خوش اخلاق باشیم!

رسول خدا (ص) فرمود: بدترین مردم، فرد سختگیر بر خانوداه است. شخصی پرسید: مراد از سختگیری بر خانواده چیست؟ فرمود:‌ هرگاه مرد وارد خانه شد همسرش بترسد و فرزندش بهراسد و بگریزد و هرگاه از خانه بیرون رفت همسرش شاد شود.

افراد به چهار دسته تقسیم می شوند، یکسری از افراد هم در خانه اخلاق خوبی دارند و هم در خارج از خانه اخلاق خانه اخلاق خوبی دارند. افرادی که در خانه خوب هستند ولی در خارج از خانه خیر، افرادی که در بیرون خوب هستند و در داخل خانه خیر و افرادی که چه در داخل خانه و چه در خارج از خانه تعادل ندارند.

 

برخی افراد تمام سعی شان بر این است که دیده و مطرح شوند افرادی که چارچوب و قواعد خاصی را دارند و بر اساس نظمی به جلو می روند دوست دارند همه چیز بر اساس اسلوبی که در نظر گرفته اند جلو بروند و در غیر این صورت اگر برخلافش باشد شدیدا مقاومت می کنند و اصلا نمی خواهند حرف آن شخص قبول کنند.

 

رسول خدا (ص) فرمود: بدترین مردم، فرد سختگیر بر خانوداه است. شخصی پرسید: مراد از سختگیری بر خانواده چیست؟ فرمود:‌ هرگاه مرد وارد خانه شد همسرش بترسد و فرزندش بهراسد و بگریزد و هرگاه از خانه بیرون رفت همسرش شاد شود.

 

خوش اخلاق به کسی گفته می شود که با گشاده رویی، زبانی ملایم و برخوردی شاد و محبت آمیز با مردم روبرو می شود، و در هر شرایطی این توانایی را دارد که با خوش رویی برخورد کند. بعضی از مردم به طور طبیعی خوش اخلاق و خوش برخوردند و این یکی از مواهب الهی است که نصیب هر کس نمی شود. کسی که دارای اخلاق نیکو است، باید خدا را با تمام وجودش شکر گوید. اخلاق خوب با خانواده نتیجه های بسیاری دارد که خداوند به انسان عطا می کند.

 

نکته‌ای که پیش از پرداختن به این راه‌کارها لازم است گفته شود، این است که عامل زیربنایی برای خوش‌رفتاری، عوامل شخصیتی است که در بالا بیان شد؛ زیرا تنها چیزی که اثری عمیق بر روابط ما با دیگران می‌گذارد، همین عوامل است. عوامل رفتاری بدون داشتن پشتوانه شخصیّتی، فقط تأثیر موقّتی دارند.

 

بعضى از مردم به طور طبیعى خوش اخلاق و خوش برخوردند و این یکى از مواهب الهى است که نصیب هر کس نشده است. باید خدا را با تمام وجودش شکر گوید، ولى گروهى چنین نیستند، اما می‌توانند با تمرین و ممارست و به کار بستن اصولی دقیق، حسن خلق و خوش اخلاقی را در وجود خود زنده کنند و چنان در عمق جانشان نفوذ کند که طبیعت ثانویّه شود.

 

یکى از ابعاد مهم وجودى انسان عواطف طبیعى، انسانى و ایمانى او است. دوست داشتن دیگران و ایجاد رابطه عاطفى با سایر انسان‌ها قابل رشد و تربیت است. انسان‌ های مهربان شاخص‌ ترین و دوست داشتنی‌ترین افراد جامعه هستند. قسمت بزرگى از لذت و شادى زندگى از طریق ایجاد ارتباط عاطفى با دیگران تأمین می‌شود. باید توجه نمود که این شادى و لذت از طریق خوش اخلاقى؛ یعنى ایجاد رابطه‏ عاطفى مثبت، محبت کردن و دوست داشتن دیگران به‌دست می‌آید و بد اخلاقى که در واقع همان رابطه‏ عاطفى منفى است، موجب کدورت و عذاب زندگى خواهد بود و دیگران را از گرداگرد انسان می‌پراکند.

 

 

خوش اخلاقی

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما