جولای 22
منبع :
نویسنده : پگاه میرجعفری
بازدید : 581
نظرات : بدون دیدگاه
اتیسم و چاقی

مهم ترین موادغذایی ای که باید مصرفشان برای کودکان مبتلا به اوتیسم و اضافه وزن بالا محدود شود، چربی های آشکار و پنهان و شیرینی ها هستند. چربی های آشکار مثل روغن، خامه، کره، مارگارین و چربی های پنهان مثل چربی موجود در لبنیات و گوشت های پرچرب باید به تدریج در برنامه غذایی کودک […]

مهم ترین موادغذایی ای که باید مصرفشان برای کودکان مبتلا به اوتیسم و اضافه وزن بالا محدود شود، چربی های آشکار و پنهان و شیرینی ها هستند. چربی های آشکار مثل روغن، خامه، کره، مارگارین و چربی های پنهان مثل چربی موجود در لبنیات و گوشت های پرچرب باید به تدریج در برنامه غذایی کودک کم شود.

 

اگر کودک غذاهای چرب مثل انواع سرخ کردنی ها یا انواع لبنیات پرچرب یا فست فود دوست دارد، باید سعی کنید به تدریج میزان چربی را از غذایش کم کنید تا ذائقه اش به مرور به این چربی کم عادت کند. مثلا اگر کودک عادت به مصرف لبنیات پرچرب دارد، مادر می تواند میزان درصد چربی این محصولات را به تدریج پایین آورد مثلا اگر فرزندش پنیر پرچرب می خورد، ابتدا درصد چربی پنیر را پایین آورد یا از آب پنیر معمولی برای پنیر پرچرب استفاده کند تا به تدریج میزان درصد چربی پایین آید و کودک به پنیر کم چرب عادت کند. شیرینی ها را هم باید به تدریج کم کرد و سهم میوه و سبزی ها و صیفی جات و غذاهای تازه را بالا برد.

 

اگر کودک به غذاهای شیرین علاقه نشان می دهد، به تدریج از میزان شیرینی مواد غذایی بکاهید تا در نهایت ذائقه اش به سمت موادغذایی کمتر شیرین کشیده شود. مادری که حریف پرخاش کودک نمی شود، باید سعی کند قبل ازدادن وعده شیرین، به فرزندش وعده غذایی اصلی را بدهد زیرا اگر کودک در زمانی که گرسنه است یا بین میان وعده ها ماده غذایی شیرین مصرف کند، دفعات گرسنه شدن او طی روز افزایش می یابد و باعث چاقی بیشترش می شود.

 

مضرترین غذاها برای کودکان مبتلا به اوتیسم، غذاهای فراوری شده است. انواع کنسرو و فست فود منابع روغن های اشباع هستند، علاوه بر این ها، کرم ها و خامه های موجود در شیرینی ها، بیسکویت ها، انواع اسنک و پفک و خوراکی های مشابه منبع اسیدهای چرب ترانس اند که به شدت بر سلامت این کودکان اثر منفی می گذارد. بهتر است تعداد وعده ها و میان وعده ها برای کودکان مبتلا به اوتیسم افزایش یابد و در هر وعده غذایی حجم دریافت کم شود. اگر کودک عادت به مصرف وعده های غذایی پرحجم دارد، باید او را عادت داد با غذا مقداری میوه و سبزی و سالاد بخورد. توصیه می کنم قبل از هر وعده غذایی مقداری سالاد کاهو بخورد تا حدی که احساس سیری کند و مواد غذایی پرکالری کمتری مصرف کند.

 

در کودکان مبتلا به اوتیسم کمبود برخی ریز مغذی ها شایع است. از جمله این ریز مغذی ها می توان به امگا ۳ اشاره کرد. تحقیقات نشان داده میزان اسیدچرب امگا۳ در خون و مغز این کودکان در مقایسه با کودکان طبیعی کمتر است. فرضیه هایی هم وجود دارد که بیان می کنند کمبود اسیدچرب امگا۳ می تواند دلیل تشدید بیماری اوتیسم باشد بنابراین توصیه می شود در برنامه غذایی کودکان مبتلا به اوتیسم و البته تمام کودکان، مواد غذایی حاوی اسیدچرب امگا۳ مثل میگو و ماهی تازه آبپز یا کبابی (نه کنسروی و سرخ شده)، مغز دانه ها به خصوص گردو و دانه های روغنی به خصوص خرفه تازه گنجانده شود. مغزها و دانه ها باید تازه و سالم مصرف شوند زیرا اسید چرب امگا۳ در برابر حرارت حساس است و با بو دادن دانه ها و مغزها، ویژگی و خواص مفید آن ها از دست می رود.

 

اگر کودک مبتلا چاق است، باید موادغذایی اش را تا جای ممکن کمتر سرخ کرد و برای اینکه غذاها باب میلش باشد، آن را در روغن کم تفت داد و با انواع ادویه ها، آبلیمو و گوجه فرنگی مزده دار کرد. بهتر است والدین گوشت ماهی را هم چرخ و به صورت ترکیبی وارد انواع غذاها کنند. تزیین غذا و مصرف میوه و سبزی های تازه هم بسیار مهم است. حتی توصیه می شود ۲ تا ۳ میان وعده به صورت سالاد میوه و به شکل میوه کامل و تازه برای بچه در نظر گرفته شود چون آبمیوه، کمپوت یا پوره یا اشکال دیگر، به اندازه میوه تازه حاوی ویتامین، فیبر و مواد معدنی نیستند.

 

تعداد مادرهایی که شکایت می کنند، فرزندشان زیاد برنج می خورد، زیاد است اما خود برنج خیلی چاق کننده نیست و اگر کودک با آرامش غذا می خورد، نباید خیلی روی حجم برنج حساس شد. مساله ای که باعث چاقی می شود، روغن زیادی است که به برنج می دهیم. برای این کودکان نباید بیش از یک قاشق مرباخوری روغن به برنج اضافه کرد. ضمنا باید به کودک کمک کرد فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد. اگر فرصت های ورزشی در خارج از خانه وجود ندارد، این خانم می توانند با استفاده از ابزارهای مناسب ورزشی یا بازی های جنب و جوش دار کودک را در خانه به حرکت درآورند. اگر فرزندشان در فاصله بین خانه تا پارک با دیدن هر سوپرمارکت تقاضای خرید خوراکی می کند، می توان او را در حیاط خانه بازی داد یا با اتومبیل به پارک برد. اگر مادر با رعایت این مسایل باز هم به مشکل برخورد، بهتر است برای مشاوره به متخصص تغذیه مراجعه کند تا برنامه ریزی دقیق تری برای رژیم غذایی کودک انجام پذیرد.

 

وزن ایده آل کودکان، براساس سال و ماه روی منحنی کارت رشد مشخص شده است. انحراف به بالا و پایین در محدوده طبیعی روی منحنی رشد محسوب می شود اما بیش از آن اضافه وزن و چاقی است که مادر حتما باید از آن پیشگیری کند زیرا در غیر این صورت سلامت بچه به خطر می افتد و در معرض ابتلا به انواع بیماری ها از جمله دیابت و مشکلات قلبی و… قرار می گیرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما