ژانویه 9
بازدید : 783
نظرات : بدون دیدگاه
شن بازی در خانه های کوچک

بازی‌ها برای کودکان، به ظاهر فقط سرگرم‌‌کننده هستند اما در اصل جسم و روح آن‌ها را پرورش می‌دهند؛ هر بازی مهارت‌های ویژه‌ای را در کودک تقویت می‌کند و او را برای پا گذاشتن به دنیای پر پبچ و خم بزرگسالی آماده می‌کند. شن‌بازی، یکی از بهترین راه‌ها هم برای سرگرمی کودکان است، هم برای رشد […]

بازی‌ها برای کودکان، به ظاهر فقط سرگرم‌‌کننده هستند اما در اصل جسم و روح آن‌ها را پرورش می‌دهند؛ هر بازی مهارت‌های ویژه‌ای را در کودک تقویت می‌کند و او را برای پا گذاشتن به دنیای پر پبچ و خم بزرگسالی آماده می‌کند. شن‌بازی، یکی از بهترین راه‌ها هم برای سرگرمی کودکان است، هم برای رشد قوای مختلف روانی و جسمی‌شان. صحبت از شن‌بازی که به میان می‌آید فقط یکی دو نوع بازی در ذهن شکل می‌گیرد. شما می‌توانید بازی‌های متنوع و خلاقانه‌ای را با شن به کودک خود بیاموزید. البته باید یادتان باشد که در این بازی‌ها ابتکار عمل را دست فرزندتان بدهید تا حسابی لذت ببرد.

  • نقاشی با شن
    حتما توی تلویزیون زیاد دیده‌اید که هنرمندی مدت‌ها وقت می‌گذارد و روی یک صفحه نورانی با شن نقاشی‌های مختلفی می‌کشد. شما هم می‌توانید این کار را همراه با فرزندتان در منزل انجام دهید.

لوازم مورد نیاز:
آینه متوسط
مقداری شن که سطح آینه را بپوشاند
قلم‌مو
تعدادی شاخه ریز درخت یا برگ
هر وسیله‌ای که می‌توان با آن روی شن‌ها رد جذاب ایجاد کرد؛ مثل صدف یا همان گوش‌ماهی خودمان
-سطح‌ آینه را با شن کاملا بپوشانید و با قلم‌موها روی آن طرح‌های مختلف بکشید. با حرکت دادن قلم‌مو روی شن‌ها آینه نمایان می‌شود و این اتفاق برای کودک جذاب خواهد بود.

  • شن فومی بسازید
    می‌توانید با مخلوط کردن شن و مواد دیگر به یک ترکیب جالب برسید و کودکتان را مدت‌ها سرگرم کنید.

لوازم مورد نیاز:
یک لگن یا تشت بزرگ
مقداری شن؛ در حد سه پیمانه یا بیشتر
فوم اصلاح مردانه
مقدار شنی را که دوست دارید درون تشت بریزید و فوم اصلاح را ذره ذره به آن اضافه کنید. بعد به فرزندتان اجازه دهید شن را همراه فوم اصلاح ورز دهد. آنقدر این کار را انجام دهید که به ترکیب چسبنده‌ای برسید. بعد از این‌که ترکیب جذاب فوم و شن را ساختید، می‌توانید کارهای مختلفی با آن انجام دهید؛ مثلا از او بخواهید چاله درست کند یا کوه بسازد. می‌توانید شاخه‌های ظریف درخت را روی کوه قرار دهید و جنگل درست کنید. یا درون چاله‌های کوچک تکه‌ای فویل آلومینیومی قرار دهید و توی آن کمی‌ آب بریزید. هم‌چنین می‌توانید با استفاده از حیوانات و دایناسورهای اسباب‌بازی‌، دشت پر از حیوانات بسازید. به قوای تخیل او اجازه دهید فعال باشد و خودتان نیز همراهی‌اش کنید.

عملیات کشف زیرخاکی انجام دهید
می‌توانید با پنهان کردن وسایل کوچک فرزندتان در زیر شن‌ها صبر و حوصله‌ فرزندتان را تقویت کنید.

لوازم مورد نیاز:
یک لگن یا تشت متوسط
مقداری شن که یک‌سوم لگن را پر کند.
تعدادی صدف طبیعی یا اسباب‌بازی ریز مثل لگو یا حروف الفبا
یک سبد یا الک کوچک
اسباب‌بازی‌های کوچک یا صدف‌های فرزندتان را کف لگن بچینید و روی آن شن بریزد. از کودک بخواهید که با صافی یا سبد کوچکی دنبال اشیاء گم‌شده بگردد. می‌توانید برای جذاب‌تر شدن بازی، هدف اصلی را پیدا کردن سه اسباب‌بازی قرار دهید.

  • شن‌ها را با قیف توی بطری بریزید
    با این کار می‌توانید قدرت تمرکز و هماهنگی عصب و عضله را در کودک خود بالا ببرید.

لوازم مورد نیاز:
یک سینی بزرگ
مقداری شن
تعدادی لوله‌ مقوایی و بطری (می‌توانید از لوله‌های وسط دستمال‌کاغذی استفاده کنید)
یک قیف
بیلچه پلاستیکی
از فرزندتان بخواهید با کمک قیف و بیلچه داخل لوله‌ها یا بطری را از شن پر کند و بعد دوباره شن‌ها را با فاصله داخل سینی خالی کند تا به شکل یک تل شنی درآیند. یا اینکه لوله‌های مقوایی را با فاصله از سینی نگه دارید تا او شن را به کمک قیف و بیلچه داخل لوله بریزد. شنیدن صدا ریختن شن‌ها روی سینی هم برای کودک لذت به همراه دارد.

  • دست و پای کودکتان را زیر شن‌ها پنهان کنید
    تماس پوست بدن با شن، استرس و اضطراب را کم می‌کند و آرامش خاصی ایجاد می‌کند.
    لوازم مورد نیاز:
    لگن یا وان متناسب با جثه کودک
    شن به اندازه‌ای که یک سوم لگن را پرکند
    درست است که در زندگی‌های آپارتمانی امروز امکان خیلی از فعالیت‌ها را گرفته اما شما می‌توانید از حمام خانه‌تان برای بازی فرزندتان با شن و ماسه استفاده کنید؛ داخل وان یا لگن پلاستیکی را که فرزندتان توی آن جا می‌گیرد، به قطر یک بند انگشت شن بریزید. او را داخل لگن یا وان بنشانید و پاهایش را زیر شن‌ها پنهان کنید. اگر مقدار شنی که دارید کم است، او را روی صندلی حمام بنشانید و فقط پاهایش را داخل لگن بگذارید. این کار برای کودک‌تان بسیار دلچسب خواهد بود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما