فواید نگهداری از حیوانات

نگهداری حیوانات خانگی می تواند تجربیات آموزنده و بسیار ارزشمندی را در اختیار کودکان قرار دهد، از جمله ایجاد حس مسئولیت پذیری، احترام به طبیعت و دیگر موجودات زنده.

برخی از کودکان و نوجوانان واقعا عاشق حیوانات اند و از نگهداری آن ها احساس لذت کرده و از این که مسئولیتی به آن ها واگذار شود احساس رضایت می‌کنند. گاهی نگهداری حیوان برای پرکردن تنهایی است و فرزندانمان به دنبال موجودی می‌گردند تا تنهایی خود را با آن پر کند مخصوصاً در قرن حاضر که اکثر کودکان زمان طولانی در تنهایی سپری می‌کنند و والدین به اجبار برای تامین معاش ساعت ها در بیرون از منزل مشغول هستند، فرزندانمان عشق و محبتی را که خود خواهانش هستند نثارموجودی دیگر می‌کنند.

 

از سوی دیگر گاهی بهانه داشتن یک حیوان خانگی حاصل حسادت و یا تقلید ازکودکان دیگر است. در دست یا خانه ی دوستان خود حیواناتی دیده اند و یا تعریف آن ها را شنیده اند و در یک لحظه به داشتن حیوان علاقمند شده اند بیشتر مواقع علاقه شان زودگذر و سحطی است و بعد از مدتی پشیمان می شوند.

 

نگهداری از حیوانات در منزل مستلزم رعایت اصولی است که نیاز به بررسی های فراوان دارد. یکی از مسائلی که بیشتر والدین را از انجام این عمل منع می‌کند بعد بهداشتی است. ترس والدین از این که با ورود یک حیوان به منزل فرزندانشان در معرض بیماری های مختلف قرارگیرند.

 

نگهداری حیوانات خانگی می تواند تجربیات آموزنده و بسیار ارزشمندی را در اختیار کودکان قرار دهد، از جمله ایجاد حس مسئولیت پذیری، احترام به طبیعت و دیگر موجودات زنده. برای کودکتان برنامه ای ترتیب دهید تا مطابق آن از حیوانش نگهداری کند و در این برنامه همراهیش کنید تا به مرور زمان در پذیرش مسئولیت به استقلال کامل برسد.

 

از فرزندتان بخواهید با کمک شما جدولی تنظیم کند و همه کارهایی را که باید انجام دهد در ۲ فهرست جداگانه یکی روزانه و دیگری هفتگی بنویسد. از این فهرست ها کپی تهیه کرده و آن را به دیوار بچسبانید و از وی بخواهید هر روز پس از انجام هر کار، جمله ی آن کار را در خانه مخصوص خودش علامت بزند. از طریق این فهرست فرزندتان کارهایی که باید انجام بدهد در یادش می ماند و در ضمن منظم بودن برای وی عادت خواهد شد، یاد خواهد گرفت برای انجام هر کاری باید برای خودش برنامه ای مکتوب داشته باشد. بهتر است امور مربوط به نگهداری از حیوان را به برنامه های روزانه وصل کنید تا بهتر در خاطرش بماند به عنوان مثال: «تاکید کنید که همیشه قبل از شام غذای حیوان را باید داده باشد.»

 

اگر کودک فراموش کرد که کارهای حیوان را انجام دهد و یا سهل انگاری کرد برایش مجازاتی منطقی در نظر بگیرید؛ «به دلیل این که قفس حیوان و یا تنگ آن را تمیز نکرده ای و یا غذای آن را ندادی؛ به مدت یک روز حق نداری نزدیکش شوی و با آن بازی کنی.»

 

بهتر است زمانی که به مدرسه می رود از حیوانش نگهداری کنید تا کودک اضطراب نداشته باشد که در زمان نبودنش کسی نیست غذای حیوان را بدهد و به وی بگویید که در ازای این لطف شما زمانی که به خانه بر می‌گردد باید یکی از مسئولیت های خانه را به عهده بگیرد.

 

اگر فرزندتان با تمام برنامه های که برایش در نظرگرفته اید باز هم در نگهداری حیوان سهل انگاری کرد به وی فرصتی دهید و بگویید «اگر تا آخر هفته رفتارش را تغییر ندهد و  مسئولیت هایش را انجام ندهد مجبور خواهید بود خانه ی جدیدی برای حیوان پیدا کنید و آن را از خانه خارج می کنید و به جایی دیگر انتقال می دهید.» و بر روی تصمیمتان استوار باشید در صورتی که تغییری ایجاد نشد حیوان را بفروشید یا به باغ وحش بسپارید حتی اگر فرزندتان مقاومت کرد.

 

نگهداری حیوانات باعث می شود که کودک و نوجوان روابط اجتماعی بیشتری داشته باشد که همین مسئله سطح سلامتی فرد را افزایش می دهد حیوانات می توانند برای بهبود شرایط کودکان و نوجوانانی که در معرض طرد یا  گوشه گیری اجتماعی هستند استفاده شوند.

 

ارتباط و وابستگی روحی که میان حیوان و کودک ایجاد می شود می تواند تا حد روابط بین انسانی (همانند رابطه خواهر و برادر یا دو دوست صمیمی) مستحکم و عمیق شود به همین ترتیب می تواند فواید روحی و روانی مشابه آن را هم داشته باشد. از دست دادن و مرگ حیوان گاهی با عوارض روحی شدید همراه می شود که شباهت زیادی به داغ دیدگی دارد. ممکن است کودک یا نوجوان به هیچ عنوان تحمل و ظرفیت بیماری یا مرگ حیوانش را نداشته باشد.

 

به دنبال بروز چنین مشکلاتی با عوارض و پیامدهای ناخوشایند روحی و روانی که گاهی غیر قابل جبران هستند و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند روبرو شوند مسئله غیر قابل انکار اینکه حیوانات می توانند به ایجاد رشد اعتماد به نفس و عزت نفس به کودکان کمک کنند و از جنبه های مختلف در رشد احساسی کودک تاثیر مثبتی داشته باشند به عنوان مثال: «فرزندانمان در تماس با حیوان خانگی در جریان موضوعات مهمی همچون تولید مثل، تولد، مرگ و…. قرار می گیرند.»

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما