که به آن خوب دقت کنید. بهترین مکان برای نصب اعلانات راهرو هستند.

 

اگر معلم کلاس اولی هستید و قصد برگزاری جشن آب را دارید، برای تزیین کلاس درس و جشن آب کارهای زیبایی میشه کرد. برای تزیین در هر ایده ای که داشته باشید زیبا هست، فقط باید طوری باشه که زود خراب نشود. اگر شما ایده‌ایی برای تزیین کلاس مدرسه و یا تزیین مهد کودک و تابلو اعلانات دارید، آن را برای ما بفرستید تا با سایر دوستان شید شادی به اشتراک بگذاریم.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما