مسئولیت پذیری با بازی

مسئولیت به معنای تعهد است و مسئولیت پذیری یعنی وجود تعهد در شخص برای انجام کاری که به او سپرده شده است و وجود آن در هر شخص برای انجام کارهای گروهی ضروری است. افراد مسئولیت پذیر در اصل امانت دار خوبی نیز هستند. افراد موفق خود را مسئول اعمال خویش می دانند. مسئولیت پذیری […]

مسئولیت به معنای تعهد است و مسئولیت پذیری یعنی وجود تعهد در شخص برای انجام کاری که به او سپرده شده است و وجود آن در هر شخص برای انجام کارهای گروهی ضروری است. افراد مسئولیت پذیر در اصل امانت دار خوبی نیز هستند. افراد موفق خود را مسئول اعمال خویش می دانند. مسئولیت پذیری خصلت انسان های شجاع و آینده نگر است. افراد مسئولیت پذیر دارای صفات مشترکی هستند از قبیل: کار را انجام می دهند، تعالی خواه هستند، از کار رو گردان نیستند و در هر شرایطی کار را انجام می دهند.

 

  • شطرنج
اگر می خواهید فرزندتان مسئولیت پذیر بار بیاید و قدرت پذیرش اشتباهاتش را پیدا کند، بهتر است او را با شطرنج آشنا کنید. از آنجا که در این بازی، فرد برای حرکت اشتباهی که انجام می دهد، به سرعت تنبیه می شود و باید اشتباهاتش را با راه های تازه جبران کند، شطرنج می تواند ورزشی ایده آل برای فرزند شما باشد. این بازی به کودک شما یاد می دهد که مسئولیت اشتباهاتش را بپذیرد و بعد از تنبیه شدن، دلگیر یا ناامید نشود و با تفکر منطقی تر، بتواند اشتباه خود را جبران کند.
.
شطرنج ابزار آموزشی موثری است که مهارت های گوناگونی به کودکان و نوجوانان می آموزد. شطرنج درست فکر کردن همراه با دقت، توانایی حل مسئله، تفکر خلاق و منطقی و تفکر پیشگیرانه را تقویت کرده و باعث افزایش تمرکز، حافظه و مسئولیت پذیری در کودکان نوجوانان می شود. شطرنج ترکیبی از ورزش، علم و هنر است و ذهن همه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را در سطوح مختلف استعداد، قهرمانان، دانشمندان و … به چالش می کشد. شطرنج تنها ورزشی است که هیچگونه محدودیت سنی و جسمی ندارد و برای بیماری هایی مثل اتیسم، بیش فعالی و پیشگیری از آلزایمر موثر است.
.
  • چند نکته
برای تشویق کودک به انجام کاری باید آن فعالیت را به صورت بازی در آورید و او را تشویق به این کار کنید، به طور مثال برای جمع کردن وسایل اتاقش به فرزندتان بگویید تا شمارش عدد ۵۰ مهلت دارد تا وسایلش را جمع کند. اگر عجله دارید به فرزندتان بگویید که دیرتان شده و به کمک او در انجام آن کار احتیاج دارید و این گونه وی حس مسئولیت پذیری و کمک به اعضای خانواده را می آموزد.
.
برای این که فرزندتان از شما حرف شنوی داشته باشد به او بگویید که دقیقاً چه کاری را و چگونه می خواهید، انجام دهد به عنوان مثال برای مرتب کردن اتاقش، طریقه انجام آن را برای وی بازگو کنید که لباس های تمیز را در کمد، اسباب بازی ها را در قفسه و کتاب هایش را در جای خود قرار دهد. با این روش کودک یاد می گیرد برای انجام کاری از کجا و چطور شروع کند تا اجرای آن کار به بهترین شکل صورت گیرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما