آسیب ستون فقرات، ناشی از بی تحرکی

بی تحرکی طولانی مدت در سنین پایین و کودکی به انحرافات شدید ستون فقرات به شکل قوز زودرس منجر می‌شود. بی تحرکی طولانی مدت به خصوص در سنین پایین و دوران کودکی به همراه پیش زمینه های ژنتیکی و سایر عوامل ناشناخته به تغییر شکل های ساختاری و انحرافات شدید ستون فقرات به شکل قوز […]

بی تحرکی طولانی مدت در سنین پایین و کودکی به انحرافات شدید ستون فقرات به شکل قوز زودرس منجر می‌شود.

بی تحرکی طولانی مدت به خصوص در سنین پایین و دوران کودکی به همراه پیش زمینه های ژنتیکی و سایر عوامل ناشناخته به تغییر شکل های ساختاری و انحرافات شدید ستون فقرات به شکل قوز یا انحناهای جانبی منجر می شود و ممکن است این تغییر شکل ها تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کرده و تثبیت شود.

اتفاقی که در زندگی صنعتی امروزه رخ می دهد رفتن بشر به سمت بی تحرکی است و متأسفانه امروزه در سنین کودکی و نوجوانی به دلیل ازدیاد بازی های مجازی و رایانه‌ای، فعالیت فیزیکی کودکان محدود شده و در وضعیت ساکن و بی تحرک، مغز نسبت به شکل و قامت ستون فقرات بی توجه می شود و این بی توجهی باعث می شود کم کم وضعیت غلط بدن به عنوان وضعیت نرمال در مغز تلقی شود.

 

تغییرات یا انحناهای ستون فقرات در هر سنی قابل رخ دادن است ولی معمولاً از سنین ۷-۶ سالگی شروع شده و تا سن 14 سالگی که به سن بلوغ اسکلتی معروف است به اوج خود می رسد. البته شکل گیری این اختلالات در دخترها زودتر شروع می شود.

از جمله دلایل شایع در بی توجهی به سلامت جسمی و روانی و بروز اینگونه انحرافات قامتی در کودکان و نوجوانان می توان به وجود اختلالات هیجانی ناشی از رقابت های تحصیلی مانند مسابقات علمی، کنکور و همچنین رفتارهای غلط مانند نحوۀ نشستن در کلاس و حمل کیف و کوله پشتی های غیر استاندارد اشاره کرد.

لازم است برای رفع این معضلات به فعالیت های فردی و گروهی، ورزش و اصلاح رفتارهای حرکتی و فیزیکی در سطح مدارس و اجتماع توجه بیشتری شود.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما