اشتغال مادران

گاهی اوقات می بینیم که زندگی خوب و خانه بزرگی را بدست آوردیم ولی دورمان خلوت بود و آن ریحانه زندگی را که فرزندان ما است کم داریم. اشتغال و تحصیل با فرزند دار شدن قابل جمع است که این با توانایی مادر ها بستگی دارد. اگر بدانیم که کار خانم ها در منزل چقدر ارزشمند است هر روز دستان آن ها را می بوسیم، حضرت فاطمه فرمودند، زن خانه دار به خدا نزدیک تر است.

برخی از فعالیت های ما یک پازل از زندگی ماست، این موضوع نباید به تمام زندگی سرایت کند، یا دختر خانم هایی که که به بهانه درس دیگر ازدواج نمی کنند، این تحصیلات یک پازل از زندگی ماست و نباید همه زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد، گاهی اوقات آسیب هایی رو بوجود می آورد و سن ازدواج بالا می رود و مورد های خوب گذشته دیگر نیست و حسرت و پشیمانی به بار می آورد.
.
مقام معظم رهبری فرمودند که ما با اشتغال خانم ها مخالف نیستیم با دو شرط
۱- به خانواده آسیب نرساند و
۲- اختلاط با نامحرم وجود نداشته باشد.
.
گاهی اوقات می بینیم که زندگی خوب و خانه بزرگی را بدست آوردیم ولی دورمان خلوت بود و آن ریحانه زندگی را که فرزندان ما است کم داریم. اشتغال و تحصیل با فرزند دار شدن قابل جمع است که این با توانایی مادر ها بستگی دارد. این نگرش غلط که بوجود آمده است و خود خانم ها با حالت اعتراض می گویند که چرا ما خانم ها باید بپزیم و بشوییم و پوشک بچه عوض کنیم و این دید که کار در منزل خیلی کار بی ارزشی است را باید اصلاح کنیم، این کاملا برعکس است، اگر بدانیم که کار خانم ها در منزل چقدر ارزشمند است هر روز دستان آن ها را می بوسیم، حضرت فاطمه فرمودند، زن خانه دار به خدا نزدیک تر است.
.
یا اگر مرد از همسرش درخواست آب می کند همین که زن برای همسرش ظرف آبی می آور این عمل برای زن بهتر از عبادت شبانه و روزه گرفتن در روز برای آن زن می شود، و در جای دیگر می فرماید به ازای هر جرعه ای که مرد می نوشد ۶۰ گناه زن آمرزیده می شود و ۶۰ حسنه رویش می کند. ما نگاهمان نگاه آخرتی است و دنیا را به صورت یک مزرعه می بینیم و باید از آن بهره برد برای آخرت. در روایتی داریم به ازای هر جرعه ای که فرزند از شیر مادر می خورد، خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده از نسل اسماعیل را به آن می دهد و بی جهت نیست که می گویند بهشت زیر پای مادران است.

هنر زن، آن است که تخصص خود را در آن هدفی که دستگاه آفرینش، وی را بدان منظور آفریده است، به کار بندد و فرزندانی شایسته، برای جامعه پرورش دهد و درون خانه نیز شرایط آرامش شوهر و فرزندان خود را فراهم آورد. هنر زن، آن نیست که در کاری که برای آن آفریده نشده است، یعنی کار خارج از منزل و تهیه نان و آب دخالت و تلاش کند و خود را به زحمت بیندازد.

 

گفتنی است زن، در انجام دادن کارهایی که آفرینش او بر عمل به آن ها حکمی ندارد و خارج از وظیفه اوست، ناتوان است، چنان که مرد نیز در انجام کارهایی که دستگاه آفرینش بر عهده او نگذارده، ضعیف و ناتوان است. امیرالمؤمنین علی (ع) در گفتاری زیبا خطاب به امام حسن (ع)، می فرماید:

به زن بیش از آنچه تحمل آن را دارد کاری مده و کاری را که به او ربطی ندارد به او واگذار مکن و او را بر اموری که انجام آن از حدود قدرت و توانایی او بیرون است مسلط منما؛ زیرا زن گل و گیاهی است خوش بو، نه فرمان بر که مقاومت کارهای مردان را ندارد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما