سپتامبر 12
بازدید : 937
نظرات : بدون دیدگاه
تسلیم او نشوید!

هر پدر و مادری که همیشه برای عوض کردن لباس کودک خود به او التماس کرده است، می داند که گاهی اوقات باید در برابر خواسته های او استقامت کند. اما چه زمانی استقامت کردن در برابر خواسته های کودک واقعاً ارزش دارد؟   مشکل: هر زمانی که مسواک را میبیند، دهان خود را میبندد. […]

هر پدر و مادری که همیشه برای عوض کردن لباس کودک خود به او التماس کرده است، می داند که گاهی اوقات باید در برابر خواسته های او استقامت کند. اما چه زمانی استقامت کردن در برابر خواسته های کودک واقعاً ارزش دارد؟

 

مشکل: هر زمانی که مسواک را میبیند، دهان خود را میبندد.

راه حل: به این دلیل که بهداشت دهان و دندان بر روی سلامت کل بدن تأثیر میگذارد، این امر ارزش استقامت کردن را دارد. حتی اگر به میزان کمی در این کار موفق شدید، بهتر از این است که هیچ کاری نکنید.

 

مشکل: زمان خواب است اما او برای خواب بهانه گیری و اوقات تلخی میکند.

راه حل:  سر حرف خود بایستید و زمان معینی را برای خواب او مشخص کنید. خواب پایه و اساس همه چیز است، رفتار او در طول روز به میزان خواب او در شب بستگی خواهد داشت.

 

مشکل: اصرار دارد که لباس زیبای میهمانیش را هنگام رفتن به مهدکودک بپوشد.

راه حل: بچه های کوچک خیلی دوست دارند خودشان را بزرگتر از سن خود نشان دهند. بهترین کار این است که لباس های کودک را در جای مناسبی به طور مرتب بچینید، و هنگام پوشیدن به انتخاب و تصمیمات او کمک کنید.

 

مشکل: زمان بازی و سرگرمی خیلی برای او لذت بخش است، اما هنگامی که باید اسباب بازی هایش را جمع کند یا تمیز کند عصبانی می شود و بدخلقی می کند.

راه حل: اگر این موضوع شما را خیلی ناراحت کرده است، مشکلات زیادی را با او در پیش دارید و این تازه اول راه است. همراه کودک خود مشغول به مرتب کردن اسباب بازی شوید، تا او نیز از شما یاد بگیرد.

 

مشکل: هنگامی که آب، آبمیوه یا خوراکی دیگری را میخواهد، درخواست خود را با لطفاً و ممنون بیان نمی کند.

راه حل: سوء رفتار کودک شما در زمان حال منجر به خشونت و رفتار غیرمودبانه او در آینده نخواهد شد. خودتان همواره سعی کنید از کلمات «لطفا» و «متشکرم» استفاده کنید و آن را به کار ببرید، این کار باعث می شود کودکتان نیز آن را از شما یاد بگیرد.

 

بهترین و کارآمدترین رفتار، تسلیم نشدن در مقابل خواسته های غیر منطقی کودک است. پس هر وقت می خواهد با جیغ، گریه و سر و صدا به خواسته هایش برسد، به هیچ عنوان توجه نکنید، عصبانی نشوید، داد نزنید، صحبت نکنید، تسلیم او هم نشوید، فقط و فقط بی تفاوت باشید، انگار او را می بینید و حرف هایش را نمی شنوید. البته این کار ساده ای نیست و نیازمند صبر و حوصله و تمرین است به خصوص اگر در یک جمع قرار داشته باشید.

 

همچنین هرگاه تقاضایش را به آرامی بیان کرد، به او توجه کنید ولی اگر خواسته اش غیر منطقی است، باز هم تسلیم نشوید و به جای هرگونه صحبت اضافی، نصیحت یا سر و صدا فقط و فقط بگویید: «نه، نمی شود.» اگر هم کودک با شما لجبازی می کند، سعی کنید با زبانی ساده و خیلی مختصر برایش توضیح دهید ولی از سخنرانی های طولانی، تاکید زیاد، اصرار کردن زیاد، نصیحت، تذکر و … جدا بپرهیزید چون برای او نرم افزاری که بتواند این سی دی های شما را بخواند، هنوز نصب نشده است (!) یعنی هنوز به آن مرحله شناختی نرسیده است که مفهوم صحبت های شما را بفهمد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما