سپتامبر 6
منبع :
بازدید : 1156
نظرات : بدون دیدگاه
احساس محرومیت و ناکامی

انسان موجودی به شدت نیازمند است. همه تلاش ها و جنب و جوش های او برای ارضای آن نیازها و کامروا شدن در آن وادی است. می کوشند تا کامشان برآورده و مقصودشان حاصل شود. ولی ارضای نیازها و برآورده شدن آن ها و در نتیجه حصول سازگاری برای همگان میسر و آسان نیست. برخی […]

انسان موجودی به شدت نیازمند است. همه تلاش ها و جنب و جوش های او برای ارضای آن نیازها و کامروا شدن در آن وادی است. می کوشند تا کامشان برآورده و مقصودشان حاصل شود. ولی ارضای نیازها و برآورده شدن آن ها و در نتیجه حصول سازگاری برای همگان میسر و آسان نیست. برخی از افراد از دستیابی به آن محروم می مانند. در نتیجه دچار احساس ناکامی می شوند.

 

بر این اساس ناکامی، حالتی دردناک برای افراد است که در آن آدمی خود را از دستیابی به هدف محروم می بیند و یا حالتی است که در آن انسان در رسیدن به هدف مورد علاقه اش شدیدا به مانع برخورد می کند. البته باید دانست ناکامی غیر از محرومیت است. در ناکامی آگاهی وجود دارد و فرد می داند از چه چیزی ناکام مانده در حالیکه در محرومیت ممکن است آگاهی و اطلاعی نباشد. همچنین باید یادآور شویم که گاهی ناکامی واقعیت دارد و زمانی تصور آن و یا ترس از این که ناکام واقع شود.

 

در اثر احساس ناکامی ممکن است حالت انزوا و کناره گیری و یا حسادت در افراد پدید آید و سعی کنند خود را در جمع دور دارند. یا از خانواده و بستگان قطع امید کرده و به دیگری وابسته شوند و نیز ممکن است از فرار و ولگردی سر درآورند و در سنین نوجوانی و بلوغ به مواد مخدر پناه برند. احساس ناکامی آدمی را در مواردی به ارضای بدلی نیازها می کشاند، احساس گناه ناشی از آن بعد ممکن است در زندگی زناشویی اثر بگذارد. شکست های پی در پی در زندگی اجتماعی را به دنبال داشته باشد، خصومت های فیمابین را رواج دهد.

 

احساس ناکامی ها ممکن است افراد را به سوی انحراف سوق دهد و زمینه ساز آلودگی ها گردد، شرارت ها، گریز از خانه، ترک وابستگی، یأس و بی تفاوتی نسبت به زندگی و مسائل آن، بی رغبتی به کوشش و تلاش سازنده از دیگر عوارض آن است.

یکى از زمینه‏ هاى بروز حسادت، شرایطى است که کودکان احساس مى‏ کنند از دارایى ‏هاى مادى و یا هر نوع دارایى دیگرى نظیر دارایى‏ هاى عاطفى محروم شده ‏اند. مثلا، اسباب بازى، لباس یا هر شى‏ء مورد علاقه دیگرى ممکن است زمینه به وجود آمدن حسادت کودک را نسبت‏ به دیگرى فراهم آورد. این نوع حسادت، که از علاقه ‏شدید به چیزى‏ ناشى مى‏ شود گاهى «غبطه‏» خوانده مى ‏شود.

 

لازم به ذکر است که تهیه چند چیز و تقسیم آن به طور مساوى‏ بین فرزندان، ضرورتا به حل مشکلات حسادت نمى‏ انجامد، زیرا در هر صورت، کودکان بزرگ‏تر به دلیل ارشد بودن خود، احساس مى‏ کنند که باید سهمى بیش از دیگران نسبت ‏به بقیه داشته باشند. اما والدین مى‏ توانند با توضیح و توجیه و فراهم کردن مقدمات فکرى‏ و شناختى، از بروز حسادت جلوگیرى نمایند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما