سرطان نیازمند حمایت روانی

علم پزشکی پیشرفت فراوانی داشته است. همین امیدواری وجود دارد که ۴/۳ کودکان مبتلا به سرطان معالجه شوند. با این همه باید به این نکته مهم توجه کرد که کوکان مبتلا والدین وخواهر و برادر و نزدیکان وهمه کسانی که به نحوی در راه معالجه کودک او را همراهی می کنند، بدانند که راه معالجه […]

علم پزشکی پیشرفت فراوانی داشته است. همین امیدواری وجود دارد که ۴/۳ کودکان مبتلا به سرطان معالجه شوند. با این همه باید به این نکته مهم توجه کرد که کوکان مبتلا والدین وخواهر و برادر و نزدیکان وهمه کسانی که به نحوی در راه معالجه کودک او را همراهی می کنند، بدانند که راه معالجه بیمار همیشه به بهبودی نمی انجامد.

.

والدین هر کودک مسلماً انتظارات و آرزوهای زیادی برای آینده فرزندشان دارند که ناگهان این آینده با ابتلاء به یک بیماری سخت همانند سرطان زیر سئوال می رود. شرایط تک تک اعضاء خانواده ای که کودکی در آن سرطان دارد به نحو شدیدی تغییر می کند چه برای خود کودک و چه برای نزدیکان او . همراه این بیماری مشکلات فراوان و ترس همه جانبه ایجاد می شود.  کودک باید خودش را برای یک دوره معالجه طولانی و درد آور آماده کند و به همین دلیل او مجبور است از خانواده، مهد کودک یا مدرسه و دوستانش دور بماند. این جدایی برای والدین، خواهر و برادر ها یک بار روانی سنگین می باشد، به همین دلیل این افراد نیاز به حمایت روانی زیادی برای گذراندن این دوره دارند. حال برای حمایت های روانی از کودک بیمار چه باید کرد؟

.

۱- شوک ناشی از تشخیص سرطان کودک

۲- واکنش والدین

۳- چگونه به فرزنم بگویم

۴- تصور کودکان از بیماری

۵- واکنش متفاوت کودکان

۶- بستری شدن کودک در بیمارستان

۷- برنامه های جانبی در جهت آرامش روانی کودک

۸- خلاصه و نتیجه گیری

.

درمان سرطان موجب پریشانی کودک و خانواده‌اش می‌شود؛ ولی، بیش‌تر کودکانی که تحت درمان قرار دارند و یا مدت‌هاست درمانشان به پایان رسیده است، دچار مشکلات روانی جدی نیستند. معمولاً روزهای ابتدایی درمان، یعنی وقتی کودک بیش‌تر وقت خود را در بیمارستان می‌گذراند، برای خود وی و خانواده‌اش ناراحت کننده‌ ترین دوره محسوب می‌شود؛ کودک اغلب به دلیل دوری از خانه و دریافت درمان جدید، مضطرب و پریشان می‌شود. در گزارش‌های مربوط به پژوهش‌ها آمده است که در کل، کودکان مبتلا به سرطانی که تحت درمان هستند، از لحاظ حرمت نفس، امیدواری، افسردگی، اضطراب یا دلتنگی، به هیچ وجه تفاوتی با کودکان عادی ندارند. کودکانی که از حمایت گرم و صمیمانه خانواده خود بهره‌مندند، برای سازگاری با شرایط با مشکلات کم‌تری روبرو خواهند بود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما