مزیتهای دنیای الکترونیکی

اگر فرزند شما دبستانی است و خواندن و نوشتن را می‌داند، بهتر است آموزش او را با نرم‌افزارهایی مانند word و فتوشاپ شروع کنید که هم برایش جذابیت دارد و هم برای انجام تکالیف مدرسه‌اش کارآمد است. کودک می‌تواند در این سنین، به‌صورت محدود از اینترنت هم استفاده کند و در مورد موضوعات مورد علاقه […]

اگر فرزند شما دبستانی است و خواندن و نوشتن را می‌داند، بهتر است آموزش او را با نرم‌افزارهایی مانند word و فتوشاپ شروع کنید که هم برایش جذابیت دارد و هم برای انجام تکالیف مدرسه‌اش کارآمد است. کودک می‌تواند در این سنین، به‌صورت محدود از اینترنت هم استفاده کند و در مورد موضوعات مورد علاقه و مناسب سن خودش اطلاعات بیشتری، با نظارت والدین به‌دست آورد.

 

اگر فرزندتان به بازی خاصی علاقه دارد که بار آموزشی منفی ندارد، بهتر است از همان بازی شروع کنید. وقتی کودک، قاعده بازی را بلد باشد و در آن تجربه داشته باشد، با اعتمادبه‌نفس بیشتری آن را انجام می‌دهد و اگر هم برنده نشد، در استفاده از ابزارهای الکترونیکی سرخورده و ناامید نمی‌شود؛ در واقع او این شکست را به تجربه یا عدم‌تمرکز خود نسبت می‌دهد، نه پیچیدگی استفاده از ابزارهای الکترونیکی که تقریبا لازمه این روزها شده‌اند و باید نحوه استفاده بجا و صحیح از آنها را یاد گرفت. بازی‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی زیادی، با موضوعات بسیار متنوع (از ریاضی و روباتیک گرفته تا نقاشی و نجوم) برای کودکان طراحی و راهی بازار شده است که می‌توانید برای سرگرم کردن و آموزش فرزندتان آنها را خریداری کنید.

 

با این حال برای استفاده از این برنامه‌ها هم برای کودک‌تان قوانینی وضع کنید، چرا که استفاده زیاد از ابزارهای الکترونیکی و بی‌تحرکی، به بینایی و سلامت جسمی او آسیب می‌زند. در کل، این سرگرمی، روش خوبی برای تخلیه انرژی کودک نیست. فرزندتان را برای ورود به دنیای اینترنت و مواجهه با سیل عظیم اطلاعات آماده کنید. برایش توضیح دهید که هر مطلبی ارزش خواندن و دیدن ندارد و هر چه را خواند باور نکند! ترجیحا در موضوعات موردعلاقه او، سایت‌ها و منابع مناسب و معتبر را از قبل شناسایی کنید و در اختیارش قرار دهید تا وقتش با اطلاعات بی‌فایده یا غیرواقعی به هدر نرود.

 

شاید مهم‌ترین بحث در استفاده کودک از رایانه و دنیای اینترنت، مسئله نظارت و کنترل والدین باشد. نخستین نکته‌ای که والدین باید آن را رعایت کنند، محل قرارگرفتن رایانه یا محل استفاده از ابزارهای الکترونیکی قابل‌حمل است. رایانه رومیزی‌تان را به هیچ‌وجه در زاویه‌ای قرار ندهید که فقط خودکاربر صفحه نمایش آن را ببیند. می‌توانید آن را در هال منزل‌تان قرار دهید! یا حداقل در اتاقی که به محض ورود، صفحه نمایش را ببینید. اگرچه مسئله «نظارت» در کشور ما زیاد جدی گرفته نمی‌شود اما نظارت بر فعالیت کودک در رایانه و فضای مجازی، بسیار مهم است تا جایی که نرم‌افزارهایی بسیار قوی در این زمینه طراحی شده است.

 

اینگونه نرم‌افزارها، مانند نرم‌افزار Salfeld Child Control، امکانات تقریبا مشابهی دارند، از جمله تعیین کاربران مجاز به دسترسی رایانه، امکان تعیین محدودیت‌های زمانی، یا تعیین روزهای مجاز استفاده در هفته، قابلیت تنظیم ساعت خاموش شدن رایانه به تفکیک روزهای هفته، امکان تنظیم ساعت قطع شدن اینترنت به تفکیک روزهای هفته، تعریف محتویات غیرمجاز اینترنت با کلمات کلیدی، غیرفعال کردن تنظیمات سیستم اصلی، تعریف برنامه‌های مجاز برای کودک شما، تعیین آدرس‌های اینترنتی مجاز برای کودک شما، اطلاع‌رسانی از طریق ایمیل و… . به‌خاطر بسپارید که تمام این کارها برای محافظت از بچه‌ها است، نه گرفتن مچ‌شان.

 

بنابراین اگر متوجه مسئله ناخوشایندی در مورد استفاده آنها از ابزارها و امکانات در دسترس‌شان شدید، از کوره در نروید و کاری نکنید که روی فرزندتان به روی شما باز شود. سنجیده و منطقی عمل کنید تا عصبانیت و دلخوری شما برایش عادی نشود و از هر تنبیه ی مؤثرتر عمل کند!

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما