خواب و رشد مغز

خواب نوزاد در طول شب و روز اصلی‌ترین فاکتور رشد وی بعد از تغذیه مناسب با شیر مادر است. کیفیت خواب، اهمیت بیشتری از کمیت آن دارد در تصور عوام خواباندن نوزاد در محیط پر سر و صدا بهتر است چرا که نوزاد در هر شرایطی عادت می‌کند که بخوابد و والدین و خود نوزاد […]

خواب نوزاد در طول شب و روز اصلی‌ترین فاکتور رشد وی بعد از تغذیه مناسب با شیر مادر است. کیفیت خواب، اهمیت بیشتری از کمیت آن دارد در تصور عوام خواباندن نوزاد در محیط پر سر و صدا بهتر است چرا که نوزاد در هر شرایطی عادت می‌کند که بخوابد و والدین و خود نوزاد راحت‌تر خواهند بود که این تصور کاملا غلط است.

 

نوزاد باید در طول شب و یا روز در شرایط راحت بدون تنش و ناهنجاری بخوابد یعنی در محیط کم نور و به دور از هر گونه ناهنجاری و تنش صوتی استراحت داشته باشد تا به مرحله خواب عمیق برسند و از آنجایی که در خواب رشد «سلول های مغزی» و طی مراحل تکاملی آن ها صورت می‌گیرد خواب راحت‌ نوزاد سلامت روان جسم و ارتقا «ضریب هوشی» او را در پی خواهد داشت.

 

نه تنها خواب نوزاد به بدن او کمک می کند تا انرژی هایش را نگهداری و ذخیره کند، بلکه خوابیدن برای رشد مغزی نوزاد نیز بسیار مهم است. نوزادان به طور متوسط بیشتر طول شب و روز را در خواب سپری می کنند و هر چند ساعت یکبار برای شیرخوردن بیدار می شوند. معمولاً برای پدران و مادران تازه بسیار مشکل است که بدانند خواب نوزادان چه میزان است.

 

به طور متوسط نوزادان در حدود ۸ تا ۹ ساعت در روز و حدود ۸ ساعت در شب می خوابند. البته اکثر نوزادان در ابتدا نمی توانند در طول شب بطور پیوسته در حدود ۶ تا ۸ ساعت بخوابند و معمولاً تا سن ۳ ماهگی چندین بار در طول شب بیدار می شوند. در اغلب نوزادان آنها هر ۳ تا ۴ ساعت برای شیر خوردن بیدار می شوند. اگر نوزاد شما خود برای شیر خوردن در طول شب بیدار نمی شود، لازم نیست که برای شیر خوردن نوزاد بیدار کنید مگر آنکه پزشک او به شما این را توصیه کرده باشد. البته تا هفته پنجم و ششم اجازه ندهید نوزادتان بیش از ۵ ساعت بدون شیر بخوابد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما