کاهش اضطراب امتحان

روش ها و تکنیک های موفقیت آمیز متعددی از جمله درمان های دارویی، درمان شناختی، درمان منطقی- هیجانی و… برای کاهش و از بین بردن اضطراب امتحان وجود دارد که پرداختن به آن ها مجالی گسترده تر می طلبد. در ادامه به ذکر چند پیشنهاد کاربردی در زمینه کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان اکتفا […]

روش ها و تکنیک های موفقیت آمیز متعددی از جمله درمان های دارویی، درمان شناختی، درمان منطقی- هیجانی و… برای کاهش و از بین بردن اضطراب امتحان وجود دارد که پرداختن به آن ها مجالی گسترده تر می طلبد. در ادامه به ذکر چند پیشنهاد کاربردی در زمینه کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان اکتفا می گردد که بی تردید با اجرای پیوسته آن به موفّقیّت دست خواهید یافت. معلمان میتوانند با ارائه راهکارهای زیر به دانش آموزان خود آن ها در درمان و کاهش اضطراب آزمون ها و امتحانات خود یاری نمایند.

 

  • استفاده از روش های یادگیری

به کارگیری روش های کارساز در مطالعه

گوش دادن در کلاس درس

یادداشت برداری خوب در کلاس

روخوانی و مرور کلی فصل های کتاب

برجسته سازی و علامت گذاری مطالب مهم در کتاب درسی

یاداشت برداری از کتاب

به یادسپاری و یادآوی اطلاعات

دور ساختن زمینه های دلهره از خود

 

خواب مناسب: قبل از آزمون به اندازه کافی بخوابید؛ زیرا در شرایط خستگی نمی توان امتحان را به خوبی به پایان رساند.

 

دوری از شتاب زدگی: با شتاب زدگی در جلسه امتحان حاضر نگردید.

 

یاد خدا: با یاد خدا و با وضو در جلسه امتحان حاضر شوید.

 

اعتماد به نفس: به دانشجویانی که با دلهره و نگرانی از این و آن درس می پرسند یا با این حالت مشغول مرور جزوه ها هستند، توجّه نکنید؛ زیرا انرژی منفی آن ها مایه سلب تمرکز و ایجاد نگرانی هستند.

 

آشناسازی: با راهکارهای آزمون دادن تشریحی، تستی و… آشنا گردید تا اضطراب و دلهره را در شما کاهش دهد.

 

حفظ آرامش: اگر در جلسه امتحان و در حین امتحان هیجان زده شدید به خود یادآوری نمایید که این هیجان، طبیعی است و می تواند به شما کمک کند از عهده امتحان برآیید. درست نظیر هیجانی که ورزشکاران را در میادین ورزشی یاری می دهد تا بر رقیب خود پیروز گردند.

 

تمرین آرمیدگی: وقتی روی صندلی آزمون نشستید، دقایقی پیش از شروع امتحان – بی آنکه توجّه کسی را جلب کنید – چند نفس عمیق کشیده و همه عضلات بدن را یکباره منقبض سازید، چند ثانیه صبر کنید و آن گاه همه را رها کنید. به آرامشی که از نوک پنجه های پا به طرف بالا می آید توجّه کنید. در این هنگام، آرامش را به تمام نقاط بدنتان ببرید و آرام و آرام تر شوید. دوباره چند نفس عمیق بکشید و یا  چشم هایتان را بسته و منظره زیبایی را که قبلاً دیده اید (رودخانه آرام، کوهستان پر برف، چمن زار زیبا و…) در ذهن خود مجسم کنید. خود را در آن محل زیبا ببینید و آرامشی را که می توانید در آن مکان داشته باشید، احساس کنید. پس از چند ثانیه، چشم های تان را باز کنید و با این احساس آرامش به استقبال امتحان بروید.

 

نگاهی گذرا: ابتدا نگاهی گذرا به همه پرسش های امتحانی داشته باشید تا با نوع پرسش هایی که باید پاسخ دهید، آشنا شده و بتوانید شناختی اجمالی نسبت به ساده یا دشوار بودن شان داشته باشید.

 

راهنمای آزمون را بخوانید: ممکن است شیوه پاسخ دادن به پرسش ها با آن چه که انتظارش را داشتید، متفاوت باشد. به عنوان نمونه ممکن است نیازی نباشد به همه سؤالات پاسخ دهید، بلکه سؤال و یا سؤالاتی اختیاری در برگه امتحان وجود داشته باشد که گرچه بهتر از بقیه سؤالات بدان پاسخ داده باشید؛ امّا برای پاسخ به آن ها نمره ای دریافت نکنید. همچنین دریابید که جواب پرسش ها را باید کجا بنویسید.

 

زمان بندی: برای پاسخگویی به سؤالات برنامه ریزی زمانی داشته باشید.

 

اولویت بندی: ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید؛ زیرا در این صورت دست کم هنگام اتمام وقت امتحان به همه پرسش هایی که جواب درست شان را می دانستید، پاسخ داده اید و وقت تان برای پاسخگویی به سؤالاتی که اطمینان دارید پاسخ آنها را نمی دانید، تلف نشده است. در ضمن ممکن است زمانی که مشغول پاسخگویی به پرسش های ساده تر هستید جواب پرسش هایی که در نگاه نخست نمی دانستید را به یاد آورید.

 

فراغت ذهنی: در صورتی که بعد از این آزمون ، بلافاصله امتحان دیگری دارید از فکر کردن و تعقیب نمودن نتیجه آزمون قبلی، پرهیز کنید؛ زیرا باعث کاهش روحیه و انگیزه و افزایش نگرانی شما برای امتحان بعدی می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما