۶ راهکار برای آشنایی با مسائل مالی

زندگی پر مشغله ما برخی از راه‌های آموزش مسائل مالی حیاتی و در عین حال ساده به کودکمان به راحتی نادیده گرفته می‌شوند. راهی که اکنون می‌توانید برای آشنایی کودکتان با مسائل مالی شروع کنید، در ادامه ارائه شده است… پول یک جسم بی جان است. نمی‌توان آن را خوب یا بد نامید. پول، پول […]

زندگی پر مشغله ما برخی از راه‌های آموزش مسائل مالی حیاتی و در عین حال ساده به کودکمان به راحتی نادیده گرفته می‌شوند. راهی که اکنون می‌توانید برای آشنایی کودکتان با مسائل مالی شروع کنید، در ادامه ارائه شده است… پول یک جسم بی جان است. نمی‌توان آن را خوب یا بد نامید. پول، پول است.یک مبل هم یک مبل است اما آیا شما آن را خوب یا بد خطاب می‌کنید؟ این درباره پول هم صدق می‌کند و آنچه خوب یا بد است راهی است که شما از آن استفاده می‌کنید.

 

۱- تفریح، بازی، سرگرمی:

از پس انداز کردن و خرج کرد یک بازی بسازید. اگر فقط خرج کردن پول برایشان حکم تفریح داشته باشد، دیگر به پس انداز کردن رغبتی نشان نخواهند داد.

 

۲- برنامه ها:

وقتی فرزندتان به عنوان هدیه پولی می گیرد، برای آن پول برنامه بریزید. مثلاً؛ اینکه بخشی یا همه آن را داخل قلکش بیندازد یا در حساب پس اندازش بگذارد. مطمئن باشید که آن ها هم این را یاد گرفته و به بچه های خود آموزش می دهند.

 

۳- توافق:

اگر برای کمک کردن در کارهای خانه به فرزندتان پول جایزه بدهید مطمئن باشید که هر کاری که بگویید را انجام می دهند. حتی بچه های خیلی کوچک هم می توانند مسئولیت جمع کردن اسباب بازی هایشان را قبول کنند می توانید روزانه مبلغی را برای انجام برخی کارها برایشان در نظر بگیرید و جایزه بدهید تا فرصتی باشد که یاد بگیرند چطور پول دربیاورند.

 

۴- پول خردها:

خاموش کردن چراغ های اضافی، پس انداز کردن پول خردها و صدقه دادن از جمله کارهایی است که عادات و رفتارهای مثبت در بچه ها ایجاد می کند که یک عمر با آن ها می ماند. حتماً برایشان دلیل آن کارها را هم توضیح دهید و بگویید که چه فوایدی با انجام آن کارها نصیبشان می شود. صدقه دادن به آن ها یاد می دهد که افراد فقیر هم در دنیا هستند و این یعنی باید برای آنچه که دارند شکرگذار خداوند باشند.

 

۵- عواقب:

وقتی فرزندتان چیزی از شما می خواهد به جای اینکه به او “نه” بگویید، از او بپرسید که دوست دارد با پول خودش آن را بخرد یا نه و برایش توضیح دهید که آنکار چه عواقبی در بر دارد. خواهید دید که نسبت به خرج کردن پول خودشان میل کمتری نشان خواهند داد.

 

۶- تحسین، تشویق:

درست است که از اشتباهاتمان در می گیریم اما با تحسین کردن هم یک رفتار مثبت را در فرد تقویت می کنیم و او را تشویق می کنیم که آن کار درست را دوباره انجام دهد چون مورد تحسین و تمجید قرار گرفتن حس خوبی به آدم می دهد. وقتی فرزندتان خوب خرج می کند، خوب پس انداز می کند یا صدقه می دهد او را تحسین کنید. دقت کنید که همیشه با روی باز و اخلاق خوش درمورد مسائل مالی به کودکتان آموزش دهید.

 

برایشان توضیح دهید که چرا می توانند یا نمی توانند برخی چیزها را که دوست دارند بخرند، داشته باشند. شما نمی توانید همیشه به تقاضاهای مالی آن ها پاسخ مثبت بدهید. همچنین به چیزهایی که ممکن است از رفتارهای خود شما اقتباس کند هم دقت کنید. خوب است که به او یاد بدهید مسائل مالی خانواده مسئله ای خصوصی است و نباید خارج از خانه درمورد آن صحبت کند. اگر با صدای آرام و زمزمه مانند درمورد قبض ها و مخارج خانه با فرزندتان صحبت کنید یاد می گیرد که این مسئله ای است که باید مخفی نگه داشته شود. همچنین باید دقت کنید که از کودکی درمورد مسائل مالی استرس و اضطراب نگیرد چون تا آخر عمر این استرس همراهش خواهد بود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما