ژانویه 17
بازدید : 984
نظرات : بدون دیدگاه
رشد ذهنی از بدو تولد تا 6 هفتگی

وزن مغز کودک در طی سال اول زندگی دو برابر می شود. این افزایش وزن تا حدودی ناشی از افزایش تعداد سلول های مغزی و تا حدودی به دلیل رشد اتصالات بین سلول ها و قسمت های مختلف مغز است. بدون این اتصالات ما قادر به فکر کردن نخواهیم بود و یادگیری نیز از طریق […]

وزن مغز کودک در طی سال اول زندگی دو برابر می شود. این افزایش وزن تا حدودی ناشی از افزایش تعداد سلول های مغزی و تا حدودی به دلیل رشد اتصالات بین سلول ها و قسمت های مختلف مغز است. بدون این اتصالات ما قادر به فکر کردن نخواهیم بود و یادگیری نیز از طریق این اتصالات شروع می شود.

 

این اتصالات در نوزاد هنگامی که وی به چیزی علاقمند می شود و تلاش ذهنی می کند شروع به تشکیل یک شبکه میکنند. هنگام تحریک هر یک از حواس کودک همین کار انجام می گیرد. بنابراین از بدو تولد هر صدا، تصویر، تماس، احساس، بو و مزه موجب ساخته شدن اتصالات بیشتری می شود.

 

ایجاد درک عمومی مستلزم کنار هم قرار گرفتن قسمت های متعددی است. برای پیشرفت رشد ذهنی بایستی بینایی، شنوایی، حافظه و مهارت های حرکتی با هم پیش بروند. قوای عقلی کودک برای درک اینکه در اطراف او چه می گذرد وابسته به حواس و حرکات بدن می باشد.

 

کودک شما از بدو تولد شروع به فهمیدن می کند. روز اول گوش میکند و هوشیار است؛ روز سوم هنگامی که با او صحبت کنید واکنش نشان می دهد و نگاه او عمدی است؛ روز نهم چشمانش به سمت صدا حرکت می کنند؛ روز چهاردهم مادر خود را می شناسد. روز هجدهم صدا درمی آورد و سرش را به طرف صدا می چرخاند؛ روز بیست وچهارم او دارای مجموعه واژگان صوتی است و وقتی مادرش صحبت می کند دهان خود را تغییر شکل میدهد.

 

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

به تمامی علائم و صداهای کودک پاسخ دهید. اجازه بدهید حرکت دهانتان را ببیند، سر و بدن خود را به عنوان سلام  زیاد حرکت دهید.کودک فاصله ی 20 تا 25 سانتیمتری را به وضوح می بیند، بنابراین صورت خود، اشیاء رنگی، یا انگشتان در حال حرکت خود را در حدود همین فاصله برای او قرار دهید. با کودک صحبت کنید و برایش آواز بخوانید او را نزدیک خود بگیرید و تکان دهید اشیا را از فاصله ی کاملا نزدیک صورتش به او نشان دهید طوری که آنها را ببیند.

 

4 هفتگی: کودک شما حرکات صحبت کردن را می فهمد و دهانش را به تقلید از تکلم باز و بسته می کند. او رفتارش را با آهنگ صدای شما تطبیق می دهد ، اگر با آرامش صحبت کنید ساکت میشود و اگر از صدای خشن یا بلند استفاده کنید مضطرب میشود.

 

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

علاقه ی کودک به فعالیت های موزون را با صحبت کردن به شیوه ی آهنگین ارضا کنید. لالایی بخوانید، زیاد بخندید. تماس جسمانی داشته باشید. او را محکم بگیرید و تکان دهید، تاب دهید و بچرخانید. از صندلی یا گهواره از نوعی که میتوان کودک را تاب داد استفاده کنید. با صدای آهنگین با کودک صحبت کنید، برایش لالایی بخوانید و در حالی که در آغوشتان است حرکت کنید و او را تکان دهید.

 

6 هفتگی:  وقتی با کودک تان صحبت می کنید به شما لبخند کوتاهی می زند و سرش را تکان می دهد. هنگامی که با اوصحبت می کنید صداهای کوتاه و حلقی از خود در می آورد.

 

  • چگونه می توانید به او کمک کنید؟

کودک روی شما تمرکز حاصل میکند، بنابراین تا حد امکان با حالت زنده ی صورت خود و حفظ تماس چشمی به او کمک کنید. برای جلب توجه کودک، انگشتان خود یا اسباب بازی ها را به حوزه ی دید او وارد و خارج کنید. به طور متناوب در دو طرف صورت او صحبت کنید. علاقه ی او را بیدار کنید. هنگام حرف زدن تماس چشمی خود را با کودک حفظ کنید و قیافه ی جالب توجهی به خود بگیرید؛ از دو طرف صورت کودک با او حرف بزنید تا صداها را از جهات مختلف بشنود.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما