پیوند کودکان با روضه

وقتی مسائلی مانند وقایع کربلا که رنگی از غم و اندوه دارند، مطرح می‌شود عموم ما معمولاً می گوییم این قضایا را برای کودکان طرح نکنیم، حتی برخی گاهی از منظر روانشناسی نیز این موضوع را مطرح می‌کنند، اما در سیره اهل بیت(ع) مشاهده می‌شود که آن‌ها کودکان را با این مسائل مواجه می‌کردند. . […]

وقتی مسائلی مانند وقایع کربلا که رنگی از غم و اندوه دارند، مطرح می‌شود عموم ما معمولاً می گوییم این قضایا را برای کودکان طرح نکنیم، حتی برخی گاهی از منظر روانشناسی نیز این موضوع را مطرح می‌کنند، اما در سیره اهل بیت(ع) مشاهده می‌شود که آن‌ها کودکان را با این مسائل مواجه می‌کردند.

.

در سفر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به کربلا وقتی خبر شهادت مسلم بن عقیل (ع) رسید، امام (ع) این موضوع را از دختر کوچک ایشان پنهان نکردند، بلکه او را بر زانوی خود نشاند و موضوع را با او مطرح کرده، او را تسلی داده و فرمودند: من از این لحظه به بعد پدر تو هستم، زینب (س) مادر تو و بقیه بچه‌ها هم خواهر و برادر تو هستند.

.

حتی در پرورش شخص حضرت زینب (ع)، مادر ایشان در دوران کودکی او را بر زانو می‌نشاندند و داستان کربلا را با او مطرح می‌کردند، طوری که در سن سی و چند سالگی وقتی پدرشان امیرمومنان علی (ع) می‌خواهند کربلا را برای دخترشان توضیح دهند، ایشان می‌فرمایند پدر جان من همه مسائل را می دانم چون مادرم پیش‌تر به من گفته بودند، بنابراین مواجه کردن کودکان با برخی از این مسائل خوب است.

.

هنگام عزاداری در محرم، وقتی کودکان با اشک مادران مواجه می‌شوند و یاد حضرت علی اصغر (ع) مطرح می‌شود، به سبب کنجکاوی آن‌ها، این نقش در ذهن او می‌ماند و در نتیجه یک پیوندی از دوران کودکی با کربلا و عاشورای اباعبدالله (ع) خواهد داشت و این نوعی مصونیت بخشی درونی برای بچه‌ها است.

.

مادران باید در خانه مجلس عزاداری و روضه خوانی خانوادگی داشته باشند؛ یعنی مادر و بچه ها با هم مراسم روضه خوانی برگزار کنند به این صورت که تلویزیون و رادیو را خاموش کرده و جلسه روضه را گاهی اوقات در خانه برپا کنند. مادر برای این کار باید کتابی را متناسب با فهم و درک فرزندانش و مناسب با سن او؛ چه کودک و چه نوجوان تهیه کند و برای آن ها از روی آن کتاب بخواند. گاهی اوقات اجازه دهد که بچه ها نیز بخوانند. در حقیقت این گونه بچه ها فرصت پیدا می کنند که روی مراسم عاشورا اندیشه کنند.

 

برای حضور پسر بچه ها در مجالس زنانه به این نکته توجه کنید که اگر پسر بچه های ما کوچک هستند و تفاوت میان زن ها و مرد ها را به صورت جدی نمی دانند و دقتی روی آن ندارند حضورشان در مجالس عزاداری زنانه اشکالی ندارد. ولی این امکان را فراهم کنید که حتما پسربچه ها با پدر، عمو، دایی و یا با پدربزرگ های خود نیز در مجالس عزاداری حضور پیدا کنند و به نوعی حتما در مجالس مردانه نیز شرکت کنند و فقط همراه مادر نباشند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما