سپتامبر 25
بازدید : 1512
عکس : زهرا سادات راد - میزان
نظرات : بدون دیدگاه
حضور در مراسم عزاداری

در ایام محرم و عزاداری امام حسین (ع) حضور کودکان در هیئت های مذهبی و مجالس روضه باید به یکی از دغدغه های اصلی مادران تبدیل می شود.

حضور کودکان در مراسم عزاداری امام حسین(ع) امری لازم و ضروری است که در رشد شخصیتی و تربیت دینی و مذهبی آنان اثرات مثبت دارد، اما برای این حضور، سخنران، مداح و ذاکر اهل‌بیت (ع) باید مسائل و مباحث واقعه کربلا را با دقت و به شکلی قابل فهم برای آنان بیان کند که ابهامات کودکان برطرف شود.

 

وقتی فرزندان ما در مجالس عزاداری حضور پیدا می‌کنند، به سبب پیوستگی و پیوند درونی با بهترین اسوه و الگوهای زندگی انسانی و الهی در همه ابعاد، برای آینده به مصونیت درونی دست پیدا می‌کنند و از همین دوران کودکی نقشی در ذهن آن‌ها ایجاد می‌شود که بد نکنند، موجب آزار کسی نباشند یا از آب دریغ نکنند. این موضوعات در ذهن کودک می‌ماند و فرداهای او را شکل می‌دهد.

 

وقتی می بینیم که هیئت های عزاداری شب های پنجم، ششم و هفتم ماه محرم به نام مبارک نوجوانان و کودکان حاضر در واقعه کربلا یعنی حضرت عبدالله و قاسم بن الحسن(ع) و حضرت علی اصغر(ع) به عزاداری می پردازند به ضرورت و اهمیت تربیت نسل حسینی و نسل مهدوی از سوی خانواده ها پی می بریم.

 

مادران باید تا سن ۷ سالگی یعنی تا پایان سن سیادت فرزندان، برنامه شرکت در مراسم مذهبی، خصوصا عزاداری را مطابق با اندازه تحمل و ظرفیت فرزند خود پیش بینی و تنظیم کنند. یعنی اگر فرزند شما بعد از حدود ۲۰ دقیقه شروع به ابراز خستگی، سر و صدا، بازیگوشی می کند، شما باید برای خود تعریف کنید که «من در این مراسم فقط برای ۲۰ دقیقه حضور پیدا می کنم.» توجه داشته باشید که ظرفیت کودکان با ظرفیت ما خیلی متفاوت است؛ زود خسته می شوند و نیازهای عادی برای آن ها پیش می آید.

 

یک پیشنهاد:

خیلی از آن ها به خاطر کودکانشان ترجیح می دهند در خانه بمانند، برخی دیگر دست در دست فرزندانشان به هیئت می روند و عده ای نیز دلشان می خواهد در این مراسم ها شرکت کنند ولی از برخوردهای اطرافیان نگران هستند. در روزهای تاسوعا و عاشورا که مناسبت های ویژه است و دلتان می خواهد بیشتر در مراسم عزاداری شرکت کنید، بهتر است از بین افراد فامیل، خانواده یا همسایه یعنی آن ها که بیشتر با هم ارتباط نزدیک دارید، تعاملی داشته باشید تا شرکت در عزاداری ها براساس این همراهی و همدلی برایتان آسان تر شود؛ مثلا چند همسایه ای که در کنار هم هستند و فرزندان کوچک دارند به صورت نوبتی بین خود برنامه ریزی کنند. هر دفعه یکی از این افراد مسئولیت سایر بچه ها را به همراه فرزند خود به عهده بگیرد و مابقی مادرها این امکان را داشته باشند که در مجالس شرکت کنند و این مسئله به صورت چرخشی ادامه پیدا کند. کسی که این کار را برعهده می گیرد به تعداد افرادی که به مراسم عزاداری رفته اند کارت معنوی اش شارژ می شود.

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما