جولای 10
بازدید : 1292
نظرات : بدون دیدگاه
نام و هویت

امام باقر (ع): «راست‌ترین نام‌ها آن است که بر بندگی الهی دلالت کند و برترین نام ها، اسامی پیامبران است».   در روایات اسلامی، انتخاب نام نیکو برای نوزاد، نخستین نیکی خانواده به فرزند، شمرده شده است. شایسته است خانواده های مسلمان، با بهره گیری از رهنمودهای پیشوایان خود، بهترین نام را برای فرزندان خویش […]

امام باقر (ع): «راست‌ترین نام‌ها آن است که بر بندگی الهی دلالت کند و برترین نام ها، اسامی پیامبران است».

 

در روایات اسلامی، انتخاب نام نیکو برای نوزاد، نخستین نیکی خانواده به فرزند، شمرده شده است. شایسته است خانواده های مسلمان، با بهره گیری از رهنمودهای پیشوایان خود، بهترین نام را برای فرزندان خویش انتخاب نمایند. شایسته است والدین ایرانی بهترین نام‌ها را برای فرزندان‌شان انتخاب کنند و از انتخاب‌ نام‌هایی که ارزش آن ها را کم می‌کند، کرامت واحترام آن ها را خدشه‌دار می‌سازد، باعث انحطاط شخصیت و معنویات آن ها می‌شود، خودداری کنند.

 

والدین بایستی از همان دوران کودکی، فرزندان خود را با نام‌های گوش‌نواز و دل‌انگیز صدا بزنند تا کودک احساس شخصیت کند، روحیه احترام و محبت به اطرافیان و بزرگان خانواده در وجودش بیشتر شود و روش برخورد با اطرافیان، اظهار محبت و ادب به آنان را یاد بگیرد. به تجربه ثابت شده و یک امر وجدانی هم هست که اسم خوب می‌تواند تاثیرات مثبتی در احساس رضایت‌مندی و آرامش را به صاحب آن اسم القا کند و در ارتباط با دیگران هم، تأثیر خوبی داشته باشد. همچنین اثر دیگر اسم خوب، اثر تربیتی آن است که وقتی شخص، نام خوبی داشته باشد این خوبی به او تلقین می‌شود و چنانکه در اول بحث؛‌ عرض شد، سعی در شباهت روحی و رفتاری به آن خوبی پیدا می‌کند.

 

گاهی اشکال می‌شود که: این اسم‌ها در خانواده‌ی نزدیکان و آشنایان؛ تکراری است.

پاسخ: اولا: هر چیز تکراری اشکالی ندارد

و ثانیا: به قول یکی از بزرگان: چطور خانه‌ی نزدیکان تلویزیون و… هست نمی‌گویید تکراری است و نخرید اما این نام‌ها برای فرزندان تکراری است و شما انتخاب نمی‌کنید؟

و ثالثا: این نام‌ها در آن خانه‌ها خاصیت خود را دارند، در خانه‌ی شما هم خاصیت و برکت خود را می‌توانند داشته باشند.

پس نام‌خوب، باعث تأثیرات مثبت و خوب در اشخاص می‌شود، این تأثیرات در روح و اعمال او هم واقع می‌شود و نتیجه‌‌ی آن، نیک‌نامی شخص در دنیا و آخرت است، و البته نام، به تنهایی نمی‌تواند خوشبختی و سعادت افراد را تضمین کند اما می‌تواند یکی از عوامل مۆثر در سعادت انسان باشد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما