آشنایی کودک با کنترل مدفوع

کنترل مدفوع در کودکان و ادرار در کودکان یکی از مراحا رشد جسمی او محسوب می شود که نیاز به آموزش و مدارا کردن دارد.

کنترل مدفوع معمولا قبل از کنترل ادرار حاصل می شود، ولی زمان به دست آوردن کنترل مدفوع متغیرتر است. به نظر می رسد بعضی کودکان به آرامی از مرحله ی دفع بازتابی و بی اختیار مدفوع پس از هر وعده غذا، به مرحله ی دفع ارادی آن که کاملا در کنترل آن ها است، عبور می کنند. بعضی کودکان نیز (بخصوص پسرها) ممکن است تا پس از دو سالگی هیچ نشانه ای از کنترل مدفوع نشان ندهند. این موضوع نشان می دهد که محدوده ی طبیعی برای زمان به دست آوردن کنترل مدفوع چقدر وسیع است.

 

محدوده ی زمانی وسیع دیگری نیز، یعنی از ۱۲ ماهگی تا ۲/۵ سالگی، وجود دارد که طی آن کودکان ممکن است با مدفوع خود بازی کنند یا آن را به اطراف بمالند. علت این کار این است که کودکان مجذوب آنچه از بدنشان خارج می شود می گردند، و دلیلی بر کثیف بودن کودک نیست. بنابراین لطفا این موضوع را به یاد داشته باشید و اقدامی که می کنید منحرف کردن حواس کودک به چیز دیگری باشد، نه اینکه آن ها را به خاطر کاری که تا این حد طبیعی است سرزنش کنید.

 

همانگونه که کودکان دوست دارند با مشغول نگهداشتن والدین خود در مورد کنترل ادرار، مرکز توجه قرار گیرند، اگر وسواس نشان دهید به همان سرعت یاد می گیرند که کل روند کنترل مدفوع، نشستن روی لگن، و دفع مدفوع را به عنوان وسیله ای برای جلب تمام توجه و اهتمام شما به کار گیرند.

 

 

کودک شما سریعا می آموزد که اگر مدفوع نکند، مامان و بابا نگران او می شوند و بدین ترتیب شما با رفتار نامناسب،کودک خود را به طرف یبوست سوق می دهید. به یاد داشته باشید که شما نمی توانید برنده باشید. هر چه بیشتر جار و جنجال کنید،کودک شما خوشحال تر می شود زیرا می بیند که کنترل بیشتری روی شما دارد. بنابراین همانند کنترل ادرار، نقش شما این است که اجازه دهید کودکتان با سرعت خاص خودش رشد کند و این کار را برای او تسهیل کنید. اشتیاق بیش از حد برای آموزش لگن از خود نشان ندهید، ولی هر وقت کودک شما موفق شد تمیز بماند او را بسیار تحسین کنید. و اگر خود را کثیف کرد جار و جنجال به راه نیندازید.

 

نکات مهم در مورد کنترل مدفوع در کودکان:


۱.
بعضی از مادران تصور می کنند که کودک باید هر روز مدفوع کند ولی این تصور صحیح نیست. بعضی از کودکان یک روز در میان مدفوع دفع می کنند ولی اگر یبوست نداشته باشند مهم نیست.

 

۲. بعضی از کودکان در سن ۱۲ ماهگی تا ۲٫۵ سالگی در موقع دفع با مدفوع خود بازی می کنند زیرا آنان نسبت به آنچه از بدنشان دفع میشود کنجکاو هستند. مادر نباید نسبت به این حس کنجکاوی کودک نگران باشد و او را کودکی کثیف تصور کند.

 

۳. کودکان دوست دارند مورد توجه پدر و مادر و اطرافیان قرار بگیرند. هیچ چیز برای کودک لذت بخش تر از این نیست که همه ی افراد در مورد نخوردن غذا یا دفع ادرار و مدفوع او صحبت کنند. اگر پدر و مادر و اطرافیان با کودک رفتار صحیح نداشته باشند او روی توالت می نشیند ولی مدفوع نمی کند و چند دقیقه بعد در شلوار خود یا در گوشه ای مدفوع می کنند.

 

۴. مادر و پدر و اطرافیان نباید نسبت به زمان کنترل دفع کودک حساس باشند و اجازه دهند کودک خود به تکامل عصبی لازم برسد.اگر کودک به راحتی روی لگن می نشیند او را تشویق کنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما