آوریل 18
بازدید : 637
نظرات : بدون دیدگاه
کتاب کودک به کجا می‌رود؟

دیدگاه یک دانش‌آموز: به‌ دلیل‌ بـازار خـوبی کـه کتاب کودک دارد عدهّ‌ای‌ از‌ ناشران‌ ترغیب شده‌اند که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌‌ کنند‌ و متأسفانه چون کنترل خـوبی وجـود نـداشته در مقاطعی کتاب کودک از محتوا و جهت های‌ سازنده‌ خالی‌ بوده و بیشتر به سمت‌ سـرگرمی‌ و کـارتونی گرایش‌ پیدا‌ کرده‌ است.   این مسأله […]

دیدگاه یک دانش‌آموز:

به‌ دلیل‌ بـازار خـوبی کـه کتاب کودک دارد عدهّ‌ای‌ از‌ ناشران‌ ترغیب شده‌اند که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌‌ کنند‌ و متأسفانه چون کنترل خـوبی وجـود نـداشته در مقاطعی کتاب کودک از محتوا و جهت های‌ سازنده‌ خالی‌ بوده و بیشتر به سمت‌ سـرگرمی‌ و کـارتونی گرایش‌ پیدا‌ کرده‌ است.

 

این مسأله باعث شده تا‌ کتاب‌ کودک با لطمه‌های زیادی همراه بـاشد. بـازار فروش ادبیات کودک‌ به دلیل‌ پولساز‌ بودن برای ناشران،زمینه‌ای بوده تـا‌ کـسانی که کارشناس ادبیات‌ کودک‌ نبوده‌اند صرفا بـدلیل‌ سـودآوری وارد‌ ایـن‌ عرصه شوند و نشر کتاب کودک را تا سـطح یـک کالای حتّی غیرفرهنگی و مبتذل‌ تنزّل‌‌ دهند. با پیروزی انقلاب اسلامی‌ و ایجاد‌ فضای‌ بـاز در جـامعه‌، از‌ یک طرف تبلیغ برای‌ کـتاب‌ و کـتابخوانی و از طرف دیـگر اسـتقبال و شـوق جامعه نسبت به کتاب‌ کودک مـوجب افـزایش تیراژ‌ کتاب‌ کودک شد.

 

مسئولین‌ قبل از اینکه‌ فرصت‌ کنند کاری‌ انجام‌ بـدهند‌ بـازار کتاب‌ پر شده‌ بود از کتاب های بنجل و نـازل که بعنوان کتاب‌ کـودک در تـیراژهایی وسیع منتشر و توزیع می‌شد‌. ایـن‌‌ وضـعیت تا چند سال پیش ادامه‌ داشت‌ و ادبیات‌ کودک‌ و نوجوان‌ در سال های پس‌ از‌ انقلاب عـلی رغـم رشد چشم‌گیر با این آفـت هـمراه بـود. در سال های اخیر بـه دلیـل‌ توجّه‌ مسئولین‌ مربوطه‌ بـه نـقش و اهمیت کتاب کودک و نوجوان از‌ نشر‌ برخی‌ کتب‌ بازاری‌ و بنجل‌ جلوگیری شده‌ و به محتوا و شـکل کـتاب اهمیت بیشتری داده می‌شود ولی هنوز هم جـریان کـتابسازی در بخش کـتاب کـودک و نـوجوان حضور دارد و متنهای ضعیفی بـدون کمترین‌ نکته‌ و یا پیام اخلاقی و سازنده با عنوان کتاب کودک‌ منتشر و توزیع می‌شوند.

 

این رشـتۀ تـخصصی هنوز مورد سوء استفاده کسانی کـه شـهوت شـهرت و ثـروت را دارنـد قرار می‌گیرد. هـر سـال نمایشگاه‌ کتاب‌ در محل دائمی‌ نمایشگاه های بین المللی فرصتی به دست می‌دهد تا آثار منتشره برای کـودکان و نـوجوانان مـورد بازبینی و ارزیابی قرار گیرد.یک ارزیابی شـتابزده از سـطح‌ نـمایشگاه بـه خـوبی‌ نـشان‌ می‌دهد که هنوز غلبه با کتاب های بازاری و بنجل است و اصالت با کتاب های‌ غیر تخصّصی می‌باشد.

 

حتی ناشری همچون کانون‌ پرورش فکری و سایر مؤسسه‌های‌ دولتی‌ که با انگیزه‌های غـیر مادی‌ و با‌ حمایت دولتی به نشر کتابهای‌ کودکان و نوجوانان می‌پردازند هنوز تا سطح مطلوب‌ فاصلۀ زیادی دارند و به‌ جز چند عنوان کتاب خوب، بقیه‌ کتاب های آن ها پاسخگوی‌ نیازهای‌ متنّوع کودک و نـوجوان‌ نـیست‌. کتاب‌ کودک تا ارتقاء به سطح مطلوب چه از نظر شکل و چه از نظر محتوا راه درازی در پیش دارد و همّت‌ بلندی می‌طلبد.

امیدواریم با برخورد قاطع و کارساز مسئولین، ضمن جلوگیری‌ از‌ کتابهای مبتذل،کار تـولید، چـاپ و نشر کتاب کودک توسط مراجع ذیصلاحی انجام‌ شود که از تخصص های لازم برخوردار بوده و بتوانند ادبیات کودک و نوجوان را به سمت ایده‌آل ها سوق دهند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما