اکتبر 10
بازدید : 1284
نظرات : بدون دیدگاه
آشتی با محیط زیست

مشکلات امروز کودکان از آپارتمان نشینی ناشی می شود. مهم‌ترین عامل برای آشنایی کودکان با محیط زیست ارتباط مستقیم با آن است، کودکان آینده سازان جامعه هستند و می توان با آموزش تصمیم گیری درست به آنان از محیط زیست خود حفاظت کرد. از دوران کودکی این آموزش ها باید به آن ها داده تا […]

مشکلات امروز کودکان از آپارتمان نشینی ناشی می شود. مهم‌ترین عامل برای آشنایی کودکان با محیط زیست ارتباط مستقیم با آن است، کودکان آینده سازان جامعه هستند و می توان با آموزش تصمیم گیری درست به آنان از محیط زیست خود حفاظت کرد. از دوران کودکی این آموزش ها باید به آن ها داده تا تاثیر آن را در بزرگسالی دید شود، می توان با ارائه راهکارهای درست ارتباط عمیقی میان کودکان و محیط زیست ایجاد کرد.

.

مشکلات امروز محدود کردن کودکان به محیط آپارتمان نشینی بوده و کودک با محیط بیرون ارتباط چندانی نداشته و سبک شهرنشینی و مدرنیته این امکان را به حداقل رسانده است. می توان کودک را با مسیر های کوتاه مدرسه تا خانه با محیط اطراف آشنا کرد و از آنجایی که کودک ذهن پویا و خلاقی دارد حواس پنجگانه وی تحریک و ارتباط خوبی با محیط می گیرد.

.

استفاده درست از فضای مجازی در راستای آشنا شدن کودک با محیط زیست مهم است و بازی های کامپیوتری، دیدن برنامه های فرهنگی محیط زیستی از طریق تلوزیون و آوردن مباحث مهم زیست محیطی در کتاب‌های درسی همان طور که در چند سال گذشته شاهد آن هستیم می تواند محیط زیست را بهتر به کودکان بشناساند.

.

خانواده می تواند تاثیر فراوانی در روند آشنایی کودک با محیط اطراف داشته باشد، فرهنگ سازی در بحث محیط زیستی ابتدا از خانواده و سپس مدرسه و محیط اجتماعی باید صورت پذیرد و صیانت از محیط زیست باید از کودکی و خانواده آغاز شود. یکی از مهم‌ترین گروه های هدف کودکان هستند و سازمان جهانی بهداشت مهم‌ترین معیارش میزان مرگ و میر کودکان بوده که از شاخص های توسعه در دنیا است و به طور قطع اگر کودک سالم‌تری داشته باشیم بزرگسال سالم تری نیز خواهیم داشت که آینده‌ای بهتر را ایجاد می‌کنند.

.

یکی از چالش های جامعه امروزی که انسان های قرن بیست و یکم به لحاظ شهرنشینی خود را از آن محروم نموده اند، عدم استفاده از پتانسیل های محیط زیست در طراحی فضاهای آموزشی است، چرا که طبیعت به تنهایی می تواند همچون یک آموزگار دلسوز و تمام وقت برای برقراری ارتباط صحیح و متقابل انسان با محیط پیرامون به ویژه به منظور آموزش هر چه بهتر و مفیدتر انسان به خصوص نسل جدید و کودک نقش ارزنده ای ایفا کند.

.

این در حالی است که در کشور ما با وجود قابلیت های ویژه بالقوه که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، این مهم حتی در فضاهای آموزشی نیز نادیده گرفته می شود و فقدان آن به خصوص کودکان را که از فطرتی پاک و دست نخوره برخوردارند نیز تحت الشعاع قرار داده است. کودکان همواره سهم به سزایی در جامعه دارند و باید به کودکان توجه شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما