اکتبر 10
نویسنده : معصومه ابتکار
بازدید : 872
عکس : محمد رنجبر - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
فرهنگ دفاع

تجارب و دستاوردهای زیسته دوران دفاع مقدس باید متناسب با نیازهای روز به نوجوانان و جوانان منتقل شود. اما گاهی اسطوره‌سازی قوی ما باعث شده است تا جوانان فکر کنند نمی‌توانند با قهرمانان دفاع مقدس ارتباط برقرار کنند. نوجوانان باید با پرسشگری به پیام دفاع مقدس دست پیدا کنند، نوجوانان باید در مفاهیم دفاع مقدس […]

تجارب و دستاوردهای زیسته دوران دفاع مقدس باید متناسب با نیازهای روز به نوجوانان و جوانان منتقل شود. اما گاهی اسطوره‌سازی قوی ما باعث شده است تا جوانان فکر کنند نمی‌توانند با قهرمانان دفاع مقدس ارتباط برقرار کنند. نوجوانان باید با پرسشگری به پیام دفاع مقدس دست پیدا کنند، نوجوانان باید در مفاهیم دفاع مقدس اندیشه کنند و بپرسند که اهداف دنبال شده در دفاع مقدس چه بود؟ و آیا همه شهدا داوطلبانه در این جنگ شرکت کردند یا خیر؟ این نگاه تنها با پرسشگری به جوانان منتقل خواهد شد.

.

نگاه خالی از پرسشگری کار نوجوانان و جوانان را در درک صحیح از دفاع مقدس دشوار کرده است؛ هنر و سینما دو ابزار مهمی هستند که می‌توانیم با استفاده از آن ها در استمرار انتقال پیام دفاع مقدس استفاده کنیم. همانطور که پیام کربلا تا دوران حاضر زنده مانده است، باید این نگاه در دفاع مقدس نیز به لحاظ فکری ادامه پیدا کند؛ نوجوانان در دفاع مقدس بر اساس شناخت، آگاهی و درک این مسیر را انتخاب کردند و به همین دلیل در تاریخ ماندگار شدند و عزت و افتخار را برای ایران به ارمغان آوردند.

.

باید فرصت جستجوگری، چالش و کنکاش را برای نوجوانان و جوانان فراهم کنیم، همان طور که نوجوانان نسل گذشته بدون پرسش چیزی را نمی‌پذیرفتند نباید انتظار داشته باشیم که جوانان نسل حاضر نیز مفاهیم را بدون پرسشگری از ما قبول کنند. یکی از بهترین روش‌های انتقال این مفاهیم به جوانان استفاده از تجارب زیسته افرادی است که در زمان جنگ حضور داشتند. باید اجازه دهیم که جوانان خودشان با این مفاهیم زندگی کنند و این ارزش‌ها را در خود ماندگار کنند.

.

ما در تمام زوایای واقعه ی کربلا با شخصیت‌های متعددی روبرو هستیم که از دل این اشخاص نکات ظریف و خاصی به افراد جامعه منتقل می‌شود. در این واقعه حضرت زینب یکی از راویان اصلی و انتقال دهنده پیام عاشورا بودند و امروزه نیز بانوان در دوران هشت ساله دفاع مقدس همچون حضرت زینب در انتقال پیام‌ها نقش مهمی در ایجاد صلح ایفا کردند. تجربه زیسته زنان در دفاع مقدس در فیلم‌های سینمایی مشاهده می‌شود اما این بازنمایی به تنهایی کافی نیست و انتقال و بررسی و ارزیابی این نگاه برای نسلی که جنگ را تجربه نکرده است اقدام بسیار ضروری است.

.

باید از پایه‌های اول آموزشی و دبستان‌ها برای آشنایی با دفاع مقدس فرهنگ‌سازی شود و اطلاعات تاریخ ایران و انقلاب اسلامی به نوجوانان و جوانان انتقال یابد. استفاده از فضای مجازی برای آموزش این مسائل به نوجوانان و جوانان بسیار موثر است، بازی‌هایی در زمینه مقاومت و دفاع مقدس باید طراحی شود که بتواند فضای جدید برای تبیین دفاع مقدس ایجاد کند. تجارب دفاع مقدس بود که امروز توانست سوریه، عراق و لبنان را از فتنه‌های استکباری و تکفیری نجات دهد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما