با آغاز سال تحصیلی جدید، دوباره بازار لوازمالتحریر ایران به محاصرهی نمادهای خارجی و شخصیتهای کارتونی غربی درآمده است. کافیاست برای خرید یک دفترچه به نوشتافزارهای سطح شهر سر بزنی و در میان حجم وسیعی از لوازمالتحریریهای لوکس غرق شوی که شخصیتهای کارتونی و عروسکهای خارجی بر روی آن خودنمایی میکنند. «مامان من بن […]
با آغاز سال تحصیلی جدید، دوباره بازار لوازمالتحریر ایران به محاصرهی نمادهای خارجی و شخصیتهای کارتونی غربی درآمده است. کافیاست برای خرید یک دفترچه به نوشتافزارهای سطح شهر سر بزنی و در میان حجم وسیعی از لوازمالتحریریهای لوکس غرق شوی که شخصیتهای کارتونی و عروسکهای خارجی بر روی آن خودنمایی میکنند.
«مامان من بن تن میخوام»، پسرک شش یا هفت ساله دست مادرش را به سمت دفترهایی میکشد که طرح «بن تن» دارند. برای دختر بچهها هم لوازمالتحریرهایی با تم صورتی، طرح دختر توت فرنگی و «کیتی» تعریف شده است.
تماشای کارتونهای خارجی، کودکان را تشویق کرده تا از نوشتافزارهایی با طرح شخصیتهای این کارتونها استفاده کنند. حال در مدرسه که جایی برای نشر فرهنگ و ارزشهای اجتماعی است، نیمکتهای آن از دفترهایی با طرح دختر توت فرنگی پر شده است. تماشای کارتونهای خارجی بر انتخاب کودکان تأثیرگذار است و از اینرو کودکان با الگو قرار دادن این نمادها تمایل بیشتری به انتخاب لوازمالتحریرهای خارجی دارند.
برای آسیبشناسی این معضل باید از نمادهای ملی استفاده کرد و اگر کودک از این نمادها آگاه نباشد، به نمادهای خارجی رو آورده و احساس هویت نمیکند. این نمادها شخصیتهای ساختگی هستند که به موضوعی جهانی تبدیل شدهاند و تا کودکان را وادارند که یکسان فکر کنند.
تماشای کارتونهایی از این قبیل سبب همگونی تفکر، لباس پوشیدن و حتی نوع غذای کودکان میشود. این نمادها در قالب کارتون و طرح لوازمالتحریر شخصیتپردازی شده و توسط حواس پنجگانه به کودکان ارائه میشود.
هدف مشترک طراحان این نمادها، بیگانه کردن کودکان با هویت ملی و فرهنگ خودی بوده و راهی برای تهاجم فرهنگی بشمار میآید. پیروی از این نمادها سبب میشود تا کودکان کمتر پیرو حرفهای بزرگترها باشند، چون کودکان به حرف کسانی گوش فرا میدهند که آنان را به عنوان الگو بپذیرند.
شخصیتها و نمادهای خارجی نوعی «الگو گریزی» را به کودکان القا میکند که این نیز به نوبه ی خود عامل تهدیدکننده و خطرناک بشمار میآید. تصاویر شخصیتهای کارتونی خارجی با چنان جذابیتی به کودکان ارائه میشوند که گاهاً کودکان، خانوادهها را نیز نادیده میگیرند، چون در اکثر کارتونها خانوادهای وجود ندارد و کودکان در یک نقش مستقل در حال عمل کردن هستند و از این رو خانوادهها باید در انتخاب کارتون و لوازم برای کودکان خود نهایت دقت را به خرج دهند.
در شکلگیری شخصیت کودک عوامل متعددی نقش دارند که خانواده بهعنوان مهمترین بستر تربیت کودک، جامعه و مدرسه از آن جمله هستند و شخصیت کودک با تأثیرپذیری از هر کدام از این عوامل شکل میگیرد. در موارد جزئیتر رفتار هریک از اعضای خانواده، ویترین مغازهها و بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر نیز انتخاب کودک را تحت تاثیر قرار میدهد و عادات زندگی از کودکی به بزرگسالی نیز شیوع یافته و ادامه پیدا میکند.
همچنین انتخابهای کودک تحتتأثیر فضای بصری و محرکهای ارائه شده به او در خانه است و همه حواس پنجگانه در دریافت محرکها موثر هستند. رابطهی پدر و مادر در داخل خانه، چیدمان و معماری محل زندگی، رسانهها و فضای مجازی نیز از سایر عوامل دخیل در نوع انتخاب کودک هستند.
میان انتخاب عروسک و دفتر ارتباط وجود دارد و استفاده از نمادهای خارجی در لوازمالتحریرها را سفید یا سیاه مطلق نمیبینیم. ولی در صورتی که بین جلد یک دفتر و مطالب داخل آن مغایرت و تعارض وجود دارد، و کودک را دچار چالش هویتی میکند. اصلاح آن نیازمند بررسی آسیبشناسانه و فرهنگ سازی دارد و از این رو تاسیس یک موسسهی فرهنگی رسمی میتواند زمینه را برای احیای فرهنگ ایرانی و اصلاح معضلات فراهم کند.
ورود نوشت افزار خارجی، عرصه را بر طراحان و ناشران داخلی تنگ کرده و چه بسا نمایشگاههای فروش لوازمالتحریر ایرانی که با شکست مواجه شده است. همچنین عدم جذابیت طرحهای ایرانی موجود و نبود طراحان و تصویرگران ماهر کودک از جمله علل عقب ماندن بازار لوازمالتحریر ایران نسبت به رقبای خارجی به شمار میآیند. در این میان حمایت از بازار داخلی و صنعت چاپ، بهرهمندی از طراحان جوان و صاحب ذوق و تصویرگران کتاب کودک و استفاده از فعالان عرصهی کودک و نوجوان میتواند بازار لوازمالتحریر ایران را از تسخیر نمادهای خارجی درآورد.
جای عناصر علمی و مدرسه، همچون حروف الفبا و اشعار فارسی، مداد و تخته سیاه، شخصیتهای کارتونی و داستانی ایرانی بر روی نوشت افزارها خالی است. امید است تا با استفاده از افراد صاحب نظر در این حوزه، دنیای نوشتافزار ایران مطابق با دنیای کودکان تحول یابد.