سپتامبر 13
بازدید : 1418
نظرات : بدون دیدگاه
مادران وسواسی

مادران وسواسی بیشتر وقت خود را در امر تمیزی و پاکیزه نگهداشتن منزل خود تلف می کنند و بی آنکه به سلامتی خود و پوست خود فکر کنند، فرزندان احساس خطر می کنند و همان وقت است که فرزندان در مواقع هیجان زده و مضطرب هستند سعی می کنند که کثیفی را از مادر پنهان کنند.

وقتی مادران وسواسی آن قدر وقت خود را بیشتر در امر تمیزی و پاکیزه نگهداشتن منزل خود تلف می کنند و بی آنکه به سلامتی خود و پوست خود فکر کنند، فرزندان احساس خطر می کنند و همان وقت است که فرزندان در مواقع هیجان زده و مضطرب هستند سعی می کنند که کثیفی را از مادر پنهان کنند و از سوی دیگر مسائل رفتاری وسواسی و سخت گیری زیاد خانواده به کودکان برای رعایت تمیزی و شستشوی فراوان، گاهی سبب بروز علائم وسواس در بزرگسالی می شود.

 

بیشتر زنان وسواسی به تجربه خواهند فهمید که بچه هایشان بیشتر از بچه های دیگر دروغ می گویند و پنهانکاری می کنند، اما با توجه به اینکه گفته می شود که یکی از اساسی ترین راههای ابتلا به وسواس از طریق ژن ها است.

 

داشتن یک پدر و مادر وسواسی می تواند میزان ابتلای به مرض وسواس را افزایش دهد و متاسفانه در دفتر بچه ها معمولا تصورشان از زنانگی و خانه داری چیز غیر از دختربچه های دیگر است. آنها فکر می کنند نمی توان یک زن ایده آل و یک مادر مهربان بود. بدون آنکه دست ها بر وایتکس بدهد و یا اینکه یک لک کوچک افتاده باشد پشت دستگیره در!!

 

پیامبر خدا (ص) فرمودند: «خداوند از وسوسه ها و تشکیکات ذهنی امّت من تا زمانی که آن ها را به زبان یا به مرحله عمل نیاورده باشند، گذشت کرده است».

 

قبل از هر چیز ضروری است توجّه داشته باشید که به صرف خطور افکار وسواسی در ذهن هرگز مؤاخذه نخواهید شد؛ زیرا این گونه افکار مزاحم به دلیل غیراختیاری بودن یک عذر تلقی می‏ شود. شما تنها فردی نیستید که از این گونه افکار مزاحم و تکراری رنج می‏برید. در حقیقت، این که مطلب و موضوعی به صورت ناخواسته و به تکرار به فکر و ذهن فرد تحمیل می شود و قادر به توقف قطعی آن نیست به نوعی «وسواس فکری» نامیده می شود که برخی از مواقع می تواند مضمون آن فکرهای کفرآمیز یا تکانه برای فریاد کردن کفریات باشد.

 

  • برخی از راهکارهای رهایی از این وضعیّت عبارتند از:

غرقه‏ سازی: بدین صورت که وقتی را با اختیار خود انتخاب کرده و تنها در آن وقت، آن قدر خود را در معرض موضوعی که از آن رنج می‏برید قرار دهید تا از آن فکر خسته و متنفّر شوید. به طوری که هرگاه بدون اختیار هم ذهن تان به آن فکر معطوف شد آن حالت تنفر در شما زنده شود.

 

ذکر گفتن و تغییر وضعیّت: هرگاه ذهن تان بدون اختیار مشغول همان اوهام و افکار بیهوده شد، با گفتن ذکر «لا حول و لا قوه الا باللَّه العلی العظیم» از جای خود بلند شده، تغییر حالت دهید تا بدین وسیله از آن فکر تکراری رهایی یابید. پیامبر خدا (ص) فرمودند: «وسواس، منقاری چون منقار پرنده دارد و هرگاه آدمی دچار غفلت شود، آن منقار را در گوش دل او می گذارد و وسوسه می کند. در این هنگام اگر آدمی خداوند عزّوجلّ را یاد کند، وسواس منصرف می شود و کنار می رود. به همین دلیل شیطان را وسواس گفته اند».

 

تکنیک انصراف فکر؛ مکانیزم ذهن طوری است که نمی تواند همزمان به دو نقطه تمرکز کند و وقتی شما توجه جدی خود را به خاطره ای خوش، یا حل مسئله ای جلب کنید لاجرم توجه ذهن از موضوع قبلی برگردانده شده و ذهن تان به تدریج می آموزد که مدیریت افکار را خود به عهده گرفته و به افکار مزاحم اجازه حضور ندهد.

 

تکنیک تأخیر فکر: با خود عهد ببندید و برنامه‏ریزی کنید که زمان فکر کردن درباره موضوع خاص در ساعت خاصی باشد (مثلاً ۴:۳۰ تا ۵ بعدازظهر) و در طول روز هرگاه افکار مزاحم وارد ذهنتان شد، به خود بگویید: زمان فکر کردن فلان ساعت مقرر است و در آن زمان نیز مدتی را به فکر کردن درباره آن موضوع، اختصاص دهید و ذهن تان را به آن مشغول سازید تا اینکه در طول روز و به طور پراکنده، ذهن تان مشغول آن نباشد. در ضمن آن زمان اختصاصی را به تدریج در طی (مثلاً سی روز) روزی یک دقیقه کم کنید تا به صفر برسد.

 

خودگویی های مثبت: هر روز با خود بگویید که «من قادرم افکار وسواسى را کنار بگذارم»؛ زیرا این روش یکى از راه‏هاى مبارزه با افکار منفى است و وسواس فکرى نیز چیزى جز یک فکر منفى مزاحم نیست.

 

گریز از تنهایی و بیکاری: دو عامل عمده‏ای که به این گونه مشکلات دامن می‏زند، بیکاری و تنهایی است؛ بنابراین حتّی اوقات فراغت خود را نیز با نوعی فعالیت ورزشی، نظافت اتاق، مطالعه روزنامه، انجام فعالیت ‏های هنری و هرکار مورد علاقه دیگری، پر کنید. همچنین از قرار گرفتن در مکان‏ های خلوت و تنهایی، به مدت زیاد بپرهیزید و سعی کنید حتّی مطالعات خود را در کتابخانه عمومی انجام دهید.

 

توجه برگردانی فعال: همیشه در برگه‏هایی، موضوعات مختلف علمی و غیرعلمی به صورت یادداشت شده داشته باشید تا در صورت هجوم افکار مزاحم، موضوع و مسأله‏ای جایگزین برای اشتغال ذهنی داشته باشید که با اختیار خودتان در آن باره بیندیشید و آن فکر مزاحم را کنار بگذارید.

 

روش توقف و تنفس: هر زمان که افکار آزارنده به سراغ تان می آیند، توجّه تان را به تنفس تان معطوف کرده و ابتدا نفس های عمیق و آرام بکشید. دست تان را بر روی شکم تان بگذارید تا اطمینان یابید که با هر نفس انبساط می یابد. حال شروع به شمارش نفس های تان بکنید. با بازدم اول، بشمارید، یک و با بازدم دوم، دو و این کار را تا شماره چهار ادامه دهید و دوباره از یک شروع کنید. سعی کنید تا آن جا که می توانید، در حین این تجربه ذهن تان را خالی نگه دارید. این تمرین را آن قدر ادامه دهید تا احساس کنید که آرامش یافته اید.

 

تغییر محیط: اگر در محیط های خاصی دچار این افکار می شوید، سعی کنید از این محیط ها دوری کنید.

تقویت اراده: اراده خود را تقویت کنید تا بتوانید به کارهایی که به صورت اجباری انجام می دهید، «نه بزرگ» بگویید.

 

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما