برخورد با کودکان تیزهوش

کودکان تیزهوش از لحاظ رفتار و کردار با سایر کودکان هم سن و سال خود تفاوت دارند. این کودکان برعکس سایر کودکان سعی می کنند بدون در نظر گرفتن هیچ گونه آسیبی برای رسیدن به هدف خود و آنچه که در ذهنشان می گذرد، تلاش کنند. البته این موضوع اگر با برنامه زیری والدین پیش […]

کودکان تیزهوش از لحاظ رفتار و کردار با سایر کودکان هم سن و سال خود تفاوت دارند. این کودکان برعکس سایر کودکان سعی می کنند بدون در نظر گرفتن هیچ گونه آسیبی برای رسیدن به هدف خود و آنچه که در ذهنشان می گذرد، تلاش کنند. البته این موضوع اگر با برنامه زیری والدین پیش رود، موجب رشد دو چندان کودک خواهد شد.
.
کودکان تیز هوش ضمینه خوبی دارند تا نخبه شوند و حتی در مواردی دیده شده که اگر این کودکان را در مسیر صحیح هدایت کنند، به اختراعاتی دست می زنند، که بشریت تا به حال به عمر خود ندیده است. یکی از راه های که والدین می توانند فرزندان تیزهوش خود را به سمت درست هدایت کنند، تاسیس کتابخانه است، چراکه آمار و اطلاعات نشان داده کودکان تیز هوش علاقه وافری به خواندن مطالب غیر درسی دارند و چناچنچه این مطالب غیر درسی در فضای آموزشی سرمایه گذاری شود، بازده بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.
.
.
  •  فاکتورهای تربیتی

باید توجه كرد كه این كودكان به خاطر هوش بالایشان در یک محیط مصنوعی قرار نگیرند. دیدگاه امروزی در مورد تعلیم و تربیت كودكان، دیدگاه یكپارچه سازی و انسجام است. این دیدگاه می گوید: تمامی كودكان باید در جامعه با یكدیگر منسجم شوند. بنابراین بهتر است از همان دوران مدرسه كودكان دارای ضرایب هوشی پایین تر در كنار كودكان عادی تحصیل كنند كه البته این شامل كودكان كم بینا و كم شنوا نیز می شود و همین طور كودكانی كه هوش بالاتری دارند بهتر است در كنار كودكان عادی درس بخوانند. دیدگاه جداسازی كودكان مدتهاست كه از نظر علمی و اخلاقی و انسانی مردود شناخته شده است.

 .

در واقع حق نداریم با آنان شبیه به ابزار رفتار كنیم و بگوییم كه این ها به علت داشتن هوش بالاتر مستحق تربیت بهتری هستند تا در آینده از تربیت آنان بهره بیشتری ببریم.همه كودكان چه باهوش و چه كم هوش انسان هستند و در درجه اول ما باید شأن و كرامت انسانی را كه خداوند در وجود هر انسانی به ودیعه گذاشته برای همه اقشار رعایت كنیم. نه كودک كم هوش به خاطر هوش كم خود باید سرزنش شود و نه كودك باهوش به خاطر هوش خدادادی اش باید مورد ستایش قرار بگیرد. آن ها باید بفهمند كه تفاوت انسان ها دلیل بر تفاخر و تمایز آنها نیست.

 .

هوش در صورتی ارزش پیدا می كند كه در جهت رفاه موجودات دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. یك فرد باهوش نباید خود را از دیگران جدا كند. او بهتر از هركسی می تواند با دیگران همدلی كند و خودش را جای آنان قرار دهد. او هیچ وقت اطرافیانش را به خاطر نارسایی هایی كه در وجودشان هست سرزنش نمی كند. در حالیكه افراد دارای هوش پایین به افراد دیكتاتور و ستمگری تبدیل می شوند كه فكر می كنند همه باید مثل آنان فكر كنند. افراد باهوش همیشه مهربان هستند و خود را به خاطر برآورده شدن نیازهای دیگران در درجه دوم قرار می دهند.

 .

رشد عاطفی در صورت ارتباط با دیگران حاصل می شود. تنها از این طریق می توان از نحوه زندگی افراد و خواسته هایشان مطلع شد. جدا كردن این كودكان از دیگران نوعی احساس خودبزرگ بینی در آنان به وجود می آورد. بدترین آفتی كه یک انسان ممكن است به آن مبتلا شود.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما