مارس 6
بازدید : 1017
نظرات : بدون دیدگاه
بازی بدون نسخه برای رشد کودکان

بازی برای رشد کودکان مساله بسیار مهمی است. بازی کردن، خلاقیت و تخیل و همچنین دیگر مهارت های کودک را می سازد. چه این بازی توپ بازی با خواهرش باشد یا پوشیدن یک لباس و تصور نقش یک فضانورد، او در حال توسعه مهارت های اجتماعی مهمی از جمله یادگیری نوبت، همکاری و کنار آمدن […]

بازی برای رشد کودکان مساله بسیار مهمی است. بازی کردن، خلاقیت و تخیل و همچنین دیگر مهارت های کودک را می سازد.
چه این بازی توپ بازی با خواهرش باشد یا پوشیدن یک لباس و تصور نقش یک فضانورد، او در حال توسعه مهارت های اجتماعی مهمی از جمله یادگیری نوبت، همکاری و کنار آمدن با دیگران است. برخی از بازی های مهم برای رشد کودکان از این جمله اند:

آیا همه بازی ها به نظر شما یکسان است؟ جامعه شناس، میلدرد پارتن شش نوع بازی برای رشد کودکان را توصیف کرده است که بسته به سن، روحیه و شرایط اجتماعی خود در آن شرکت می کنند.

بازی بدون نسخه برای رشد کودکان
بازی بدون نسخه به فعالیتی اطلاق می شود که کودک در واقع اصلا بازی نمی کند. ممکن است درگیر حرکات به ظاهر تصادفی و بدون هدف باشد.
با این وجود، این بازی به طور قطع بازی است و زمینه را برای اکتشاف بازی در آینده فراهم می کند.

بازی انفرادی (مستقل):
بازی انفرادی همان طور که از نامش پیداست،وقتی کودک به تنهایی بازی می کند. این از بازی های مهم برای رشد کودکان است زیرا به کودک می آموزد که چگونه خود را سرگرم کند و سرانجام راه خودکفایی را پیش روی او باز می کند.

هر کودکی می تواند به طور مستقل بازی کند، اما این نوع بازی در کودکان خردسال در حدود ۲ یا ۳ سال رایج تر است. در آن سن، کودکان هنوز هم خودمحور هستند و مهارت های ارتباطی خوبی ندارند.
با این حال در هر سنی، اگر کودکی خجالتی باشد و همکلاسی های خود را به خوبی نشناسد، ممکن است این نوع بازی را ترجیح دهد.

بازی تماشاگر :
بازی دیگر برای رشد کودکان بازی تماشاگر است. بازی تماشاگر زمانی است که کودک صرفا بازی کودکان دیگر را مشاهده می کند و در این کار شرکت نمی کنند. این برای کودکان کوچکتر که در حال کار روی واژگان خود هستند معمول است.

اگر فرزندتان اینگونه رفتار می کند نگران نباشید. ممکن است کودک احساس خجالت کند، لازم باشد قوانین بازی را بیاموزد یا شاید کوچکترین فرد گروه باشد و دوست دارد برای مدتی عقب نشینی کند.

بازی موازی :
دو کودک ۳ ساله را در یک اتاق در کنار هم قرار دهید و این همان چیزی است که احتمالاً می بینید: این دو کودک در دنیای کوچک خود در کنار هم بازی می کنند. این بدان معنا نیست که یکدیگر را دوست ندارند، بلکه فقط درگیر بازی موازی هستند.

علیرغم داشتن ارتباط اجتماعی کم بین همبازی ها، کودکانی که بازی موازی انجام می دهد، باز هم تا حدی در مورد نوبت گرفتن و دیگری ظرافت های اجتماعی چیزهایی یاد می گیرند. هر چند به نظر می رسد به هم توجه نمی کنند، اما در واقع این طور نیست و اغلب در حال تقلید رفتار دیگری هستند.

بدین ترتیب، این یکی از بازی های مهم برای رشد کودکان است که به عنوان پل برای مراحل بعدی بازی در نظر گرفته می شود.

بازی انجمنی:
کمی متفاوت از بازی موازی، بازی های انجمنی نیز شامل کودکانی است که به طور جداگانه از یکدیگر بازی می کنند. اما در این حالت از بازی، آنها کاری را انجام می دهند که دیگران هم انجام می دهند، برای مثال وقتی کودکان با بلوک های لگویی در حال ساخت یک شهر هستند.

در حالی که هر یک ساختمان های خودشان را می سازند، با یکدیگر صحبت می کنند و یکدیگر را درگیر می کنند.

این مرحله مهم در بازی های کودکانه است زیرا به به کودک مهارت های مهمی را آموزش میدهد: جامعه پذیری (اکنون چه باید بسازیم؟) و حل مسئله (چگونه می توانیم این شهر را بزرگتر کنیم؟)، همکاری (اگر با هم کار کنیم می توانیم شهر را بهتر کنیم) و توسعه زبان (یادگیری انتقال مفهوم به یکدیگر)).

از طریق بازی های انجمنی کودک دوست یابی را یاد می گیرد. در نتیجه بازی انجمنی یکی دیگر از بازی های مهم برای رشد کودکان می باشد.

بازی تعاونی:
بازی تعاونی جایی است که تمام مراحل بازی های مهم برای رشد کودکان با هم جمع می شوند و کودکان واقعاً شروع به بازی با یکدیگر می کنند. این بازی دبستانی ها یا در پیش دبستانی های کوچکی که دارای خواهر و برادرهای بزرگتر هستند یا در کنار کودکان زیادی بوده اند رایج است.

بازی تعاونی از تمام مهارت های اجتماعی که فرزندتان روی آن کار کرده است استفاده می کند و آنها را به مرحله اجرا می گذارد. چه در حال ساختن یک معما هستند، تخته بازی می کنند یا از یک بازی گروهی در فضای باز لذت می برند، بازی تعاونی زمینه ای برای تعامل آینده ایجاد می کند.

انواع دیگر بازی برای رشد کودکان:
در حالی که این مراحل برای رشد اجتماعی کودک مهم و ضروری است، اما بازی های دیگری نیز وجود دارند که به بلوغ کودک کمک می کند.
این نوع بازی ها معمولاً با ورود کودک با بازی تعاونی شروع می شوند و عبارتند از:

بازی دراماتیک/فانتزی برای رشد کودکان:
وقتی کودکتان عاشق بازی کردن با لباس های مختلف در نقش پزشک یا رستوران است، بازی دراماتیک یا فانتزی می کند. از طریق این نوع بازی، نه تنها تخیل فرزندتان در حال رشد است، بلکه نوبت، همکاری، اشتراک گذاری و کار در زمینه توسعه زبان را می آموزد.
از طریق بازی های نقش آفرینی، بچه ها می توانند عملکرد در جامعه را بیشتر بیاموزند.

بازی رقابتی:
چه در حال شکست دادن برادرش در مار و پله باشد و چه در تیم فوتبال محلی بازی کند، فرزندتان درگیر بازی رقابتی است. قوانین و چرخش و عملکرد به عنوان بخشی از یک تیم درس های بزرگی است که از این نوع بازی گرفته می شود. شاید لازم باشد فرزندتان را در مورد برخورد با برد و باخت راهنمایی کنید.

بازی بدنی:
مهارت های حرکتی ظریف و خوب در اینجا به وجود می آید، خواه کودک شما توپی را پرت کند یا دوچرخه سواری کند. بازی بدنی بچه ها را به فعالیت ترغیب می کند.

بازی سازنده:
اشکال بازی سازنده شامل ساختمان سازی با بلوک، ایجاد جاده برای اتومبیل های اسباب بازی یا ساخت قلعه از بالش های مبل است. بازی سازنده به بچه ها در مورد دستکاری، ساختن و ترکیب چیزها با یکدیگر می آموزد.

در بازی های مهم برای رشد کودکان از مهارت های شناختی برای کشف ساختن چیزی به بهترین شکل استفاده می شود، خواه این یک برج بلوکی باشد که کج شده یا یک برج ماسه ای که در حال فروپاشی است.

بازی نمادین برای رشد کودکان:
این نوع نمایش می تواند آواز (آواز ، شوخی ، قافیه) ، گرافیک (نقاشی ، رنگ آمیزی) ، شمارش یا ساخت موسیقی باشد. این نوع نمایش به کودکان کمک می کند تا مهارتهایی را در بیان خود و کاوش در تجربیات ، ایده ها و احساسات خود پرورش دهند.

فرزندتان چند ساله است و در کدام مرحله از بازی قرار دارد؟ چه بازی هایی را دوست دارد و شما چه بازی هایی با او انجام می دهید؟

از اثرات مثبت تربیتی بازی برای رشد کودکان خود غافل نشوید. با استفاده از بازی درمانی می توان بسیاری از مشکلات رفتاری و روانی کودکان را حل و فصل کرد. کودکی و بازی با هم گره خورده اند. کودکی فرزندتان را غنی از بازی های شاد و مناسب کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما