تجربۀ دوستی

وقتی کودکان به سن نوجوانی می رسند، دیگر آن افکار کودکانه شان را دور ریخته و به دنبال دوست های جدید هستند. اما ممکن است نتوانند دوست مناسبی پیدا کنند و گاهی هم از آنجایی که به دنبال هیجان هستند، به سراغ کسانی بروند که این نیازشان را برطرف کند و با انتخاب نادرست خود، […]

وقتی کودکان به سن نوجوانی می رسند، دیگر آن افکار کودکانه شان را دور ریخته و به دنبال دوست های جدید هستند. اما ممکن است نتوانند دوست مناسبی پیدا کنند و گاهی هم از آنجایی که به دنبال هیجان هستند، به سراغ کسانی بروند که این نیازشان را برطرف کند و با انتخاب نادرست خود، دچار گرفتاری هایی شوند. شما، به عنوان والدین، باید چشم و گوش تان کاملا باز باشد و با او در مورد دوستان و احساساتش صحبت کنید. وقتی فرزندتان بتواند با شما راحت صحبت کند، درک او در انتخاب نوع دوست، بالا رفته و محتاطانه عمل خواهد کرد.

 

گاهی اوقات نوجوان تان بدون اینکه متوجه باشد، رفتاری از خود بروز می دهد که موجب رنجش دوستانش می شود و به مرور تنها می شود. با او در این مورد صحبت کنید و اشتباهاتش را به او متذکر شوید. به او بگویید قبل از انجام هر کاری و صحبت در مورد موضوعی خاص، آن را خوب بسنجد و ببیند که اگر جای دوستش بود، چه واکنشی نشان می داد. بدین ترتیب او می آموزد به دیگران صدمه نزده و دوستی هایش را نابود نکند. با نوجوان خود در مورد اهمیت انتخاب دوست و اینکه چرا انسان ها باید همیشه دوستانی کنار خود داشته باشند، صحبت کنید. او وقتی به اهمیت این موضوع پی ببرد، در انتخاب دوست دقت کرده و دوست های خوب خود را بی دلیل از دست نمی دهد.

 

یکی از مهمترین مسائل نوجوانان و جوانان، دوست و دوستیابی می باشد که بخش مهمی از زندگی آن ها را تشکیل می دهد. مهارت دوست یابی، نخستین پایه های شکل گیری هویت و برقراری ارتباط موثر اجتماعی با محیط اطراف محسوب می شود. انتخاب صحیح دوست و یادگیری شیوه های صحیح دوست یابی از شاخص های مهم تشخیص سلامت روان در شکل گیری شخصیت افراد به شمار آمده و گروه همسالان در پی ریزی و تکامل شخصیت فردی کودکان و نوجوانان مهم ارزیابی می شود.

 

نوجوانان به دوستان خود کاملاً اطمینان دارند و آن ها را محرم رازهای خویش می پندارند. آن ها مسائل و مشکلاتی که به دلایلی همچون: ایجاد فاصله سنی، عدم توجه والدین و یا ترس از آن ها، نمی توانند با آنان در میان بگذارند با دوستان خود به راحتی در میان می گذارند و از آن ها راهنمایی می خواهند.

 

بدیهی است که بهترین و شادترین لحظات زندگی نوجوانان اوقاتی است که با دوستان خوب خود، سپری می کنند. رفت و آمدهای سالم و دوستانه به نوجوانان شور و نشاط می بخشد و خستگی ها و افسردگی هایشان را از بین می برد و غم هایشان را می زداید. همچنین همنشینی با دوستان باتجربه و عاقل، می تواند باعث ترقی و پیشرفت نوجوانان در امور مادی و معنوی بشود. بر عکس دوستان ناباب و ناشایسته نیز می توانند باعث سقوط انسان از بلندترین جایگاه به پست ترین مقام بشوند. پس نباید این نیاز ضروری در زندگی آن ها نادیده گرفته شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما