سپتامبر 28
بازدید : 1567
نظرات : بدون دیدگاه
راه حل عادت پریدن وسط صحبت دیگران

شاید کودکان و نوجوانان دوست دارند تفکرات خود را به دیگران بگویید، اما نمی دانند وقتی کسی در حال صحبت کردن است بهتر است زبان به دهان بگیرید و چیزی نگویید تا حرفش تمام شود. آن ها باید سعی کنند به حرف های دیگران با دقت گوش کنند. و بدانند هر چه با علاقه بیشتری […]

شاید کودکان و نوجوانان دوست دارند تفکرات خود را به دیگران بگویید، اما نمی دانند وقتی کسی در حال صحبت کردن است بهتر است زبان به دهان بگیرید و چیزی نگویید تا حرفش تمام شود. آن ها باید سعی کنند به حرف های دیگران با دقت گوش کنند. و بدانند هر چه با علاقه بیشتری به حرف های طرف مقابل گوش کنند، کمتر دوست دارند تا وسط حرف او بپرند و نظر دهند. چطور می‌توان مانع این عادت در کودکان شد؟

 

حال که علت این کار خردسالان را ‌دانستیم، قطعا ‌کمتر اذیت می‌شویم. راه هایی وجود دارد که به خردسالان بفهمانیم که ما درک می‌کنیم چیزی که آن ها می‌خواهند بگویند، برای ما هم خیلی مهم است اما کارهایی داریم که از اولویت برخوردارند.

 

  •  به وقفه‌ای که کودک ایجاد می‌کند اهمیت ندهید

این بی توجهی در ابتدا دشوار است، چون ممکن است باعث شود کودک بیشتر فریاد بکشد و سرو صدا ایجاد کند. اما خیلی سریع یاد می‌گیرد اگر کار یا صحبت کسی راقطع کند، توجهی که در پی آن است، به وی نشان داده نمی‌شود.

 

  •  برای وقفه‌هایی که بچه‌ها ایجاد می‌کنند برنامه ریزی کنید

برای مثال اگر صحبت تلفنی شما ۱۰ دقیقه طول می‌کشد برای آن ۱۵ دقیقه زمان در نظر بگیرید و زمان اضافه را به کودک خود اختصاص دهید تا هر کاری که مایل است اعم از بازی، کتابخوانی، ‌نقاشی و… را انجام دهد. سپس یک زمان سنج را تنظیم کنید و برای کودک شرح دهید در این فاصله زمانی، تا زمانی که زمان سنج اعلام می‌کند، نباید مزاحم شما بشود مگر این که کار خیلی ضروری پیش بیاید.

 

  •  برای کودک شرح دهید که چرا نمی‌خواهید کار یا صحبت‌تان قطع شود

به او بگویید وقتی که او صحبت یا کار شما را قطع می‌کند، ‌در واقع مانع انجام کاری می‌شود که برای شما مهم است. و هرچه این تداخل‌ها بیشتر شود، انجام کار شما بیشتر طول می‌کشد، بنا بر این مدت زمان بیشتری از او دور هستید و به کارها یا حرف‌های او نمی‌توانید توجه کنید.

 

  •  اجازه ندهید کودک دائم تکرار کند

وقتی کودک خردسال کار یا صحبت‌ شما را قطع کرد، بلافاصله صحبت وی را قطع کرده و بگویید که در حال حاضر نمی‌توانید به او کمکی کنید و باید صبر کند تا کار یا صحبت شما تمام شود. همین طور که کودکان رشد می‌کنند و مفهوم رعایت نوبت در انجام امور را بهتر درک می‌کنند، کمتر پیش می‌آید که برای کار یا صحبت شما مزاحمت ایجاد کنند. زمانی که متوجه شدید می‌توانید کارهایتان را بدون قطع کردن‌های کودکتان انجام دهید حتما باید او را تشویق کرده و بگویید که چقدر از این که توانستید کارتان را به خوبی انجام دهید سپاسگزار هستید.

 

واپسین کلام این‌که کلید رفتار با کودکی که حرف یا کار دیگران را قطع می‌کند، ‌آرامش است. وقتی کودک بیاموزد که محور عالم نیست و شما هم درک کنید که او از سر عمد و برای ناراحت کردن شما این کار را نمی‌کند، مشکل به مرور و به خودی خود حل می‌شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما