راهکارهایی برای کاهش هراس، خجالت و کمرویی

یک گروه دوستانه تشکیل دهید تا اعضای آن در جلسات و روزهای متفاوت تمرینات و بازی های زیر را انجام دهند. این بازی ها برای همه سنین مناسب است، منتها میزان سختی و آسانی آن بسته به گروه سنی مورد نظر تغییر خواهد کرد.   ۱ – گوینده خبر در این بازی هر فرد باید […]

یک گروه دوستانه تشکیل دهید تا اعضای آن در جلسات و روزهای متفاوت تمرینات و بازی های زیر را انجام دهند. این بازی ها برای همه سنین مناسب است، منتها میزان سختی و آسانی آن بسته به گروه سنی مورد نظر تغییر خواهد کرد.

 

۱ – گوینده خبر
در این بازی هر فرد باید یک متن انتخاب و تمرین کند. هر فرد باید متن را با تسلط و دقت و به تقلید از گویندگان خبر رادیو و تلویزیون بخواند. در این بازی شخصی برنده است که تسلط بیشتر و اشتباه کمتری داشته باشد.

 

۲ –اجرا و مصاحبه ی تلویزیونی
در این گروه باید یک فیلمبردار، صدابردار، کارگردان و یک مجری و یک میهمان (مصاحبه شونده) حضور داشته باشند. اجازه دهید افراد خودشان بنا به سلیقه و توانایی شان نقش خود را انتخاب کنند. وسایلی هم که برای کار انتخاب می کنند به خلاقیت خودشان بستگی دارد، یعنی فیلمبردار باید وسیله ای شبیه دوربین، صدابردار وسیله ای مانند بوم صدا و … انتخاب و استفاده کنند. لباس مجری و میهمان نیز به سلیقه خودشان است. مجری نیز باید سؤالات را انتخاب و طراحی کند. سؤالت می تواند در زمینه بهداشت دهان و دندان، رفتار در خانواده، رفتار در مدرسه، اطلاعات عمومی و… باشد.

 

۳ – نقل خاطره، داستان، شعر، معما و لطیفه
از افراد بخواهید با آرامش کامل، یک خاطره، داستان، شعر، لطیفه و معما را برای سایر اعضا اجرا کنند. در روش اجرا باید آزاد باشند تا از روش های خلاقانه و جذاب استفاده کنند.

 

۴ – خنداننده
هر عضو گروه باید تلاش کند به روش صحیح اعضای دیگر را بخنداند. این روش ها می تواند شامل تعریف لطیفه، حرکات پانتومیم، و . . . باشد. در این بازی سایر اعضا باید در مقابل خندیدن مقاومت کنند و بنابراین برنده کسی است که بتواند افراد را بهتر و بیشتر بخنداند.

 

۵ – داستان گویی
یک بازی مفرح، خلاقه و جذاب می تواند هر کسی را سر ذوق آورد و او را از سکوت و خجالت زدگی دورکند. شما یا هر کس که داوطلب است، شروع به تعریف داستان کند، از نیمه های داستان از فرد مورد نظر بخواهید که ادامه داستان را تعریف کند. حتی می توانید این بازی را به صورت گروهی انجام دهید تا هیجان بیشتری داشته باشد. به این ترتیب که مربی یا سرگروه با «یکی بود یکی نبود» داستان را شروع می کند و بقیه اعضای گروه هر کدام به اندازه ای که می توانند داستان را ادامه می دهند. می توانید داستان را یادداشت کنید و حتی از آن یک نمایشنامه بنویسید و اجرا کنید.

 

۶ – شعر سرایی
یک مصرع از یک شعر را بخوانید تا فرد مورد نظر آن را کامل کند. انتخاب نوع شعر به سن شخص بستگی دارد. مصرعی که گفته می شود باید از نظر وزن، قافیه، آهنگ و مضمون به مصرع اصلی نزدیک باشد. این بازی و بازی قبلی ضمن اینکه ترس و خجالت را کاهش می دهد می تواند یک راه خوب و مطمئن برای استعداد یابی و پرورش آن باشد.

 

۷ – تکمیل جملات
تعدادی جمله ناقص بخوانید و از اعضای گروه بخوانید هر کدام یکی از جمله های را کامل کنند. با توجه به سن و تعداد تکرازر این بازی جملات را سخت تر و تعداد جاهای خالی را بیشتر کنید. جملات، در مراحل اول پیچیده نیسنمد، هر جمله ای می تواند برای شورع مناسب باشد مثل جملات زیر
«امروز با آنکه …….. راه می رفتم به زمین خوردم.
هر کسی که دوست دارد موفق شود باید………..»

 

۸ – سؤال و جواب
اعضا به سؤالات زیر پاسخ دهند.
«مثال: – وقتی هوا سرد می شود چه می کنیم؟
– وقتی هوا گرم می شود چه کاری می کنیم؟
– وقتی بنزین خودرو تمام می شود چه باید کرد؟
– وقتی که هوا تاریک می شود چه باید کرد؟
-وقتی می خواهیم خط صاف رسم کنیم از چه وسیله ای باید استفاده کنیم؟» و . . .
با توجه به سن و اطلاعات شخص، سؤالات را سخت تر و پیچیده تر کنید. حتی می توانید سؤالی بپرسید که برای پاسخ به زمان و تحقیق نیاز باشد و این فرصت را در اختیار شخص قرار دهید که پس از تحقیق پاسخ را مطرح کند.

 

۹ – «داستان سازی با تصاویر»
تصاویری را آماده کنید و به صورت گروهی از اعضا بخواهید که با کنار هم قرار دادن آنها، به صورت مشورتی یک داستان بسازند. می توانید برای هر نفر، یک مجموعه تصویر جداگانه تهیه کنید و یا اینکه از هر شخص بخواهید به صورت انفرادی یک داستان درباره تصاویر مشترک بنویسید. به جای تصاویر می توانید از نقاشی های اعضا کمک بگیرید. در مرحله بعد از اعضا بخواهید داستانشان را بلند برای سایرین بخوانند و درباره آن با هم صحبت کنند.

 

۱۰ – تجربه ی معلمی
اگر مربی هستید یک روز اداره کلاس را به یکی از اعضای کلاس بدهید. (با توجه به موقعیت و محیط خانه در یک میهمانی هم می توان این بازی را اجرا کرد) از طریق این بازی می توانید عکس العمل های شخص را درباره افراد تنبل، کوشا و . . . ببینید. همچنین می توانید با مشاهده و بررسی رفتارهای او شناخت وی را از «معلم» را ببیند. در واقع می توانید بررسی کنی که از نظر او یک معلم چه ویژگی هایی دارد و چه طور می توان در مقام معلم با افراد مختلف برخورد کرد. شتید از این طریق علت بسیاری از مشکلات شناخته شود. ضمن اینکه افراد با قرار گرفتن در موقعیت های مختلف و پذیرفتن نقش های متفاوت می توانند درک بهتری از محیط پیرامون داشته باشند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما