فوریه 17
بازدید : 1369
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش دوچرخه سواری به کودک

آموزش دوچرخه سواری به کودک در سنین ۳ تا ۵ سال باعث می‌شود که احتمال آسیب دیدن او بیشتر شود اما کودکانی که در سنین بالاتر مثلا ۶ تا ۷ سالگی به این مهارت مجهز می‌شوند، بهتر از خود مراقبت می‌کنند و کمتر آسیب می‌بینند. یادتان باشد تا زمانی که چرخ‌های کمکی را از دوچرخه […]

آموزش دوچرخه سواری به کودک در سنین ۳ تا ۵ سال باعث می‌شود که احتمال آسیب دیدن او بیشتر شود اما کودکانی که در سنین بالاتر مثلا ۶ تا ۷ سالگی به این مهارت مجهز می‌شوند، بهتر از خود مراقبت می‌کنند و کمتر آسیب می‌بینند. یادتان باشد تا زمانی که چرخ‌های کمکی را از دوچرخه باز نکنید، کودک همچنان به آنها متکی خواهد بود و میلی به یادگیری دوچرخه‌سواری نخواهد داشت. به ویژه، با وجود اسکوتر و اسباب‌بازی‌های چرخ‌دار میل کودکان به دوچرخه‌سواری کمتر هم می‌شود. پس برای ایجاد انگیزه یادگیری و آموزش دوچرخه سواری به کودک باید سعی کنید که خودتان یا اطرافیان کودک هم از دوچرخه استفاده کنند. این کار باعث تحریک میل کودک به یادگیری می‌شود.اگر آموزش دوچرخه سواری به کودک را در محیطی امن و آرام پیگیری کنید قطعا میل او به شروع فرایند یادگیری بیشتر می‌شود زیرا در این شرایط احساس خطر نمی‌کند.

اهمیت یادگیری دوچرخه‌ سواریآموزش دوچرخه سواری به کودک بسیار مهم است. زیرا این مهارت فقط نوعی بازی نیست بلکه روشی برای افزایش قدرت یادگیری کودک در زمینه کارهای عملی است. کودک با این کار به محیط بیرون می‌رود و با محله و دور و اطراف خود هم آشنا شده و اعتماد به نفس بیشتری از انجام این کار انفرادی به او تزریق خواهد شد. برای شروع یادگیری، گزینه‌های مختلفی پیش روی کودکتان وجود دارد. برای مثال، دوچرخه‌هایی با چرخ‌های بزرگ، ۳چرخه و… . استفاده از ۳ چرخه در سنین ۱ تا ۳ سال به فرزندتان کمک می‌کند تا پدال زدن را تمرین کنند و کم‌کم برای پدال زدن با دوچرخه حقیقی، آمادگی‌های لازم را کسب کنند. برخی از والدین هم ترجیح می‌دهند که فرزندشان، تمرین تعادل را با دوچرخه‌های مجهز به کمکی صورت بدهند.

هیچ یک از روش‌ها بر دیگری برتری ندارد. تنها نکته‌ای که باید در هنگام آموزش دوچرخه سواری به کودک مورد نظرتان باشد، این است که کودک با کدام روش راحت‌تر است و احساس آمادگی بیشتری برای پدال زدن پیدا می‌کند.

به این نکات توجه کنید

یکی از موضوعات مهمی که در آموزش دوچرخه سواری به کودک باید لحاظ کنید، این است که آموزش را در فضایی شاد و دوستانه پیگیری کنید تا کودک دچار اضطراب و وحشت نشود. یادتان باشد که همه این آموزش‌های باید به نتیجه‌ای مثبت بیانجامند نه ترس و تنفر از یادگیری.

اقدامات زیر می‌تواند در فرایند آموزش مفید باشد:

زین دوچرخه را پایین بیاورید تا هنگام زمین خوردن، پای کودک به زمین برسد و نیافتد؛
از دوچرخه‌هایی که پدال ندارند و فقط برای حفظ تعادل هستند در آغاز یادگیری کمک بگیرید؛
از کلاه ایمنی استفاده کنید؛
لباس فرزندتان همیشه رنگی باشد که از سوی رانندگان دیگر تشخیص داده می‌شود؛
مسیرهای انتخابی برای آموزش امن و خلوت باشند.
شاید شما هم از افراد مختلف شنیده باشید که در کودکی سوار دوچرخه شده‌اند و بدون هیچ کمکی از والدین و… ناگهان شروع به رکاب زدن و دوچرخه‌سواری کرده‌اند. چنین داستان‌هایی بیشتر شبیه تخیل است اما چنانچه حقیقت هم داشته باشد دلیل بر این نیست که کودک شما هم می‌تواند چنین کاری کند. پس از فشار آوردن به او و مقایسه در آموزش به طور جدی پرهیز کنید که نتیجه خوبی در پی ندارد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما