اکتبر 5
نویسنده : رضوان حکیم زاده
بازدید : 1091
عکس : مسعود فردی انور - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
استرس والدینِ کنکوری ها

والدین عزیز شما هم به نحوی در کنکور شرکت می‌کنید! استرس بیش از حد شما می‌تواند تأثیر منفی در کار فرزندتان داشته باشد. برخی از اولیا به‌ ویژه مادران به طور ناخواسته باعث افزایش استرس در دانش‌آموز می‌شوند. مثلاً هر روز تأکید می‌کنند که کم درس می‌خوانی، این درس خواندن تو به درد نمی‌خورد، فایده […]

والدین عزیز شما هم به نحوی در کنکور شرکت می‌کنید! استرس بیش از حد شما می‌تواند تأثیر منفی در کار فرزندتان داشته باشد. برخی از اولیا به‌ ویژه مادران به طور ناخواسته باعث افزایش استرس در دانش‌آموز می‌شوند. مثلاً هر روز تأکید می‌کنند که کم درس می‌خوانی، این درس خواندن تو به درد نمی‌خورد، فایده ندارد و…

 

توصیه‌ی ما به اولیا در این دوران این است که در مقابل پرخاشگری‌ها، نگرانی‌ها و تمام واکنش‌های غیر متعارف فرزندتان صبور باشید و عکس‌العملی از خود نشان ندهید. آنان را به طور دائم تشویق کنید و به آن‌ها روحیه بدهید و بکوشید بیش از پیش توانایی‌های فرزندتان را بارور کنید و او و خودتان را به این نکته توجه دهید که «همه‌ی موفقیت‌ها، موفقیت در کنکور نیست و همه‌ی شکست‌ها هم عدم موفقیت در کنکور نیست.» موفقیت او را در حرکت در مسیری که با علایق او و مصالح جامعه هماهنگ باشد بدانید.

 

واقع‌گرایی: توقع خود از فرزندتان را، هم‌سطح با جایگاه واقعی او هماهنگ کنید.

تقویت انگیزه‌های درونی: به تلاش‌های مثبت فرزندتان بیش از نکات منفی توجه کنید.

عدم مقایسه: فرزندتان را با هیچ کس حتی با دوران نوجوانی و جوانی خود مقایسه نکنید.

 

شکی نیست که خانواده ها حق دارند که انتظار موفقیت فرزندانشان را داشته باشند اما باید به این فکر کنند که انجام دادن چه کارهایی شرایط را برای حصول موفقیت آن ها هموار می سازد. یادتان باشد که کنکور برای دانش آموزان، حکم یک مسابقه بزرگ را دارد، با انبوهی رقیب و شرکت کننده که هر چه مسابقه دهنده به زمان مسابقه نزدیک تر می شود، ممکن است اضطراب و استرس بیشتری را تجربه نماید، پس خانواده ها نباید به این استرس دامن بزنند.

 

گام نخست این است که والدین داشتن استرس را به رسمیت بشناسند، حتی اگر در ظاهر دانش آموز بی خیال نشان دهد، برای خنثی کردن فشار ناشی از ادراک انتظار اطرافیان است، او را متهم به بی خیالی نکنید. والدین نباید استرس خود را منتقل کنند، اغلب اوقات والدین ممکن است به زبان بیان کنند که ما نگران نیستیم؛ بچه ها هوشیارتر از آن هستند، آنان نگرانی های پنهان شما را در چشم هایتان رصد می کنند، درون خود را آرام کنید.

 

در این روزها مخصوصا روزهای پایانی و نزدیک کنکور، هیچ فشاری به فرزندانتان وارد نکنید، از گفتن جملاتی مثل اینکه «دو ساعت بیشتر بخوان تا دو تست بیشتر بزنی»، خودداری کنید. این جملات هیچ کمکی به آن ها نمی کند، آن ها را وادار به تست زدن و آزمون های آزمایشی و شبیه سازی کنکور نکنید.

 

ممکن است نگرانی امتحان روی نتیجه این آزمون نمایشی اثر بگذارد و نتایج احتمالی آن روحیه فرزندتان را تخریب کند. واقعا به این نکته فکر کنید که قبولی در کنکور آخر خوشبختی نیست، لذا از سرزنش کردن و یا احیانا مقایسه کردن زمان مطالعه فرزندتان طی ماه های گذشته با دوستان و همکلاسی هایش قویا اجتناب کنید.

 

هر چند دعا کردن بسیار مفید است اما صبح کنکور که می خواهید همراه فرزندانتان باشید از اینکه جلوی چشمان او با نگرانی دعا کنید، پرهیز کنید. این دعاها بیشتر برای رفع نگرانی شما است اما ممکن است در ذهن دانش آموز بیانگر انتظار بسیار بالای شما از موفیقت او باشد، این امر نتیجه معکوس دارد. در طول مسیر سعی کنید صحبت های عادی و معمولی داشته باشید و پس از ورود فرزندتان به جلسه آزمون می توانید با خیال راحت دعا بخوانید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما