
مهد کودک مناسب مکانی برای رشد تحصیلی و آموزشی کودکان است و نقش مهمی در تربیت کودک دارد. رابطه مثبت معلمان و بچهها در مهد کودک به آنها کمک میکند نسبت به آن مکان احساس تعلق داشته باشند و به این باور برسند که وجود هر یک از آنها برای معلم ارزش و اهمیت دارد. […]
مهد کودک مناسب مکانی برای رشد تحصیلی و آموزشی کودکان است و نقش مهمی در تربیت کودک دارد. رابطه مثبت معلمان و بچهها در مهد کودک به آنها کمک میکند نسبت به آن مکان احساس تعلق داشته باشند و به این باور برسند که وجود هر یک از آنها برای معلم ارزش و اهمیت دارد. نقش و حضور مربی و معلم در شکلگیری این باور چشمگیر است. در این مقاله فرزندپرتال ، به بررسی ویژگیهای مهد کودک مناسب و استاندارد پرداخته میشود.
ایجاد یک شبکه حمایتی از یادگیرندگان
معلمان و مربیان نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی و راهنمایی درست و اصولی کودکان دارند، ارتباط مؤثر و مثبت مربی یا معلم با کودکان و خانوادههای آنها سبب میشود کودکان نسبت به فضا احساس تعلق کنند و خود را در فرآیند آموزشی مهم ببینند.
مربی یا معلم در یک مهد کودک مناسب:
باعث میشود کودکان در قالب گروههای کوچک و بزرگ با هم مشارکت کنند که این به نوبه خود منجر به تبادل اطلاعات و ایدهها بین آنها و صمیمیت بیشترشان خواهد شد؛
به افکار خلاقانه کودکان احترام میگذارد؛
برای فرهنگها و زبانهای مختلف تمام کودکان ارزش قائل است.
آموزش با هدف حمایت از رشد و یادگیری کودکان
مربی یا معلم کلاسها را برگزار میکند، اطلاعات و ابزار را در اختیار کودکان قرار میدهد، از علایق و دغدغههای یادگیری کودکان استقبال میکند و زمینه را برای تعامل هرچه بیشتر کودکان فراهم میکند.
مربی یا معلم:
کلاس را برای شیوههای متفاوت آموزش و یادگیری سازماندهی میکند، فضایی برای جلسات کلاس ترتیب میدهد، جدولهایی برای کارهای گروهی کودکان تنظیم میکند و مکانهای آرام و ساکتی را برای فعالیتهای مستقل بچهها در نظر میگیرد؛
فعالیتهایی طراحی میکند که در عین علاقهمندی کودکان به آنها، سبب میشود مهارتهایشان به چالش کشیده شود. در عین حال، عشق و شوق به یادگیری را در کودک ایجاد میکند؛
کودکان را به تفکر عمیق ترغیب میکند.
طراحی تجارب یادگیری مطابق با برنامههای آموزشی
به طور معمول، مدرسه کودک هم مانند سایر مدارس حول محور اهداف و برنامههایی میچرخد که تمرکزشان بیشتر بر چگونگی آموزش کودکان است. مربیان و معلمها از این دستورالعملها برای برنامهریزی درسها و فعالیتهای کلاسی استفاده میکنند. مربی یا معلم:
به علایق کودکان در زمینههای مختلف توجه میکند. به میزان دانستههای آنها در زمان حال آگاهی دارد و برای قدمهای بعدی آموزش و یادگیری کودک برنامهریزی میکند؛
درباره اهداف کودکان با والدینشان صحبت میکند و در عین حال، به انتظارات والدین در زمینه رشد آموزشی فرزندانشان نیز توجه میکنند.
ارزیابی پیشرفت و میزان یادگیری کودکان
ارزیابیهای منظم در یک مهد کودک مناسب و استاندارد به مربی یا معلم کمک میکند دانستهها و توانمندی کودکان را زودتر تشخیص دهد. با استفاده از این اطلاعات، مربی یا معلم تصمیم میگیرد برای ادامه رشد تحصیلی کودک باید چه اطلاعات، تجارب و آموزشهایی در اختیار او قرار دهد. در یک مهد کودک مناسب، برای ارزیابی رشد و یادگیری کودکان، مربی یا معلم:
کودکان را با دقت مشاهده میکند، از عملکردهای آنها یادداشتبرداری میکند و نمونههایی از نقاشیها، تکالیف و نوشتههای آنها جمعآوری میکند؛
عکسها و فیلمهایی از فعالیتهای کودک تهیه میکند؛
وقتی کودکان به کمک نیاز دارند، وارد عمل میشود.
گسترش روابط بین خانوادهها و مدرسه
مربی یا معلم برای ایجاد روابطی مبتنی بر اعتماد بین خانوادهها و مدرسه تلاش میکند. آنها میدانند فرزندان مهمترین افراد زندگی والدینشان هستند. برای بهتر شدن روابط خانوادهها و مدرسه در یک مهد کودک مناسب، مربی یا معلم:
اهداف و نظرات خانواده را میشنود؛
خانوادهها را تشویق میکند به روشهای مختلف در جریان امور آموزشی فرزند خود قرار گیرند؛
سعی میکند ضمن احترام به زبان و فرهنگ هر دانشآموز، با زبانی که کودک در خانه از آن استفاده میکند، بیشتر ارتباط برقرار کند؛
به طور منظم، یادگیری و عملکردهای کودک را در زمینههای آموزشی و میزان پیشرفت او را با خانواده در میان میگذارد.
تماشا کنید: ویژگی های مهدکودک با کیفیت
گاهی ممکن است مهد کودکهایی با کیفیت عالی پیدا کنید، اما روش بسیاری از این مراکز کمکی به رشد و توسعه آموزشی کودک نمیکند. اگر درباره هر چیزی که در کلاس فرزندتان شنیده یا دیدهاید نگران هستید، حتما با معلمها و مسئولان مدرسه صحبت کنید.
اگر کودکان زمان زیادی روی صندلیهایشان میگذارند، مربی یا معلم به تمام کلاس با یک روش و در زمان مشخصی آموزش میدهد و در عین حال، اجازه نمیدهد کودکان با هم بازی کنند یا تعامل فکری داشته باشند؛
در صورتی که کودکان مدام از فلشکارتها، کتابهای آموزشی یا کتابهای کمکدرسی استفاده میکنند. مربی یا معلم برای آموزش مفاهیم انتزاعی و ذهنی مانند جمع، بدون کمک و استفاده از اشیاء عینی، صرفا مطلب را بیان میکند؛
مربی یا معلم،
برای تحسین کودکان و ترغیب آنها به ادامه فعالیت و آموزش، فقط از پاداشهایی مانند کارتهای تشویقی استفاده میکند. مدام از جملاتی مانند آفرین و مرحبا برای تشویق استفاده میکند، در حالی که کودک با این نوع تشویق دقیقا متوجه نخواهد شد چه کار خوبی انجام داده و برای چه موردی تشویق میشود؛
ارزیابیها بیشتر در بخشهایی مانند ریاضی یا مهارت خواندن متمرکز شده است. مربیان یا معلمان فقط از این ارزیابیها در انتهای یک پروژه یا سال تحصیلی استفاده میکنند و به همین دلیل، فرصت زیادی برای تطبیق آموزش خود با نیازهای کودکان ندارند.
مهد کودک مناسب نقشی حیاتی در زندگی شما و فرزندتان دارد. با حمایتی که از طرف شما و معلمان آگاه و دلسوز مدرسه صورت خواهد گرفت، محیط مهد کودک برای کودک فضایی فرحبخش و لذتآور خواهد شد. یک مهد کودک مناسب و خوب برای کودکتان پیدا کنید و از فرصت پیش آمده برای یادگیری استفاده کنید.