نظارت و کنترل مدیر مدرسه

نظارت و کنترل بر روی فعالیت های معلمان از جمله وظایف مهم وزارت آموزش و پرورش است که میزان پیشرفت در جهت هدف ها را اندازه گیری می کند و باعث تشخیص به موقع انحرافات و انجام اقدامات اصلاحی یا تغییرات در رفتار دانش آموزان می شود. امروزه‌ در مقایسه‌ با گذشته‌، ایفای‌ نقش‌ مدیریت‌، […]

نظارت و کنترل بر روی فعالیت های معلمان از جمله وظایف مهم وزارت آموزش و پرورش است که میزان پیشرفت در جهت هدف ها را اندازه گیری می کند و باعث تشخیص به موقع انحرافات و انجام اقدامات اصلاحی یا تغییرات در رفتار دانش آموزان می شود. امروزه‌ در مقایسه‌ با گذشته‌، ایفای‌ نقش‌ مدیریت‌، بسیار دشوار شده‌ است‌. لذا توجه‌ به‌ مدیریت‌ آموزشی‌ و تقویت‌ مهارت‌های‌ مدیران‌ باعث‌ بهبود شرایط کار، افزایش‌رضایت‌ خاطر آموزش و پرورش از معلم، در نتیجه‌ تقویت‌ روحیه‌ معلمان و آمادگی‌ برای‌ شکوفایی‌ خلاقیت‌، نوآوری‌ وتحرک‌ کاری‌ دانش آموزان می‌شود.

 

یکی‌ از وظایف‌ مدیران‌ آموزشی‌ نظارت‌ و کنترل‌ جریان‌ و رویدادهای‌ مدرسه ‌است‌ که‌ توانایی‌ مدیر در این‌ زمینه‌ می‌تواند مدرسه را در رساندن‌ به‌ اهدافش‌ موفق کند، چرا که‌ کنترل‌ و نظارت‌ مشخص‌ می‌کند که‌ اقدامات‌ و فعالیت‌های‌ مدرسه تا چه‌ اندازه‌ در جهت‌ هدف‌ها پیش‌بینی‌ شده‌ است‌.

 

از آن‌جایی‌ که‌ مدارس در معرض‌ تغییرات‌ مداوم‌ قرار دارند و فعالیت‌ آن ها روز به‌روز پیچیده‌ترمی‌شود، اهمیت‌ نظارت‌ وکنترل‌ در مدارس آشکارتر می‌شود و لازم‌ است‌ متناسب‌ با این‌ تغییرات‌ فنون‌ وروش‌های‌ جدید نظارتی‌ جایگزین‌ روش‌های‌ سنتی‌ و متداول‌ نظارت‌ شود.

 

اگرچه امروزه دست اندرکاران نظام آموزشی در به کارگیری روش های اثربخش نظارت و راهنمایی، نگرش های مثبت تری نسبت به گذشته کسب کرده اند، اما با توجه به محدودیت ها و علل متعددی در ابعاد ساختاری، منابع انسانی و… تاکنون برنامه ریزی مدون و مشخصی و اقدامات عملی موثری در این زمینه صورت نگرفته است. با این که به کارگیری روش های مناسب نظارت و راهنمایی از وظایف اساسی مدیران آموزشی تلقی می شود اما به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب در این زمینه راه طولانی در پیش است، و هم اکنون بخشی از مسائل و مشکلات معلمان همچنان لاینحل و بلاتکلیف باقیمانده است؛ چرا که مدیران مدارس در چارچوب های فعلی و روش های متداول کنونی توانایی پاسخگویی و حل این مسائل و مشکلات و رفع نیازهای معلمان در این زمینه را ندارند.

 

از آنجا که مدیران مدارس نقش بسیار مهمی در برنامه‌ریزی‌، سازماندهی‌، رهبری‌، هماهنگی نظارت و ارزشیابی و برقراری روابط مؤثر با دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه دارند و در توفیق کارکنان و سلامت جسمی و روانی اخلاقی و پیشرفت علمی دانش‌آموزان و افزایش و کارآیی و اثربخشی به ویژه در مدارس ابتدایی‌، تأثیر بسزایی دارند، باید در انتخاب و انتصاب آنان دقت کافی به عمل آید و این نقش را به افرادی که با تقوا و کاردان و با تجربه و برخوردار از هنر و علم مدیریت و تعلیم و تربیت هستند سپرد.

 

باید همواره این باور را تقویت کرد که دبستان یک سازمان اجتماعی است که با تمام تصمیم‌های آن به وسیله همه معلمان و سایر کارکنان با رهبری مدیر مدرسه باید اجرا شود و مدیریت بر کودکان و کار کردن با آنان امری است ظریف‌، دقیق‌، حساس‌، مفید و مؤثر و کار با کودکان‌، صبر و آرامش‌، دلسوزی‌، و وقت‌گذاری‌، عشق به کودکان و آگاهی از دنیای پرشور و حساس آنان را می‌طلبد.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما