اکتبر 4
بازدید : 1671
عکس : همشهری، محله
نظرات : بدون دیدگاه
مسجد همگام با مدرسه

باور داشتن به این مهم که مسجد تنها برای اقامه نماز نیست، موجب خواهد شد تا به کارکردهای دیگر مسجد که عامل پایداری و رونق آن خواهد بود بیاندیشیم. در این میان، مسجد برای جذب مخاطبین خویش از سنین کودکی و نوجوانی، این ظرفیت را دارد که نقاط پیوند و تعامل خویش را با مدرسه […]

باور داشتن به این مهم که مسجد تنها برای اقامه نماز نیست، موجب خواهد شد تا به کارکردهای دیگر مسجد که عامل پایداری و رونق آن خواهد بود بیاندیشیم. در این میان، مسجد برای جذب مخاطبین خویش از سنین کودکی و نوجوانی، این ظرفیت را دارد که نقاط پیوند و تعامل خویش را با مدرسه یافته و از طریق برنامه های مشترک تربیتی و فرهنگی، خانه و مدرسه دوم نوجوانان محل باشد.

 

۱. امام جماعت به مدرسه سر بزند

ارتباط امام جماعت مسجد در نماز جماعت مدارس همجوار حداقل هفته ای یک بار برای برقراری ارتباط با دانش آموزان، همچنین مدیر مدرسه می تواند از امام جماعت برای حضور در جلسات ستاد نماز مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان و شورای معلمین دعوت به عمل آورد و مباحث لازم را مطرح نماید. برای انس گرفتن با بچه ها، خوب است که امام جماعت در مناسبت های ملی و مذهبی مدارس، در مراسم های ویژه شرکت کند و در تقدیر از دانش آموزان نمونه و با اخلاق همکاری نماید.

.

۲. مسجد میزبان فعالیت های فرهنگی مدرسه باشد

اجرای مراسم جشن ها و اعیاد و جلسات انجمن اولیا و مربیان در مساجد و حسینیه های محل

.

۳. خادم مسجد دوست بچه ها باشد

توجیه خادمین محترم و اهالی مساجد برای برخورد خوب و مناسب با کودکان، نوجوانان و جوانان

.

۴. مسجد متعلق به دانش آموز باشد

مسئولیت دادن به کودکان، نوجوانان و جوانان؛ دانش آموزی که خود را متعلق به مسجد و مسجد را متعلق به خود می داند تمام تلاش خود را برای انجام وظیفه ای که به او سپرده می شود به کار می بندد. برخی از مسئولیت ها که می توان به کودکان و نوجوانان و جوانان سپرد عبارتند از: مسئولیت کتابخانه، اذان، اقامه، قرائت قرآن، ادعیه پس از نماز، کفش داری، پهن کردن سجاده ها، سیستم صوتی، برنامه ریزی و اجرای مناسبت ها و تزئینات و تبلیغات و زیباسازی مساجد و…

.

۵. تشویق گل ترین های مدرسه در مسجد

تجلیل از دانش آموزان ممتاز درسی و اخلاقی در مساجد؛ بعضی از مدیران محترم مدارس برای ایجاد پیوند دانش آموزان با مساجد برنامه های تشویقی خود را در مساجد محل انجام می دهند که بسیار کار شایسته ای است.

.

۶. موذن مسجد از کودکان و نوجوانان باشد

اذان شعار اسلام و اعلام وقت نماز است و چه خوب است که موذنین مساجد از بین کودکان، نوجوانان و جوانانی که قبلا تمرین موذنی کرده اند و اذان را زیبا و صحیح بیان می کنند انتخاب شوند.

.

۷. امام جماعت دوست بچه ها باشد

ارتباط صمیمی امام جماعت مسجد با کودکان، نوجوانان و جوانان یکی از مهمترین عوامل جذب و استحکام حضور آنان در مساجد می باشد. اگر امام جماعت چند دقیقه ای مانده به اذان در مسجد حضور داشته باشد و گفتگویی دوستانه، خیرخواهانه و پدرانه با کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشد در جذب آن ها و یا تداوم حضور آن ها بسیار موثر است.

 

۸. ارتباط چهره به چهره امام با نوجوان

گاهی یک لبخند روحانی به یک جوان، گاهی یک گفتگوی دوستانه، گاهی یک دست به شانه نوجوان زدن، یکی دو قدم با او هم قدم شدن و صحبت های نوجوان را شنیدن مسیر زندگی او را تغییر می دهد. اگر امام جماعت مسجد حلقه هایی از گروه های مختلف علمی، مذهبی را تشکیل دهد و ارتباط چهره به چهره با کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشد بسیار در جذب آن ها موثر است.

.

۹. بسته مناسبتی مسجد برای بچه های مدرسه

مساجدی که کمک هایی از موقوفات دارند یا به نحوی می توانند نسبت به تهیه پذیرائی اقدام کنند، به منظور تبلیغ و جذب دانش آموزان می توانند در مناسبت های مختلف بسته های پذیرائی تهیه و به اسم مسجد و با هماهنگی مدیران مدارس بین دانش آموزان توزیع کنند.

.

۱۰. فرزندان مأمومین در کنار بچه های مدرسه

امام جماعت مسجد از فرزندان مأمومین برای شرکت در برنامه ها دعوت به عمل آورد.

.

۱۱. مسجد میزبان انجمن مدارس

گروه های همسال به خصوص دانش آموزان عضو تشکل ها می توانند قرارهای ملاقات رسمی و غیر رسمی خود را با هماهنگی مسئولین مدرسه در محل مساجد بگذارند.

.

۱۲.مسجد بانی مسابقات مدرسه

برگزاری مسابقات مختلف از جمله احکام، قرآن، نهج البلاغه، حفظ حدیث، خطاطی، نقاشی، تهیه روزنامه دیواری و مسابقات ورزشی از عوامل موثر بر جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد است.

.

۱۳. تبلیغات مسجد در برد مدرسه

یکی از مشکلات موجود نحوه اطلاع رسانی فعالیت های مساجد به دانش آموزان است. متولیان امر به خصوص امام جماعت مسجد و هیئت امنا می توانند برنامه های مسجد را با همکاری مدیران و مربیان مدارس به اطلاع دانش آموزان برسانند و تبلیغات لازم در این خصوص انجام گیرد. استفاده از برد مدرسه برای اعلام برنامه های مسجد یکی از روش های موثر تبلیغ است.

.

۱۴. همکاری مسجد در برگزاری اردوهای دانش آموزی

برگزاری اردوهای علمی، تفریحی، زیارتی و…برای نوجوانان و جوانان توسط هیئت امنای مساجد و با حضور امام جماعت و با همکاری مدارس در جذب و تربیت دینی دانش آموزان بسیار موثر است.

.

۱۵.تقدیر از جوان مسجدی

برنامه ریزی برای تجلیل از کودکان، نوجوانان و جوانانی که در مساجد حضور می یابند بر تداوم حضور آن ها می افزاید.

.

۱۶.برنامه های مسجد به روز باشد

استفاده از شیوه های تبلیغی جدید؛ معمولا در انجام تبلیغات به اولین چیزی که فکر می کنیم سخنرانی است. هر چند که سخنرانی در جای خود با رعایت اصول آن بسیار موثر است اما با توجه به روحیه کودکان، نوجوانان و جوانان، آنان حوصله و علاقه ای برای شنیدن از خود نشان نمی دهند و باید از شیوه های تبلیغی دیگری استفاده کرد.

.

۱۷. نماز جماعت طولانی نشود

طولانی نشدن نماز جماعت از عوامل موثر برای جذب کودکان، نوجوانان و جوانان و حفظ و تداوم حضور آن ها در مسجد می باشد. چه خوب است که امام جماعت مسجد به واجبات اکتفا کنند و مستحبات را برای بعد از نماز بگذارند.

.

۱۸. کتابخانه مسجد در دسترس دانش آموزان باشد

تقویت کتابخانه مساجد با استفاده از کتاب های مفید و ارائه فهرست کتاب های موجود در کتابخانه مساجد به مدراس. اگر معلمین و مسئولین مدارس از فهرست کتاب های موجود در کتابخانه مساجد مطلع باشند، می توانند تحقیقاتی که به دانش آموزان سپرده می شود در آن راستا باشد تا دانش آموزان بتوانند از امکانات موجود مساجد نیز استفاده کنند.

.

۱۹. آموزش فلسفه برای نوجوانان

تبلیغات گسترده در خصوص نماز و بیان فلسفه نماز؛ تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان علت اینکه چرا باید نماز بخوانند را نمی دانند. باید به روش های مناسب و قابل درک فلسفه نماز توسط معلمین، دبیران، مسئولین مدرسه و امام جماعت مسجد بیان شود.

.

۲۰.خانواده در رفتن به مسجد پیشقدم باشد

نقش والدین در ترغیب فرزندان به نماز بسیار موثر است. وقتی قول و عمل والدین در مورد نماز یکی باشد و نوجوان ببیند که والدین او به نماز بیش از هر چیزی اهمیت می دهد، او نیز به این امر الهی ترغیب می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما