اکتبر 4
نویسنده : لعیا عباسی اصل
بازدید : 948
نظرات : بدون دیدگاه
ایجاد فرصت یادگیری برای کودک اتیسمی

اختلال اتیسم (Autism) را معلولیت رشدی فراگیری که از بدو تولد همراه کودک است، تعریف کرده‌اند. اختلال اوتیسم جزو اختلال‌های نافذ رشد است که با اختلال شدید در چند زمینه رشدی از جمله مهارت‌ های تعامل اجتماعی و ارتباطی یا رفتار، تمایل‌ها و فعالیت‌های بسیار عجیب و غریب همراه است. این اختلال پیش از ۳ […]

اختلال اتیسم (Autism) را معلولیت رشدی فراگیری که از بدو تولد همراه کودک است، تعریف کرده‌اند. اختلال اوتیسم جزو اختلال‌های نافذ رشد است که با اختلال شدید در چند زمینه رشدی از جمله مهارت‌ های تعامل اجتماعی و ارتباطی یا رفتار، تمایل‌ها و فعالیت‌های بسیار عجیب و غریب همراه است. این اختلال پیش از ۳ سالگی آغاز می‌شود و شیوع آن ۴ تا ۵ برابر در پسرها بیش از دختران است. در اینجا هفت گام برای کمک به یادگیری کودکان مبتلا به اتیسم را مطرح می کنیم:

فرصت یادگیری دیداری را بیشتر از یادگیری کلامی برای او فراهم کنید.

مشکل این کودکان: پردازش شنیداری

راهکار: کمتر صحبت کنید و بگذارید او با تصاویر یاد بگیرد. از تصاویر و نشانه‌ها استفاده کنید. برای آموزش مفاهیم مختلف عکس‌ها را از قبل آماده کنید و در اختیار او قرار دهید. این روش بهترین حالت برای آموزش به کودکان اوتیسم است و سرعت یادگیری آن‌ها را به‌ طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد.

.

به او زمانی برای فکر کردن بدهید.

مشکل این کودکان: نیاز زیاد به زمان برای پردازش

راهکار: به کودکتان فرصت فکر کردن بدهید. هنگامی که از او سوالی می‌ کنید به او فرصت پاسخ‌گویی بدهید حتی اگر خیلی طولانی شود. برای او شرایط راحتی فراهم آورید تا دست‌پاچه نشود.

.

به او فرصت برای حس کردن بدهید.

مشکل این کودکان: نیاز به حس کردن بیشتر

راهکار: برای کودکتان فرصتی برای ورزش‌ کردن، شنا کردن و…. فراهم کنید. محیطی بدون تنش و استرس برای او ایجاد کنید. محیطی که او بتواند در آن‌جا با اسباب‌بازی‌هایی که دوست دارد بازی کند، سازی که دوست دارد یاد بگیرد و هر کاری را که مایل به انجام دادن آن است به راحتی انجام دهد.

.

به او کمک کنید تا تمرکز کند و تکرار کند.

مشکل این کودکان: حواس پرتی

راهکار: شناسایی عوامل مزاحم: عواملی که باعث حواس‌پرتی کودکتان می‌شود را شناسایی و از محیط دور کنید. این کار باعث تقویت تمرکز او می‌گردد.

.

فرصت حضور در اجتماع را به او بدهید.

مشکل این کودکان: کمبودهای اجتماعی

راهکار: شرایطی را فراهم کنید تا او در جامعه حضور داشته باشد و دوستانی پیدا کند. حتماً در برنامه‌هایی که برای کودکان اوتیسم برگزار می‌شود شرکت کنید تا با افراد مختلف در این زمینه آشنا شوید و بتوانید به کودکتان در شکوفایی استعدادهایش کمک کنید.

.

مهارت‌های زندگی را به او آموزش دهید.

مشکل این کودکان: مهارت های پایه ای زندگی

راهکار: شرایطی را برای او ایجاد کنید تا بتواند مهارت‌های ابتدایی زندگی را یاد بگیرد. مهارت‌هایی مانند رعایت بهداشت فردی، دکتر رفتن یا خرید کردن. به او قوانین زندگی را آموزش دهید.

.

ناامیدی ها و احساسات او را درک کنید.

مشکل این کودکان: بیان احساسات

راهکار: کودکان اوتیسم احساسات متفاوتی دارند. رفتار آن‌ها اغلب تنها راهی برای بروز ناراحتی، عصبانیت، خستگی و اضطرابشان است. وقتی کودکتان رفتار نامناسبی نشان می دهد سعی کنید بفهمید چه عاملی باعث عصبانیت او شده است، محرک را شناسایی و حذف کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما