اکتبر 10
بازدید : 800
عکس : معصومه جعفری
نظرات : بدون دیدگاه
اول فکر، بعداً حرف…

به کارگیرى اندیشه و فکر در تصمیم گیری ها، انتخاب ها، گفتن ها و داورى ها، نشانه خردمندى و فرزانگى است. هم چنان که یک خیاط، براى دوختن لباس، ابتدا اندازه مى گیرد، سپس قیچى را بر پارچه نهاده، آن را مى برد. تصمیم هاى ما در زندگى نیز، کمتر از بریدن یک پارچه و […]

به کارگیرى اندیشه و فکر در تصمیم گیری ها، انتخاب ها، گفتن ها و داورى ها، نشانه خردمندى و فرزانگى است. هم چنان که یک خیاط، براى دوختن لباس، ابتدا اندازه مى گیرد، سپس قیچى را بر پارچه نهاده، آن را مى برد. تصمیم هاى ما در زندگى نیز، کمتر از بریدن یک پارچه و دوختن یک جامه نیست. همان طور که یک خط تولید کارخانه، ضمن محاسبه های دقیق و سنجیده، برآوردهایی اصولی، مسیری مشخص را طی می کند تا محصول و فرآورده ای بی عیب و نقص ارائه دهد؛ ما نیز حرف هایمان باید چارچوب داشته باشد سنجیده و منطقی درست و فکر شده باشد.

 

حرف هاى نسنجیده، پشیمانى مى آورد. کارهاى بى حساب و تصمیم هاى عجولانه و اقدامات بى برنامه گاهى زیانبار است.
کنترل زبان و مهار گفتار، و آینده نگرى و فرجام اندیشى مانع ندامتهاى بعدى مى شود. اگر چیزى را نگوییم، بعدا با گفتن، قابل جبران است چون همان سخن و زبان در اختیار ماست.

 

ولى… آنچه نبایست بر زبان آید، اگر بى فکر و تأمل بر زبان آمد و به گوش دیگران رسید، تیرى است که از کمان رها شده و آبى است که بر زمین ریخته است. آری… اول اندیشه، آن گاه گفتار و اقدام!

 

برای اینکه طرز صحبت کردن‌تان جذاب‌تر‌ به نظر برسد، حتما کلمات را واضح ادا کنید. باید در تلفظ کامل و صحیح تمام کلماتی که بر زبان‌تان جاری می‌شوند، دقت کافی داشته باشید. برای جلوگیری از نوک زبانی تلفظ کردن کلمات باید دهان خود را هنگام صحبت به اندازه‌ی کافی باز و لب‌ها را شل کنید و همچنین اجازه بدهید که زبان و دندان‌ها در وضعیت مناسب قرار بگیرند. گلو نیز باید باز و آزاد باشد تا بتوانید کلمات را با صدای رسا ادا کنید. شاید اولش برای‌تان سخت باشد تمام کلمات را کامل و صحیح تلفظ کنید، اما مطمئن باشید تلفظ واضح کلمات بعد از مدتی تمرین برای‌تان طبیعی خواهد شد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما