کنجکاوی، زمینۀ انحراف جنسی

کودکان، به دلیل کنجکاوی برای شناخت دنیای اطراف خود، به جستجوی در هر چیزی می پردازند. از جمله می خواهند بدن را کشف کنند. در این جستجوهاست که با اندام تناسلی خود آشنا می شوند و سپس کنجکاوانه، می خواهند بدانند که آیا دیگر کودکان نیز همین گونه یا خیر؟ لذا به بازی هایی نظیر: […]

کودکان، به دلیل کنجکاوی برای شناخت دنیای اطراف خود، به جستجوی در هر چیزی می پردازند. از جمله می خواهند بدن را کشف کنند. در این جستجوهاست که با اندام تناسلی خود آشنا می شوند و سپس کنجکاوانه، می خواهند بدانند که آیا دیگر کودکان نیز همین گونه یا خیر؟ لذا به بازی هایی نظیر: دکتر بازی و مامان بازی روی می آورند که در این بازی ها سعی می کنند از چگونگی اندام های یکدیگر آگاه شوند.

 

این مسئله، در کودکانی که شاهد روابط جنسی والدین بوده اند و یا اندام تناسلی آن ها را دیده اند، بیشتر حساس تر می شود؛ زیرا در این موارد، کودک دوست دارد به تقلید از بزرگ سالان بپردازد و رفتار های آنان را انجام دهد. در این صورت، گاه ممکن است طرفین بازی، با رضایت، به بازی با آلت تناسلی یکدیگر بپردازند و از این طریق، احساس لذت کنند و کم کم، زمینه برای انحراف جنسی آنان فراهم می شود.

 

کودکان از حدود 3 ـ 4 سالگی درباره اعضای بدن خود و دیگران (چه جنس موافق و چه مخالف) کنجکاو می شوند و مایلند در این باره اطلاعاتی به دست آورند.

 

این کنجکاوی جنسی در آنان طبیعی است؛ بنابراین، نگران نباشید. کنجکاوی های جنسی پسر و دختر از سنین ۲ یا ۳ سالگی شروع می شود و صد در صد طبیعی است می افزاید، کودکان از سنین ۳ تا ۷ سالگی کنجکاوند تا تمام قسمت های بدن خود را لمس و شناسایی کنند و یکی از این قسمت ها نواحی تناسلی است و به دلیل انکه متوجه تفاوت هایی در آناتومی دو جنس می شوند به دنبال جواب بوده و مشتاق مشاهده قسمت های مختلف بدن خود، والدین، همسالان یا احتمالا بازیگران و ورزشکاران فیلم های غیر اخلاقی هستند. از طرفی به سبب آنکه در کودکان از این سنین به بعد به مرور هورمون های جنسی ترشح می شود، تمایلات آنان بیشتر شده و اگر تحت کنترل و توجه والدین نباشند یا در محیط نامناسب پرورش یابند عادات نامناسب جنسی و خلقیات ناشایست در کودک بروز خواهد کرد.

 

دختر ها از ۵ سالگی تا اواخر دوران دبستان (۱۲ تا ۱۳ سالگی) تمایلات غریزی مادری و عاطفی در آن ها شکل می گیرد و به دلیل آنکه زود تر از پسر ها بالغ می شوند اظهار عشق و علاقه و دلبستگی آن ها به جنس مخالف با تشدید محرک های محیطی به اوج خود می رسد و حتی احتمال گرایش و وابستگی های شدید عاطفی به جنس موافق و بحث و گفتگوهای عاطفی در این باب در آن ها زیاد می شود. در پسر ها نیز از ۳ تا ۷ سالگی بخصوص در سنین ۵ تا ۶ سالگی به بعد به دلیل بروز تغییرات فیزیکی در بدنشان به طور ناخواسته لذت های جنسی را تجربه کرده و این امر نیز در اثر تحریکات محیطی شدت می گیرد.

 

  • یک نکته بسیار مهم

توجه داشته باشید که این گونه رفتارها در کودکان زیر 6 سال جنبه اخلاقی ندارد و از روی کنجکاوی و برای کشف است. دید کودکان درباره بدن خود و همسالان، مانند دید شما نیست؛ بنابراین، هنگام مواجهه با این گونه صحنه ها خونسردی خود را حفظ کنید و شوکه نشوید.

 

مناسب ترین برخورد این است که به آن ها بگویید: «بازی کردن بدون لباس، کار درستی نیست. لطفاً سریع تر لباس هایتان را بپوشید.» به آن ها کمک کنید تا لباس بپوشند و فعالیت دیگری برایشان پیدا کنید و بعد بگویید: «مگر نمی دانید برخی از قسمت های بدن که مایو آن را می پوشاند، خصوصی است؟! همان گونه که توالت خصوصی است و دو نفری به آن جا نمی روند، بدن هرکس هم خصوصی است و نباید دیگری آن را ببیند»؛ البته در فرصت های مناسب برای فرزندتان روشن کنید که وقتی می خواهد لباس عوض کند یا به حمام برود، اشکالی ندارد لباس هایش را از تن درآورد یا در ضرورت ها، والدین و پزشک خانواده می توانند به بدن او نگاه کنند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما