حمایت های عاطفی بعد از زایمان

۷۰ درصد زنان نوعی از افسردگی را بعد از زایمان تجربه می‌کنند. در برخی از موارد پس از پشت سر گذاشتن سختی‌ها و محدودیت‌های دوران بارداری و ترس از زایمان و تحمل درد، با تولد کودک مادر منتظر آرامش و شادمانی است که اگر این امر اتفاق نیفتد و یا آگاهی‌های لازم در مورد برخی […]

۷۰ درصد زنان نوعی از افسردگی را بعد از زایمان تجربه می‌کنند. در برخی از موارد پس از پشت سر گذاشتن سختی‌ها و محدودیت‌های دوران بارداری و ترس از زایمان و تحمل درد، با تولد کودک مادر منتظر آرامش و شادمانی است که اگر این امر اتفاق نیفتد و یا آگاهی‌های لازم در مورد برخی مسائل استرس زای بعد از زایمان وجود نداشته باشد، مشکلاتی ایجاد می‌شود که بدون حمایت‌های اطرافیان ممکن است مادر را دچار افسردگی کند.

 

استرس های زمان بارداری و عدم حمایت روانی اطرافیان از زنان باردار، نگرانی در مورد حاملگی و زایمان، نگرانی در مورد ایفای نقش مادری، استرس زایمان، تغییرات هورمونی ناشی از زایمان، خونریزی، کم خونی، و ضعف جسمانی از جمله عواملی هستند که غمگینی بعد از زایمان را به وجود می آورند.

 

مشکلات عاطفی پس از زایمان بسیار شایع است و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مادران مسأله غمگینی بعد از زایمان و ۷۰ درصد زنان نوعی از افسردگی بعد از زایمان را تجربه می‌کنند. بسیاری از زنان بلافاصله پس از زایمان احساس عشق و نزدیکی به نوزاد را ندارند و این احساس به‌تدریج به وجود می‌آید. اغلب اوقات افسردگی بعد از زایمان ناشناخته مانده و به آن بی‌توجهی می‌شود.

 

این افراد احساس می کنند بدون دلیل دل شان گرفته است و شاد نیستند. آن ها احساس بی قراری و اضطراب می کنند. شب ها خواب شان نمی برد و بی دلیل احساس نگرانی می کنند. احساس ناتوانی دارند و وظایف شخصی و روزمره را به سختی انجام می دهند. زود خسته می شوند و احساس می کنند انرژی شان تحلیل رفته است. اشتهای آن ها کم است. گاهی شدت غمگینی به حدی است که ساعت هایی از روز را با گریه سپری می کنند.

حمایت روحی و روانی از زن حامله در دوران حاملگی به خصوص از طرف همسر و خانواده ی همسر و کاهش مسئولیت های سنگین شغلی و خانوادگی می تواند میزان این علایم را کاهش دهد. حمایت از مادر در امر شیردادن به نوزاد راهی است برای محکم کردن رابطه دو طرفه مادر و شیرخوار و دادن این احساس به مادر که کاملاً توانمند و قابل است. به مادرانی که از دوران کودکی یا از زایمان قبلی سایه ذهنی بدی دارند یا در شیر دادن ناموفق بوده اند باید بیشتر توجه شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما