به کودکان خیاطی کردن بیاموزیم!

هنر رهگشای کار است که هستی را به جنبش درآورده و تازه تر از تازه می سازد و هنر ارزنده ای که پوشش بیرونی هستی را جمال می بخشد. در زمان گذشته پارچه را روی اندام افراد قرار داده و فرم دلخواه در می آوردند و با کوک و سنجاق زده و اقدام به دوخت می کردند، یا […]

هنر رهگشای کار است که هستی را به جنبش درآورده و تازه تر از تازه می سازد و هنر ارزنده ای که پوشش بیرونی هستی را جمال می بخشد. در زمان گذشته پارچه را روی اندام افراد قرار داده و فرم دلخواه در می آوردند و با کوک و سنجاق زده و اقدام به دوخت می کردند، یا برخی بر حسب تجربه و بدون الگو لباس را برش زده که نیاز به چندین پرو داشت رفته رفته با پیشرفت علم و تجربه متدهای تدوین و بصورت کلاسیک در کشورهای مختلف رایج گردید.

 

این روزها توصیه خیلی از متخصصانی که با کودک و روش های درمانی او در خصوص برخی از مشکلات مربوط به یادگیری، تربیت و… سر و کار دارند، فعالیت هایی را پیشنهاد می کنند که دست و چشم هر دو را در نهایت دقت به کار می گیرد.

.

یکی از فعالیت هایی که در منازل و مدارس ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد، هنر خیاطی است. مخصوصا این فعالیت در دوره ابتدایی کاملا بی ارزش قلمداد می شود. در دوره راهنمایی تحصیلی تا حدودی شاگردان در درس های مهارت افزایی خود با خیاطی آشنا می شوند. اما این آموزش ها اصلا کافی نیست و شوق خیاطی کردن را در کودکان بیدار نمی کند.

.

خیاطی، علاوه بر درگیری دستان کودک، موجب هماهنگی بین چشم و دست کودکان نیز می گردد و نتایجی مانند خوش خطی کودک، جا نینداختن کلمات و نقطه های حروف در هنگام رونویسی و… را به دنبال دارد. در بسیاری از کشورهای جهان، خیاطی به عنوان یک واحد درسی کودکان در مقطع ابتدایی شناخته شده است. زیرا لازم است مهارت های کار با دست، تقویت تمرکز و دقت، افزایش اعتماد به نفس و خودباوری و… در کودکان نهادینه گردد.

.

کودکان در سنین ۴ تا ۶ سال به دلیل خطرات ناشی از کار با سوزن باید با نظارت مستقیم والدین به انجام این فعالیت بپردازند و یا باید از سوزن های بی خطر پلاستیکی که در بازار موجود است، استفاده شود .

.

اگر این فعالیت را برای کودکان در سنین قبل از دبستان انتخاب کرده اید برای راحتی کار محل عبور سوزن از مقوا را پانچ کنید (حتی می توانید برای بچه های کوچک تر به جای سوزن از بند کفش برای سوراخ های پانچ شده استفاده کنید)، در غیر این صورت بگذارید کودکان به صورت مستقل به انجام این عمل بپردازند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما