لالایی خواندن برای نوزاد

کودکان به طور طبیعی از همان لحظه تولد با برخی صداها و آهنگ‌هایی، مثل لالایی آرام می‌شوند. در واقع لالایی نوعی آهنگ و آواز ملایم است که باعث آرامش و به خواب رفتن نوزادان و کودکان می‌شود. در تمام فرهنگ‌ها برخی از انواع لالایی به صورت سنتی همواره در میان مردم رواج دارد. . اولین […]

کودکان به طور طبیعی از همان لحظه تولد با برخی صداها و آهنگ‌هایی، مثل لالایی آرام می‌شوند. در واقع لالایی نوعی آهنگ و آواز ملایم است که باعث آرامش و به خواب رفتن نوزادان و کودکان می‌شود. در تمام فرهنگ‌ها برخی از انواع لالایی به صورت سنتی همواره در میان مردم رواج دارد.
.
اولین کلمات، صداها و واژه‌هایی که کودک می‌شنود در قالب «لالایی» از زبان پدر و مادرش است. خواندن لالایی باعث می‌شود کودک با کلمات جدید آشنا شود و چون این کلمات لحنی ملایم و آهنگین دارد، زودتر آموخته می‌شوند. کودکان مادرانی که برای فرزند خود لالایی می‌خوانند، شش ماه زودتر از دیگر کودکان حرف می‌زنند و به رشد عقلی بالاتری می‌رسند و عملکرد مغز آنها برای انجام پازل‌های هوشی ریاضی، موسیقی و شطرنج نیز بیش از دیگران خواهد بود. همچنین کودکانی که زیاد موسیقی گوش می‌دهند، بخش‌های ارتباطی مغزی آنان با موسیقی‌ پیشرفت می‌کند و این پیشرفت می‌تواند راه و روش فکری آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.
اولین کلمات، صداها و واژه‌هایی که کودک می‌شنود در قالب «لالایی» از زبان پدر و مادرش است. خواندن لالایی باعث می‌شود کودک با کلمات جدید آشنا شود و چون این کلمات لحنی ملایم و آهنگین دارد، زودتر آموخته می‌شوند. نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد کودکان مادرانی که برای فرزند خود لالایی می‌خوانند، شش ماه زودتر از دیگر کودکان حرف می‌زنند و به رشد عقلی بالاتری می‌رسند و عملکرد مغز آن ها برای انجام پازل‌های هوشی ریاضی، موسیقی و شطرنج نیز بیش از دیگران خواهد بود. همچنین کودکانی که زیاد موسیقی گوش می‌دهند، بخش‌های ارتباطی مغزی آنان با موسیقی‌ پیشرفت می‌کند و این پیشرفت می‌تواند راه و روش فکری آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.
کودکی که از دوران جنینی و نوزادی با صدای گرم و دلنشین پدر و مادر خود مانوس بوده و از شنیدن صدای آن ها لذت برده، اکنون با شنیدن صدای آنها احساس آرامش می‌کند. در نتیجه رابطه عاطفی عمیق‌تری بین آنان به وجود می‌آید. به این ترتیب، خواندن لالایی نه تنها رابطه عاطفی میان والدین و کودک را استحکام می‌بخشد، بلکه در تقویت اعتماد به نفس، یادگیری زبان، افزایش رشد شناختی، مهارت خوب شنیدن و مهارت‌های حرکتی نیز موثر است.
اگر نوزاد در آغوش گرم و پر‌مهر پدر و مادر و با صدای لالایی آنها به خواب رود، زمان خواب و بیداری او منظم می‌شود. بنابراین وقتی صدای آنان به صورت آهنگین به گوش کودک دلبندشان می‌رسد، از طریق نیمکره سمت راست که مرکز شکل‌گیری احساسات و هیجانات در انسان است، عواطف مثبتی را در وجود او ایجاد می‌کند و این عواطف مثبت سبب ترشح هورمون‌های مولد آرامش شده و باعث می‌شود کودک به راحتی و در آرامش استراحت کند. این نکته مهم است که لالایی خواندن، تنها مختص دوران نوزادی نیست و در سنین دیگر نیز آرامش‌بخش است و باعث ارتباط نزدیک‌تر بین کودک و مادر می‌شود و ترس‌های کودکانه را از بین می‌برد.
و در پایان باید تاکید کرد خواندن آوازهای محلی یا داستان‌های عامه و کهن در قالب شعر و به صورت آهنگین، هم باعث آشنایی کودک با فرهنگ‌های مختلف شده هم عاملی در شکل‌گیری رشد شخصیتی کودک است؛ زیرا کودکانی که در دوره پیش از دبستان با لالایی پدر و مادر به خواب رفته‌اند، کودکانی صبور، با‌عاطفه، خلاق و علاقه‌مند به فرهنگ سرزمین مادری‌شان تربیت می شوند و در زندگی آینده‌شان نیز با دیگران با محبت و مهربانی رفتار می‌کنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما