تأثیر اسکواش بر کودکان

طی تحقیقاتی اهمیت و تاثیر تمرین و ورزش اسکواش بر تکانشگری و نقص توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی بررسی شد و دریافتند که کودکانی که اختلالات روحی داشتند با تمرین اسکواش به مرور زمان وضعیت مناسب تری پیدا کردند. این تحقیق بر روی کودکان پیش دبستانی ۶ و ۷ساله […]

طی تحقیقاتی اهمیت و تاثیر تمرین و ورزش اسکواش بر تکانشگری و نقص توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی بررسی شد و دریافتند که کودکانی که اختلالات روحی داشتند با تمرین اسکواش به مرور زمان وضعیت مناسب تری پیدا کردند. این تحقیق بر روی کودکان پیش دبستانی ۶ و ۷ساله صورت گرفت و نتیجه بسیار مثبتی داشت.

 

این تحقیق با هدف بررسی تاثیر ورزش اسکواش بر اختلالات روحی کودکان انجام شد و در این تحقیق به کودکانی که دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه بودند اسکواش آموزش داده شد و بعد از جلسات تمرین کاهش معناداری در شدت نشانه های اختلال بیش فعالی و نقص توجه مشاهده شد.

 

 

  • اسکواش چیست!؟

واژه اسکواش به معنای فشردن است و صدای برخورد توپ به دیوار صدایی را تداعی می کند که شبیه اسکواش است و از این رو نام این رشته ورزشی را اسکواش گذاشته اند و معادل نام ایرانی آن کوبان است. اسکواش از قدیمی ترین نوع خانواده ورزش های راکتی محسوب می شود. این ورزش کلیه اجزای آمادگی جسمانی را ازقبیل (سرعت، قدرت، استقامت، انعطاف پذیری، چابکی وتوان) دارا بوده و در بهبود استقامت قلبی عروقی و عضلانی نقش مهمی را ایفا می کند.

.

وجه تمایز اسکواش با بسیاری از ورزش‌های مشابه عدم وجود محدودیت در زمین است. به این معنی که بازیکنان می‌توانند در تمام قسمت‌های زمین بدون این‌که بخشی از آن مختص یک بازیکن باشد ضربه بزنند. این ورزش، به گفته بسیاری، سریع‌ترین ورزش است که بیشترین سلامتی را برای بازیکنش به ارمغان می‌آورد.

.

رشته اسکواش از لحاظ فرهنگی نیز شرایط بسیار خاصی دارد. این ورزش از معدود رشته هایی است که رقابت کنندگان در کنار یکدیگر بازی می کنند و نه در مقابل هم. این ویژگی در کنار دیگر ویژگی ها، شرایط جذب بسیاری از چهره های سرشناس اقتصادی، سیاسی، فرهنگی ملی و بین المللی در کشورهای مختلف را به این رشته فراهم کرده است. در کنار این مسئله آدابی چون احترام به حریف، جنبه های تربیتی مناسبی را برای این رشته فراهم نمونه که به دلیل ویژگی هایی که در نوع مهارت بازیکنان وجود دارد، به آن شطرنج ایستاده هم اطلاق می شود.

.

افرادی که روی قاعده منظم اسکواش بازی می کنند، حافظه و قدرت تمرکز بهتری دارند. ورزش هایی مانند اسکواش قسمت های جلویی و قشر بالایی مغز که به تمرکز مربوط می شود را تحریک می کنند. افرادی که به طور مداوم اسکواش بازی می کنند انرژی و قدرت بدنی و تحمل بیشتری خواهند داشت که این امر در مدت کمی بعد از آغاز تمرینات، کاملا محسوس خواهد بود.

 

اسکواش سبب می شود استرس و اضطراب در ورزشکار به پایین ترین حد خود برسد و در این حالت بدن فرد بعد از یک یا دو ساعت پس از اتمام تمرینات، اندورفین بیشتری تولید خواهد کرد که این امر اعصاب را تسکین داده و آسودگی خیال را افزایش می دهد. در ورزش اسکواش علاوه بر اینکه افراد کالری زیادی می سوزانند، مفصل ها، استخوان ها و ماهیچه های سالم تری نیز خواهند داشت.

 

اسکواش می تواند ورزشی کمکی برای سایر رشته های ورزشی باشد و ورزشکاران دیگر رشته ها می توانند از آن به عنوان یک مکمل تفریحی و در عین حال تقویت کننده شاخص هایی مثل سرعت، چابکی، تعادل، هماهنگی و … که در بسیاری از رشته ها حائز اهمیت هستند، استفاده کنند. برگزاری مسابقات اسکواش در کنار بناهای تاریخی، فضاهای رو به دریا و … جاذبه های این رشته را افزایش داده است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما