سپتامبر 12
بازدید : 1103
نظرات : بدون دیدگاه
ورود به جامعه

پیامبر خدا (ص) در حدیثی می فرمایند که با خانواده خوب و شایسته وصلت کنید؛ زیرا زمینه های ارثی، قابل انتقال است.   خانواده، مادر جامعه است که هنجارها و ارزش های موجود در خانواده، نخست بر شخصیت فرد و سپس بر اجتماع تأثیر می گذارد. در اسلام به نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده، یعنی […]

پیامبر خدا (ص) در حدیثی می فرمایند که با خانواده خوب و شایسته وصلت کنید؛ زیرا زمینه های ارثی، قابل انتقال است.

 

خانواده، مادر جامعه است که هنجارها و ارزش های موجود در خانواده، نخست بر شخصیت فرد و سپس بر اجتماع تأثیر می گذارد. در اسلام به نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده، یعنی اقدام به ازدواج، تولد فرزند و به کارگیری اصول درست تربیتی توجه فراوان شده است.

 

رشد جسمی و روانی فرد در سال های اولیه کودکی تا حدود زیادی برگرفته از محیط خانوادگی و شرایط زندگی پدر و مادر است. نوزاد از مادر هم غذا می گیرد و هم عواطف، محبت، رحمت، ایثار و از خود گذشتگی را فرا می گیرد و از پدر اندیشمندی، پایداری و کار و کوشش را می آموزد و از هر دوی آن ها احساس مسئولیت، بردباری، سرپرستی و تربیت را و این سیر یادگیری تا سنین بالا نیز ادامه خواهد داشت.

 

پیامبر اکرم (ص): «هر فرزندی بر اساس فطرت [خدایی] به دنیا می آیند و این پدر و مادر هستند که او را یهودی و مجوسی و نصرانی بار می آورند.»

 

باورهای دینی والدین در منش و شخصیت فرزند نقش اساسی دارد و جهان بینی او را می سازد. از این رو، خداوند نیز در قرآن تأکید می کند که مردان مؤمن با زنان مشرک و زنان مؤمن با مردان مشرک ازدواج نکنند، تا این که ایمان آورند و مسلمان شوند. (بقره: ۲۲۱)

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما