اکتبر 10
بازدید : 845
عکس : معصومه جعفری
نظرات : بدون دیدگاه
اولویت بندی در کارها

امام على علیه السلام فرمود: «هر کس به کار غیر مهم بپردازد، کار مهم تر را تباه ساخته است!»

از ضرورى ترین کارها در یک «زندگى موفق» برنامه ریزى و اولویت بندى در کارهاست. به هر چیزى به اندازه اهمیت و ضرورتش باید بها داد و وقت صرف آن کرد. همه کارها در یک درجه از اهمیت نیستند. کارِ لازم داریـم و لازمـتر، مفید داریم و مفـیدتر. در یک مرحله بـاید این اولویت ها را شـناخت، در گام دوم بـاید طبـق آن، برنـامه ریزى و عـمل کــرد. این یکى از شیوه ها و نکات «مدیریت» است که انسان را در رسیدن به هدف و بهره گیرى از امکانات موفق تر مى سازد.

 

راستى… به چه کارى مشغولیم؟ آیا کارهاى مهمترى هست که زمین مانده باشد؟

 

اگر وقت خود را صرف کارهاى کم اهمیت یا غیر ضرورى یا لغو بکنیم، در آینده حسرت این غفلت ها را خواهیم خورد و آنگاه دیگر فرصت تدارک و جبران هم برایمان نخواهد بود. «اَهمّ» و «مُهم» کردن در امور و برنامه ریزى، شرط کامیابى است در غیر این صورت، آنچه باید انجام دهیم، زمین مى ماند و کارهاى کم اهمّیت سرمایه و وقت و عمر ما را مى خورد!

 

۱- لیستی برای اولویت بندی کارهای خود تهیه کنید

۲- یک چارچوب زمانی برای لیست‌تان انتخاب کنید

۳- هر کاری را که باید انجام دهید، بنویسید

۴- کارهایی را که باید انجام دهید، دسته‌بندی کنید

۵- ترتیبی برای لیست خود تعیین کنید

۶- لیست اولویت بندی کارها را در معرض دیدتان قرار دهید

۷- کارها را بر اساس اهمیت رتبه‌بندی کنید

۸- کارها را بر حسب درجه‌ی فوریت آن ها رتبه‌بندی کنید

۹- کارها را بر اساس تلاشی که باید برای‌شان صرف‌ کنید، رتبه‌بندی نمایید

۱۰- تمام کارها و مسئولیت‌ها را مقایسه و در لیست مرتب کنید

۱۱- یک کار را شروع کنید و همان را به‌ پایان برسانید

۱۲- تصمیم بگیرید که چه کاری باید انجام شود و چه کاری قابل چشم‌پوشی است

۱۳- کارهای لیست خود را طوری انجام دهید که خسته‌کننده نباشد

۱۴- با ناخوشایندترین و سخت‌ترین کارها شروع کنید

۱۵- بعضی اوقات کارهای مهم را به کارهای فوری ترجیح دهید

۱۶- کارهای را که به انجام رسانده‌اید، از لیست خط بزنید

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما