ایجاد علاقه به مسواک زدن

با پیدا شدن اولین دندان شیرخوار تمیز کردن دندان او باید شروع شود. شیرخوار را روی زانوی خود بنشانید.دستمالی را مرطوب کنید و اطراف انگشت خود بپیچید و مقدار کمی خمیر دندان روی آن قرار دهید و به دندان ها و لثه ی کودک بمالید سپس کف و آب دهان او را خارج کنید و […]

با پیدا شدن اولین دندان شیرخوار تمیز کردن دندان او باید شروع شود. شیرخوار را روی زانوی خود بنشانید.دستمالی را مرطوب کنید و اطراف انگشت خود بپیچید و مقدار کمی خمیر دندان روی آن قرار دهید و به دندان ها و لثه ی کودک بمالید سپس کف و آب دهان او را خارج کنید و یا اگر کودک می فهمد به او بگویید آب دهان خود را به بیرون بریزد.

 

پدر و مادر باید از سن ۱۸ ماهگی دندان های کودک خود را با مسواک مرطوب تمیز کنند. کودک را در مجاور دستشویی روی زانوی خود بنشانید و دندان های او را در مدت زمانی که او اجازه میدهد ابتدا بدون خمیردندان و بعد از مدتی با اندکی خمیردندان دارای فلوراید مسواک بزنید.

 

اگر کودک خواست خودش مسواک بزند به او اجازه دهید و به او یاد دهید که چطور دندان هایش را مسواک بزند کودک به زودی یاد خواهد گرفت. در بعضی مواقع بهتر است هنگام مسواک زدن دندان های خودتان به کودک بگویید مسواک بزند و هردو به صورت مسابقه دندان های خود را مسواک بزنید.کودک در سن سه سالگی با مشاهده ی عمل مسواک زدن قادر خواهد بود بدون کمک مادر و پدر دندان های خود را مسواک بزند ولی کمک و سرپرستی والدین تا سن ۹ سالگی ضرورت دارد. مسواک زدن سبب میشود مواد قندی که کودک خورده و دندان های او را آغشته کرده است از روی دندان ها و بین آن ها پاک گردد.

 

راه اصلی برای علاقه‌مند کردن کودکان به مسواک زدن این است که این کار را برای آنها جالب نشان دهیم. از همین امروز شروع کنید و به دنبال راه‌های جذاب برای تشویق او باشید. بهتر است که کودک احساس کند مسواک زدن یک سرگرمی جالب است نه یک اجبار!

 

  • یک روش موثر این است که به کودک اجازه دهید که او دندان‌های شما را مسواک بزند. شما در طول این مدت باید بخندید و نشان دهید که او چه کار جالبی انجام می‌دهد. سپس اجازه دهید خود او دندان‌هایش را مسواک بزند و در نهایت خود شما دندان‌های او را تمیز کنید.

 

  • کار دیگری که می‌توان انجام داد، این است که کودک را تشویق کنید تا به طور مثال دندان‌های عروسک خود را مسواک بزند. اجازه بدهید کودک مسواک و خمیر دندان خود را انتخاب کند (البته بانظارت شما). این کار او را به مسواک زدن علاقه‌مند می‌کند.

 

  • هنگام مسواک زدن دندان‌های کودک، سعی کنید این کار را به آرامی و بدون عجله انجام دهید تا لثه‌های او آزرده نشود و لطفا هرگز تهدید نکنید که اگر مسواک نزنی تو را پیش دندانپزشک می‌برم! در بسیاری از موارد، ریشه ترس کودکان در همین تهدیدها نهفته است.

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما