به کودکم رای دهید!

رای های مسابقات چالشی هیچ تاثیر مثبتی در سرنوشت کودک ایجاد نکرده اند و با هدف افزایش ممبر، تبلیغ لینک یا محصولات مختلف در کانال های تلگرامی دست به دست می چرخد به گونه ای که عده ای در این میان تحت عنوان برگزاری مسابقات چالش عکس اقدام به بازاریابی می کنند.

اکثر کودکان امروز، طعم به‌ اشتراک‌گذاری عکس‌هایشان را در صفحۀ شبکه‌های اجتماعی والدین چشیده‌اند اما کمتر به این مسئله از نگاه کودکان توجه شده است. ممکن است مادری عکس کودکش را بدون آنکه نیت بدی داشته باشد، در وضعیتی مضحک و نامناسب منتشر کند، ولی این‌کار چندسال بعد، بچه‌اش را خجالت‌ زده و غمگین کند. مسئله به اینجا ختم نمی‌شود، چرا که بچه‌ها خیلی وقت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به همان شیوۀ والدینشان عمل می‌کنند.

 

وقتی والدین مدام جزئیاتِ شخصیِ زندگیِ کودکان را به‌اشتراک می‌گذارند و سپس، پست‌هایشان را برای شمردنِ تعداد لایک و فالور چک می‌کنند، کودکان به کارشان توجه می‌کنند. با این که اکثر والدین بهترین نیات را برای بچه‌های خود دارند، زمانی‌که داستان‌های خصوصی را روی شبکه‌های اجتماعی به‌ اشتراک می‌گذارند، برای یاری‌شان در زمینۀ راهبردهای تربیت در عصر دیجیتال، راهنماهای کمی وجود دارد.

 

  • به طور مثال؛

مدتی است در فضای مجازی به ویژه تلگرام چالشی جدید تحت عنوان «به کودکم رای دهید!» راه اندازی شده که این اقدام گر چه سود و منفعتی برای کودک و والدین در پی ندارد اما شهروندان به ویژه فامیل درجه یک و دو کودک شرکت کننده در مسابقه چالشی را وادار به رای دادن اجباری کرده است.

 

مسابقه چالش برانگیزی که بنا به خواهش و درخواست والدین کودک آغاز شده و طبق آن باید به شماره ای که برای همگان ارسال می شود رای داد. این رای هیچ تاثیر مثبتی در سرنوشت کودک ایجاد نکرده و با هدف افزایش ممبر، تبلیغ لینک یا محصولات مختلف در کانال های تلگرامی دست به دست می چرخد به گونه ای که عده ای در این میان تحت عنوان برگزاری مسابقات چالش عکس اقدام به بازاریابی می کنند.

 

در واقع این مسابقه هیچ بازخورد مثبتی در پی ندارد اما به هر ترفندی که شده باید والدین و اطرافیان کودک مورد نظر، بیشترین رای را برای فرد به دست آورند. تنها مزیت این مسابقه های چالشی به رخ کشیدن زیبایی کودک است. در این مسابقه روابط فامیلی کم رنگ می شود زیرا چشم و هم چشمی و به کار بردن این جمله که «حسود هرگز نیاسود یا فرزند من قشنگ ترین بچه فامیل انتخاب شد نه بچه شما» باعث ایجاد دلخوری به ویژه بین عروس های فامیل شده است.

 

در این راستا دیده شده که والدین یکی از کودکان ضمن ابراز گلایه از برپایی این گونه مسابقات گفته است، دخترم و دختر عمویش را که ۴ سال بیشتر ندارند را در این مسابقات شرکت دادیم و از آنجایی که دختر عمویش رای بیشتری آورد حال دچار خودباوری شخصیتی شده است و دیگر با دخترم بازی نمی کند.

 

اعتماد به نفس بزرگترین هدیه ای است که والدین به کودکان خود می دهند، در این گونه مسابقات اعتماد به نفس کاذب است زیرا والدین به واسطه زور، خواهش و تمنا اقدام به جمع آوری رای اجباری می کنند. تشویق به انجام کارهای مورد علاقه را یکی از راه های اعتماد به نفس در کودکان است. برای افزایش اعتماد به نفس فرزندانتان علاوه بر این که باید آن ها را تشویق به کارهای مورد علاقه خودشان کنید لازم است بدانید که باید با آن ها مطابق رنج سنی خودشان برخورد کرد، این که برخی والدین بدون رضایت فرزند خود اقدام به انتشار عکس وی در فضای مجازی می کنند شاید در آینده باعث ایجاد سرخوردگی و خجالت در کودکشان شود.

 

شاید در اصول بازاریابی ایرادی به این روش وارد نباشد اما اگر بخواهیم از نگاه مخاطبان و کاربران به این موضوع توجه کنیم شاهد برخی آثار منفی در شخصیت کودکان شرکت کننده هستیم که تبعات این مسابقه آینده آنان را به مخاطره می اندازد. اعتماد به نفس در دنیای مجازی مانند اعتماد به نفس در جهان واقعی نیست، در فضای مجازی خطراتی در کمین کودکان نشسته که والدین باید از این موضوع احساس نگرانی کنند نه اینکه با راه اندازی یک مسابقه چالشی و گرفتن بیشترین آمار لایک، آینده فرزند خود را به بازی بگیرند، والدین باید کودکان را با حقایق دنیای واقعی روبرو کرده و به فرزند خود اجازه ندهند که با صرف تمام وقت در اینترنت از واقعیت های زندگی فرار کنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما