سپتامبر 28
نویسنده : حشمت رستمی
بازدید : 999
عکس : باقر نصیر
نظرات : بدون دیدگاه
معرفت افزایی در عزاداری

بدون شک، فلسفه نهضت حضرت امام حسین (ع) که درسال ۶۱ هجری قمری و به گفته این امام همام با هدف امر به معروف و نهی منکر و اصلاح امت جدش نبی مکرم اسلام (ص) انجام شد، علاوه بر احیای اسلام، به این دین الهی نیز حیات جاودانه ای بخشید.   معرفت افزایی که می […]

بدون شک، فلسفه نهضت حضرت امام حسین (ع) که درسال ۶۱ هجری قمری و به گفته این امام همام با هدف امر به معروف و نهی منکر و اصلاح امت جدش نبی مکرم اسلام (ص) انجام شد، علاوه بر احیای اسلام، به این دین الهی نیز حیات جاودانه ای بخشید.

 

معرفت افزایی که می توان آن را درسایه برگزاری صحیح و اسلامی مجالس و محافل عزاداری امام حسین (ع) و صد البته بیان صحیح فلسفه و اهداف قیام این امام همام توسط خطیبان و مداحان آموخت و در زندگی فردی و اجتماعی به کار بست. بدون شک توجه جدی به فلسفه قیام امام حسین (ع) برای ادامه حیات طیبه اسلام و در نهایت وصل شدن این قیام به قیام آخرین اختر آسمان امامت و ولایت یعنی مهدی موعود (عج)، جز با برگزاری همراه با شور و شعور مجالس عزاداری سید الشهدا میسر نمی شود.

 

حضور کودکان در آیین های عزاداری اباعبدالله (ع) در ماه محرم، زمینه ساز درک و معرفت عمیق و شناخت آن ها از اهداف قیام امام حسین(ع) در آینده می شود. آنچه کودکان در این محافل می بینند شکوه یک مراسم و شور و هیجان عزاداری است اگر چه بسیاری از محتوای سخنرانی ها و مداحی ها را درک نمی کنند ولی همه این ها در صفحه ذهن شان نقش می بندد.

 

برای این تصویر سازی مناسب باید کودکان خود را در آیین های عزاداری با زبان کودکانه توجیه کنیم و تمام وقایع عاشورا را در قالب داستان برای آن ها بیان کنیم. تنها راه انتقال مفاهیم و ارزش ها در این دوران کودکی فراهم کردن زمینه رابطه عاطفی بین کودکان و اهل بیت(ع) و از بعد عاطفی است که می توان ارتباط مناسب را با آن برقرار کرد.

 

والدین و مربیان باید در آموزش کودکان به ویژه بعد مذهبی بسیار صبور باشند و به دور از هر گونه تعجیل آموزش خود را انجام دهند چرا که کودکان در فضای ذهنی شان، آن ها را دیده و ثبت و ضبط می کنند. دیدن یک آیین عزاداری توسط کودک یک تصویر ثابت را در ذهن او حک می کند و گام بعدی این که والدین و مربیان با زبان کودکانه داستان آن تصویر را برایش تعریف کنند. الگو پذیری در کودکان بسیار سریع و دقیق شکل می گیرد و والدین باید در این زمینه مراقب رفتارهای خود باشند و از طرفی برنامه منظم برای انجام مناسک دینی و حضور در آیین های مذهبی به همراه کودکان خود داشته باشند.

 

ایام محرم بهترین فرصت برای رشد و معرفت افزایی کودکان و آشنایی آن ها با مسائل دین مبین اسلام به ویژه واقعه عاشورا است. یکی از وظایف مسلمانان انتقال مفاهیم و ارزش های دینی به نسل های آینده به ویژه کودکان است که این مساله به لحاظ فرهنگی بسیار مهم است و چنانچه به هر دلیلی به شکل مناسبی انجام نگیرد، گسست فرهنگی شکل خواهد گرفت. برای تداوم یک مکتب فکری باید با همراهی همه اهالی فرهنگ این مفاهیم در قالب رمان، کتاب، مقاله، مسابقه، هنرهای تصویری به شکل ماهرانه ای در اختیار همه نسل ها قرار گیرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما