دسامبر 5
بازدید : 921
نظرات : بدون دیدگاه
چه لباسی دوست داری بپوشی؟

«امروز چه لباسی می‌خواهی بپوشی؟» این درست همان سؤالی است که به هیچ‌وجه نباید از کودک نوپا بپرسید. شاید قصد دارید با مطرح کردن چنین سؤالی محبت و مهربانی خود را به فرزندتان ثابت کنید یا از جار و جنجال‌های بعدی پیشگیری کنید. اما به نظر کودک این کار شما دو معنا بیشتر ندارد: ۱- […]

«امروز چه لباسی می‌خواهی بپوشی؟» این درست همان سؤالی است که به هیچ‌وجه نباید از کودک نوپا بپرسید. شاید قصد دارید با مطرح کردن چنین سؤالی محبت و مهربانی خود را به فرزندتان ثابت کنید یا از جار و جنجال‌های بعدی پیشگیری کنید. اما به نظر کودک این کار شما دو معنا بیشتر ندارد:

۱- شما نمی‌دانید که او باید چه لباسی بپوشد (وگرنه از وی نمی‌پرسیدید!)

۲- لباس پوشیدن باید مطابق میل کودک باشد.

 

هرچه انتخاب‌های بیشتری را پیش روی فرزندتان بگذارید، فکر می‌کند شما نمی‌دانید کدام لباس مناسب‌تر است. سرانجام یک نفر باید سر رشته کار را در دست بگیرد و چون به نظر او شما در این کار آگاهی کافی را ندارید پس به ناچار او خودش اوضاع را کنترل می‌کند.

 

به خاطر بسپارید فقط زمانی که فرزندتان معنای انتخاب را به خوبی درک کرده است و می‌تواند انتخاب صحیحی داشته باشد، امکان انتخاب لباس دلخواه را به خودش واگذار نمایید. اگرچه در این موارد هم نباید لباس‌های زیادی را به وی پیشنهاد دهید بلکه از بین دو یا سه لباس (که مناسب تشخیص می‌دهید) قدرت انتخاب به او بدهید. کودکتان به تدریج و به مرور زمان توانایی انتخاب و درک صحیحی از آن را پیدا خواهد کرد. پس اگر در اوج سرمای زمستان تمایل به پوشیدن لباس تابستانی دارد تعجب نکنید.

 

اگر کودک شما فقط از پوشیدن یک لباس خاص امتناع می‌کند بهتر است علت را کشف کنید. برای مثال شاید لباس مورد نظر تنگ بوده و کودک را کلافه می‌کند یا به دلیل ایجاد احساس خارش ناشی از پوشیدن برخی از لباس‌های پشمی و کرک دار، از پوشیدن این قبیل لباس‌ها خودداری می‌کند. لباسی که به هر دلیلی فرزندتان را ناراحت می‌کند را کنار بگذارید و او را مجبور به پوشیدن چنین لباسی نکنید.

 

در هر حال اگر در فرصتی مناسب و بدون عجله به او لباس بپوشانید احتمال وقوع بسیاری از دردسرها را کاهش داده‌اید. در نظر داشته باشید  پیش از آن که به مهمانی بروید، لباس‌های کودک را به او نشان بدهید یا برایش توضیح دهید که چه لباسی را باید بپوشد و حتی بهتر است از روز قبل اطلاعاتی در مورد لباس‌هایش در اختیار وی قرار دهید. برای کودکان نوپا لباس پوشیدن مهم نیست بلکه مهم کاری است که بعد از لباس پوشیدن انجام می‌شود یعنی خروج از خانه.

 

زمانی که می‌خواهید جایی بروید که کودکتان به لباس خاص‌تری نیاز دارد، مثل مجلس عروسی، برای به حداقل رساندن احتمال خطا می‌توانید ۲ یا ۳ لباس مناسب را جدا کنید تا از بین آن ها انتخاب کند. اما در هر حال سعی کنید که انتخاب نهایی به عهده‌ خود او باشد. این کار علاوه بر آن که اعتماد به نفس او را تقویت می‌کند، تمرین خوبی برای استقلال او نیز محسوب می‌شود. از ۳ سالگی کودک شما باید این حق را داشته باشد که لباسی را که می‌خواهد بپوشد، خودش انتخاب کند. به عنوان مثال، اگر مهد کودک می‌رود، خودش تصمیم بگیرد که چه لباسی می‌خواهد به تن کند.

 

زمانی که قرار است فرزندتان لباسی بپوشد، توجه داشته باشید که وضعیت گذاشتن لباس می‌تواند تاثیر زیادی بر درست پوشیدن لباس داشته باشد. به این معنی که اگر کودکتان عادت دارد برای پوشیدن شلوار روی زمین بنشیند، روی شلوار را رو به بالا قرار دهید تا موقع پوشیدن، آن را همان‌طور که هست به پا کند. اما تی‌شرت او را رو به پشت قرار دهید؛ چرا که معمولاً کودکان لباس را همان طور که از روی زمین بر می‌دارند، تن می‌کنند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما