اکتبر 24
بازدید : 2600
نظرات : بدون دیدگاه
درمان ترس با بازی درمانی

یکی از واکنش‌هایی که والدین را نگران می‌کند، ترسو بودن کودک است. خانواده‌ ها تمایل دارند از کودک خود مراقبت کنند تا اتفاقی برای او نیفتد و در عین حال تمایل دارند، کودکشان نترسد. ترس، یکی از واکنش‌‌های طبیعی است که هر انسانی در مقابل تهدید یا خطر از خود نشان می دهد و وجود […]

یکی از واکنش‌هایی که والدین را نگران می‌کند، ترسو بودن کودک است. خانواده‌ ها تمایل دارند از کودک خود مراقبت کنند تا اتفاقی برای او نیفتد و در عین حال تمایل دارند، کودکشان نترسد. ترس، یکی از واکنش‌‌های طبیعی است که هر انسانی در مقابل تهدید یا خطر از خود نشان می دهد و وجود مقداری از آن برای محافظت از خود طبیعی است.
.
کودک در طول بازی توانایی حل مشکلات خود را پیدا می کند و به وسیله آن می تواند اعتماد به نفس و روحیه استقلا ل طلبی را در خود پرورش دهد. آنان احساساتی چون ترس، اندوه، شادی و عصبانیت خود را از طریق بازی بیان و به این ترتیب احساس امنیت و ارزشمند بودن می کنند. با بازی درمانی می توان بر ترس های کودک غلبه کرد. نوع بازی به صورت فردی می باشد.
.
اهداف:

هدف ایجاد یک روش مناسب جهت بیان ترس در کودک است. با این کار کودک به طور تدریجی با ترس‌هایش مواجه می شود. کودک  ترس کودک کاهش می یابد. ترس را می توان به یک فعالیت لذت‌ بخش تبدیل کرد.

.

وسایل لازم:

  1.  کاغذ سفید
  2. مداد رنگی
  3. کاغذ رنگی، روبان و وسایل

 

شرح:

در ابتدا از کودک بخواهید چیزهایی را که به آن‌ها علاقه دارد و با آن‌ها احساس خوشحالی می‌کند روی کاغذ بکشد. این موضوعات می‌تواند شامل افرادی مثل اعضای خانواده، خوردنی‌هایی مثل کیک، یا دوستانش باشد. در مرحله دوم از کودک بخواهید چیزهایی را بکشد که کمی از آن‌ها می‌ترسد. مثل تاریکی، سگ، سوسک، هیولا و هر چیزی که او از آن‌ها وحشت دارد. در مرحله سوم کودک همان طور که آن را جلو خودش گذاشته فریاد بزند و اسم آن موجود را بیاورد. «واااااای سووووووسک»! در مرحله چهارم از کودک بخواهید که موضوع ترس خود را خنده‌دار کند. برایش اسم خنده‌دار بگذارد، با کاغذ رنگی برایش کلاه و لباس درست کند. با رنگ‌های روشن و خال‌خالی آن را رنگ کند.

 

بحث و گفتگو:

این بازی در درمان و کاهش ترس کودکان بسیار موثر است. حتی کودکانی که از کابوس‌های شبانه مدام در رنجند می‌توانند از این فن کمک بگیرند. صحنه همیشگی اضطراب و کابوس خود را روی کاغذ نقاشی کنند و آن را زیبا سازند یا برای ایجاد حس رهایی از ترس آن را پاره کنند و دوربریزند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما